آموزش شناخت انواع هک و روش های مقابلهاخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینامنیت سایبری (Cyber Security)قانون جرایم رایانه‌ایکنترل گوشی از راه دور برنامه برای کنترل اعضای خانواده

اسکیمر چیست؟ و چگونه سارقان باعث سرقت اطلاعات کارت های بانکی

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک یکی از انواع سرقت هایی که امروزه در رابطه با آن خبرهای زیادی را می شنویم، سرقت از طریق اسکیمر یا دستگاه های سرقت اطلاعات کارت های بانکی است. اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی در این نوع سرقت که به اسکیمینگ (Skimming) معروف است، سارق با استفاده از یک دستگاه خاص به نام اسکیمر، اطلاعات کارت بانکی قربانیان خود را جمع آوری کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات اقدام به سرقت از حساب های بانکی آن ها می کند.

بررسی شنود گوشی موبایل و معرفی نرم افزار شنود گوشی

در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن بررسی بیشتر این نوع دستگاه ها،توضیحاتی را نیز در خصوص چگونگی انجام این سرقت ها و ترفند های شناخته شده نیز ارائه دهیم.

اسکیمر چیست؟

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی

اسکیمر چیست و چگونه سارقان از آن استفاده می کنند؟

همانطور که اشاره شد، اسکیمر در حقیقت یک دستگاه کپی کننده اطلاعات کارت بانکی است.

هنگامی که کارت بانکی در مجاورت این دستگاه قرار می گیرد، کلیه اطلاعات آن از قبیل شماره کارت در حافظه دستگاه ذخیره می شود.

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی

البته اطلاعاتی که از طریق این دستگاه بدست سارق می رسد، ناقص بوده و برای کامل کردن سرقت هنوز نیاز به موارد دیگری دارد.

پس از اینکه اطلاعات کارت در اسکیمر ثبت شد، حال نوبت به سرقت رمز کارت می رسد. در این مرحله، سارق با استفاده از یک صفحه کلید جعلی و یا با استفاده از یک دوربین کوچک موفق به سرقت رمز عبور کارت می شود و در نهایت اطلاعات بدست آمده را در یک کارت خام کپی می کنند و به این ترتیب یک کپی از کارت شما تهیه کرده و با استفاده از آن از حساب بانکی شما سرقت می کنند.

این تکنیک سرقت، کمی پیچیده بوده و نیاز به سخت افزارهای مختلفی دارد. اما از آنجا که درصد موفقیت آن بسیار بالا است، تاکنون سارقان زیادی از آن برای سرقت از حساب های بانکی دیگران استفاده کرده و هر روز هم به تعداد آن ها افزوده می شود. اما ترفندهایی که برای این نوع سرقت بکار می رود چیست؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ داده شده است.

چگونگی سرقت با استفاده از اسکیمر

روش های متنوعی برای استفاده از این نوع سرقت وجود دارد. در روش اول سارق یک دستگاه اسکیمر کوچک را در قسمت ورودی کارت دستگاه خودپرداز، نصب می کند. قربانی هنگامی که کارت خود را در ورودی خودپرداز وارد می کند، در واقع کارت خود را در دستگاه اسکیمر قرار داده است. سپس اطلاعات کارت هم در دستگاه خود پرداز و هم در دستگاه اسکیمر خوانده می شود. پس از درخواست رمز عبور، کاربر رمز عبور خود را نیز وارد می کند که از طریق یک صفحه کلید جعلی که دقیقا روی صفحه کلید قبلی نصب شده است و یا یک دوربین کوچک که روی دستگاه اسکیمر نصب شده است، قابل خواندن می باشد.

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی
اسکیمر چیست؟ و چگونه سارقان باعث سرقت اطلاعات کارت های بانکی 8

یک نمونه اسکیمر که دقیقا شبیه به آنتی اسکیمر طراحی شده است!

در روش دوم، سارقین از دستگاه های POS فروشگاهی برای سرقت اطلاعات کارت بانکی استفاده می کنند. در این روش، سارق یک دستگاه POS جعلی را با استفاده از اسکیمر می سازد. این دستگاه دقیقا شبیه به دستگاه POS بانکی ساخته شده و حتی منوهای نمایش داده شده در صفحه نمایش آن کاملا شبیه به دستگاه اصلی طراحی می شود. این دستگاه خود دارای صفحه کلید بوده و از طریق کشیدن کارت بانکی در آن و وارد کردن رمز عبور، قادر به کپی کردن اطلاعات می باشد. البته این دستگاه همیشه پیغام خطا در برقراری ارتباط را به کاربر ارسال می کند و در نهایت کاربر مجبور به استفاده از یک دستگاه POS دیگر می شود و شکی باقی نمی گذارد.

در روش سوم نیز که استفاده کنندگان از پایانه های فروشگاهی را هدف قرار می دهد، سارق که خود فروشنده نیز می باشد، یک دستگاه اسکیمر را در کنار دستگاه POS اصلی قرار می دهد و از مشتری درخواست می کند تا کارتش برای تسویه حساب در اختیار او بگذارد. در این شرایط اگر خریدار به فروشنده اعتماد کند و کارت را در اختیار او بگذارد، در یک لحظه سارق کارت را در دستگاه اسکیمر کشیده و سپس سریعا در دستگاه اصلی وارد می کند. به این ترتیب اطلاعات در دستگاه اسکیمر ذخیره می شود و چون رمز را نیز کاربر به فروشنده اعلام می کند، فروشنده آن را نیز به ذهن سپرده و پس از اتمام خرید، آن را در جایی یادداشت می کند.

در روش سوم که جدیدا باب شده است، سارق در قالب پیک موتوری سفارش مشتری را تحویل داده و اطلاعات کارت بانکی او را با استفاده از یک دستگاه POS جعلی و یا یک اسکیمر، کپی می کند. در نهایت رمز عبور را نیز از کاربر دریافت کرده و در فرصت مناسب از حساب فرد قربانی برداشت می کند.

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی
اسکیمر چیست؟ و چگونه سارقان باعث سرقت اطلاعات کارت های بانکی 9

دقت داشته باشید که آنتی اسکیمر ها هیچ گونه مدار الکترونیکی ندارند.

جلوگیری از سرقت اسکیمینگ

برای جلوگیری از سرقت با استفاده از دستگاه های اسکیمر، باید قبل از هر چیز خودتان نسبت به این گونه سرقت ها آگاهی لازم را داشته باشید. سپس موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید. البته برای جلوگیری از سرقت اطلاعات کارت های بانکی خود، پیشنهاد می کنیم که حتما مطلبی را که در خصوص حملات فیشینگ و سرقت اطلاعات کارت از این طریق نوشته ایم نیز، مطالعه نمایید.

  1. در هنگام مراجعه به دستگاه های خودپرداز سعی کنید از خودپردازهایی که در خود بانک ها نصب شده اند استفاده کنید.
  2. دقت داشته باشید که خودپرداز مجهز به دستگاه آنتی اسکیمر باشد.
  3. در هنگام خرید از فروشگاه ها، تمامی مراحل خرید با استفاده از دستگاه POS را خودتان انجام دهید.
  4. در صورت مشاهده موردی مشکوک در خصوص دستگاه POS سریعا آن را به پلیس اطلاع دهید.
  5. کارت خود را در اختیار فروشندگان قرار نداده و در صورتی که مجبور به این کار شدید، تمام مراحلی که انجام می دهد را زیر نظر داشته باشید.
  6. رمز کارت خود را به صورت دوره ای تغییر دهید
  7. جلوگیری از سرقت
  8. کپی کردن کارت های بانک

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی
اسکیمر چیست؟ و چگونه سارقان باعث سرقت اطلاعات کارت های بانکی 10

یک دستگاه اسکیمر که دقیقا شبیه به دستگاه POS طراحی شده است.

چند صد سال است که در تمام جهان بانک‌ها امین مردم هستند و اغلب افراد پول‌های اضافی خود را در آن‌ها نگهداری می‌کنند تا هم خطر سرقت آن‌ها به‌حداقل برسد و هم پول‌های راکد، در اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرند. با وجود اینکه بانک‌ها نهایت سعی خود را در امانت‌داری می‌کنند اما در این بین افرادی نیز هستند که سعی می‌کنند با انجام کار‌هایی هم نفعی به شرایط اقتصادی خود داشته باشند و هم اعتماد مردم را نسبت به بانک‌ها از بین ببرند.

در حال حاضر اغلب افراد حتی خرید‌های کم بهای خود را نیز از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد. برخی افراد از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد. اما در حال حاضر مشکل جدیدی به‌وجود آمده که عملا نشان از خبره بودن سارقان دارد. چند صباحی است که سرقت‌هایی به‌صورت اسکیمینگ (Skimming) خبر‌ساز شده‌اند. این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است.

در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد (یک قسمت جدید به بخش کارت‌خوان افزوده می‌شود). از طریق این بخش کاربری که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند تا کار‌های مورد نظر خود را انجام دهد، سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را ذخیره کند (خوب این از شماره کارت!). حال نوبت به پسورد یا همان رمز می‌رسد. برای این کار دو روش در اسکیمینگ وجود دارد. در روش اول یک دوربین بسیار ریز (در حد سوراخی به اندازه کبریت) زیر دستگاه فوق‌الذکر قرار می‌گیرد که در حین وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، آن‌ها را ضبط می‌کند و در اختیار سارق قرار می‌دهد. روش دوم نیز بدین صورت است که در آن یک کیبورد جدید را روی کیبورد قبلی دستگاه قرار می‌دهند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نسخه اصلی است و این پنل جدید اطلاعات وارد شده توسط کاربر را ذخیره می‌کند که این اطلاعات شامل رمز عبور وی نیز می‌شوند.

تا اینجای کار سارق اطلاعات کارت و رمز عبور فرد را دارد. در این مرحله باید وی یک کارت خام به‌دست آورد که در بانک‌ها به‌فور یافت می‌شود (البته در دسترس هر کسی قرار نمی‌دهد). حال سارق باید اطلاعات را روی کارت جدید بریزد و سپس با این کارت به‌سراغ یک عابر بانک برود و خیلی عادی پول موجود را تا سقف مورد قانونی در روز دریافت کند یا از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی کالایی را خریداری کند.

اسکیمر ایده بسیار جالبی است و البته برای بانک‌ها نیز تهدید بزرگی محسوب می‌شود. اما نکته منفی ماجرا این است که در ایران نیز برخی از سارقان از این روش استفاده می‌کنند که اغلبشان دست‌گیر شده‌اند. البته این موضوع غیرقابل حل نیست و بانک‌ها می‌توانند با نصب دستگاه‌های آنتی‌اسکیمر (Anti Skimmer) روی عابربانک‌ها از این موضوع جلوگیری کنند. گفتنی است که این دستگاه‌ها در کمترین حالت قیمتی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای بانک دارند و در بیشترین حالت نیز ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان هستند. اما هرچه که باشد، در حال حاضر بانک‌ها موظف به نصب این دستگاه‌ها روی عابربانک هستند و چندی پیش بانک مرکزی قانونی را اجرا کرد که بانک‌ها را مجبور به نصب آنتی‌اسکیمر می‌کند. البته گفتنی است که این موضوع در تمام عابربانک‌ها در حال حاضر اجرا نشده است.

البته عابربانک تنها جایی نیست که سارقان می‌توانند از طریق اسکیمر وارد عمل شوند. کارت‌خوان های فروشگاهی (POSS) نیز امکان نصب اسکیمر را دارند که در ایران نیز مواردی از این نوع سرقت کشف شده است. سرقت اسکیمینگ از طریق کارت‌خوان‌ها بدین شکل است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و سپس فروشنده (یا گاها همان سارق) که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، کارت مشتری را روی آن می‌کشد و سپس رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از این موضوع حتما در حین خرید از طریق کارت‌‌خوان‌های فروشگاهی، خودتان رمز عبور را وارد کنید.

با این اوصاف بهتر است که برای مقابله با حملات مختلفی که روی اطلاعات بانکی صورت می‌گیرد بسیار دقیق عمل کنید و اطلاعات خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید. البته در این خصوص بانک‌ها موظف هستند تا هرچه سریع‌تر دستگاه‌های آنتی اسکیمینگ را نصب کنند. نظر شما در خصوص اسکیمینگ چیست؟

اسکیمر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اسکیمر چیست و چه عملکردی دارد ؟ اگر با اسکیمر و نحوه کپی کردن کارت های اعتباری آشنا نیستید در ادامه‌ با تکراتو همراه باشید تا از کلاهبرداری به این روش در امان بمانید.

سرقت اطلاعات کارت های بانکی و کلاهبرداری در این زمینه روز به روز در حال افزایش است و مجرمان هر روز به دنبال دستیابی به ابزارها و روش‌های جدید برای موفقیت بیشتر در این زمینه هستند. جدیدا مجرمان از ابزاری به نام اسکیمر برای کپی کردن کارت های اعتباری و سرقت اطلاعات کارت های بانکی استفاده می‌کنند.

اسکیمر چیست ؟

امروزه بسیاری از عملیات بانکی مختلف از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. از کمترین خریدها تا بیشترین آنها از طریق کارت بانکی قابل انجام است.

اما سرقت اطلاعات کارت های بانکی نیز با افزایش استفاده از کارت‌های اعتباری افزایش یافته است. پیش از این تصور می‌شد که فقط خرید اینترنتی است که می‌تواند مشکل ساز شود اما اکنون در دنیای واقعی هم، برای خرید حتی از طریق دستگاه‌های پوز یا استفاده از عابربانک باید نگران بود.

اسکیمر چیست کپی کردن کارت های بانک سرقت اطلاعات کارت بانکی

اسکیمر یک دستگاه است که از طریق آن مجرم اقدام به کپی برداری از کارت اعتباری می‌کند؛ این یک تعریف ساده برای اسکیمر چیست است. همچنین اسکمیر را می‌توان یک دستگاه کارتخوان در نظر گرفت که اطلاعات کارت بانکی افراد را سرقت می‌کند. اسکیمر را می‌توان هم دستگاه و هم شخصی که اقدام به انجام این کار می‌کند، در نظر گرفت. منظور از اسکیمینگ نیز منتقل کردن اطلاعات کارت‌های عابر بانک به یک کارت دیگر بدون اطلاع و رضایت مالک کارت است.

در این روش این دستگاه از نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی یک کپی تهیه می‌کند. در ادامه فرد مجرم اطلاعات کپی شده را در کارت‌های بانکی خام کپی می‌کند و به این طریق از حساب قربانی به صورت غیر مجاز، برداشت می‌کند.

آنگونه که گفته شده سرقت اطلاعات کارت های بانکی از طریق اسکیمر ، هم با دستگاه‌های پوز و هم با دستگاه‌های عابر بانک امکان پذیر است.

نحوه کپی کردن کارت های اعتباری از طریق اسکیمر

اکنون اسکیمر چیست را تعریف کردیم نوبت به بررسی نحوه سرقت اطلاعات کارت بانکی از طریق اسکیمر می‌رسد. لازم به ذکر است که برای سرقت اطلاعات از طریق اسکیمر یک بخش جدید نیاز است. یک روش آن استفاده از عابر بانک است و روش دیگر استفاده از کارت‌های پوز است.

استفاده از عابربانک برای سرقت اطلاعات کارت های اعتباری

سارق در این روش برای کپی کردن کارت بانکی و سرقت اطلاعات کارت های اعتباری یک بخش جدیدی را به عابر بانک اضافه می‌کند. این قسمت جدیدی که به عابر بانک اضافه می‌شود از نظر ظاهری تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد به همین دلیل نمی‌توان متوجه این موضوع شد.

وقتی کاربر کارت اعتباری خود را در دستگاه قرار می‌دهد اطلاعات کارت وی ذخیره می‌شود. در ادامه کاربر رمز را وارد می‌کند و رمز نیز سرقت می‌شود که به دو روش امکان سرقت وجود دارد:

  • روش اول
  • کپی کردن کارت های بانک

در این روش یک دوربین بسیار ریز قرار داده می‌شود تا وقتی کاربر رمز را وارد می‌کند، ضبط شود.

  • روش دوم
  • کپی کردن کارت های بانک

در روش دوم برای سرقت رمز از یک کیبورد جدید که بر روی کیبورد قبلی دستگاه قرار داده می‌شود، استفاده می‌کنند. این کیبورد از نظر ظاهری بسیار شبیه به کیبورد اصلی است. این کیبورد جدید اطلاعات وارد شده را ذخیره می‌کند.

تا اینجا سارق توانست به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد. اکنون برای اینکه بتواند مراحل کپی کردن کارت های بانکی را به پایان برساند نیاز به کارت بانکی خام دارد تا بتواند اطلاعات را بر روی ان بریزد. در ادامه پس از انجام کار به یک عابر بانک مراجعه کرده و اقدام به خالی کردن حساب می‌نماید. همچنین می‌تواند از طریق آن کارت خرید کند.

استفاده از دستگاه‌های پوز برای کپی کردن کارت های بانکی

علاوه بر اینکه می‌توان از طریق عابربانک نسبت به کلاهبرداری از کارت های بانکی و کپی کردن آنها اقدام کرد، این کار از طریق دستگاه‌های پوز هم امکان پذیر است. یعنی سارق می‌تواند دستگاه اسکیمر را بر روی کارت خوان‌های فروشگاهی هم نصب کند. در ایران نمونه‌هایی از این سرقت کشف شده است.

برای کلاهبرداری و سرقت اطلاعات کارت بانکی از طریق دستگاه پوز، اسکیمر بر روی دستگاه نصب می‌شود. فروشندگانی که قصد سرقت اطلاعات کارت بانکی را داشته باشند کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده و کارت و رمز مشتری را دریافت کرده و خود اقدام به کشیدن کارت می‌کنند. بنابراین اطلاعات مشتری و کارت وی در اختیار فروشنده یا سارق قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در این حالت علاوه بر اینکه کارت بر روی پوز کشیده می‌شود بر روی دستگاه دیگری که در کنار پوز قرار دارد نیز کشیده می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل در هنگام خرید بهتر است که خریدار خود اقدام به کشیده کارت و وارد کردن رمز نماید.

استفاده از دستگاه‌های آنتی اسکیمر بر روی عابربانک‌ها

عملکرد اسکیمر بسیار جالب است. این ایده می‌تواند علاوه بر مردم برای بانک‌ها نیز یک تهدید بزرگ باشد. البته برای حل این مشکل راه‌هایی نیز وجود دارد که بانک‌ها باید آنها را پیاده کنند. بانک‌ها می‌توانند از دستگاه‌های آنتی‌اسکیمر (Anti mer) استفاده کنند.

ممکن است استفاده از این دستگاه برای بانک‌ها هزینه بر باشد اما با این وجود نیز بانک‌ها موظف به نصب این دستگاه‌ها روی عابربانک هستند. چندی پیش بانک مرکزی قانونی را اجرا کرد که بانک‌ها را مجبور به نصب آنتی‌اسکیمر می‌کرد. البته گفتنی است که این موضوع در تمام عابربانک‌ها در حال حاضر اجرا نشده است.

اقدامات لازم در صورت روبه رو شدن با دستگاه‌های اسکیمر

پلیس تاکنون در این زمینه بسیار هشدار داده است و از مردم خواسته است تا در هنگام خرید اطلاعات کارت خود را در اختیار فروشنده قرار ندهند و خود اقدام به وارد کردن رمز کارت خود در هنگام خرید نمایند. البته لازم بود که پلیس با اشخاصی که دستگاه‌های خود را پشت میزها قرار می‌دهند نیز برخورد کند که البته تاکنون اقدامی در این مورد انجام نداده است.

بهتر است کشیدن کارت و خرید کردن با حضور دو نفر صورت گیرد؛ یعنی هم خریدار و هم فروشنده. همچنین در صورت استفاده از عابربانکی که نسبت به آن مشکوک بودید می‌توانید از آن استفاده نکنید.

داشتن اطلاعات کافی در مورد موارد امنیتی می‌تواند به رفتار بهتر و تصمیم گیری در مواقع مهم کمک کند. اسکیمینگ نیز یکی از این موارد امنیتی مهم است که بهتر است به ان توجه داشت. اکنون که متوجه شدیم اسکیمر چیست و عملکرد آن چگونه است، باید با دقت بیشتری عملیات بانکی را انجام داد.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

بانک‌ها در تمام دنیا نقشی اساسی در اقتصاد کشورها دارند و اکثریت مردم پول‌های خود را در بانک واریز می‌کنند. بانک‌ها هیچ‌گاه اطلاعات بانکی کارت‌های عابر بانک افراد را در اختیار دیگران قرارنمی‌دهند و تاکنون این اتفاق به وقوع نپیوسته است. افراد به بانک‌ها اعتماد دارند ولی در این اثنا افرادی سودجو وجود دارند که از طرق مجرمانه مختلف اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب‌های شخصی افراد می‌کنند. در مطلب پیش روی درباره یکی از این روش‌های مجرمانه به نام اسکیمینگ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اسکیمر چیست

در حال حاضر بسیاری از اشخاص با استفاده از کارت‌های عابربانک اقدام به برداشت از حساب خود و خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌کنند. فراوانی این روش باعث شده تا عده‌ای از افراد سودجو با ابداع روش‌های جدید اقدام به بردن اموال دیگران کنند که یکی از شایع‌ترین این روش‌ها، کلاهبرداری به وسیله دستگاه‌های کارت‌خوان به ویژه دستگاه‌های کارت‌خوان سیار است. مجرمان فوق، قطعه‌ای سخت‌افزاری را که اسکیمر نامیده می‌شود بر روی دستگاه‌ها نصب می‌کنند و متعاقب آن، اقدام به کپی‌برداری از روی اطلاعاتی که به روی کارت‌های عابر بانک افراد است، می‌کنند که به این عمل اسکیمینگ می گویند.

عنصر مادی جرم

دستگاه اسکیمر، جهت کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناسیطی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای در فرصتی که به دست می‌آورند با نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی (مالباخته) کنند. سارقان و یا این نوع از مجرمان برای برداشت غیرمجاز از حساب افراد و سرقت از حساب، اقدام به اتصال قطعه جدیدی به عابربانک می‌کنند که شکل ظاهری آن با شکل اصلی تفاوت دارد. این قطعه در قسمت ورود کارت نصب می‌شود. جالب است بدانید که سارقان از طریق این قطعه کوچکی که به دستگاه متصل می‌کنند، می‌توانند شماره کارت افراد را در اختیار داشته باشند زیرا از طریق قطعه فوق تمامی اطلاعات موجود در کارت عابر بانک ذخیره می‌شود.

ابعاد حقوقی

اسکیمینگ یک نوع کلاهبرداری حرفه‌ای است که کلاهبردارانی که علم و آشنایی به کامپیوتر دارند می‌توانند به آن اقدام کنند. واژه «اسکیمینگ» یا کلاهبرداری‌های اسکیمری به معنی کپی‌برداری از کارت‌های اعتباری و برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی است که بیشترین آمار را در رده جرایم سایبری دارند.

قانونگذار در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای به مجازات مرتکبان این نوع جرایم پرداخته که رد مال به صاحب آن یا حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات است. بر اساس ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای:

“هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

کلاهبرداران در این نوع جرایم برخلاف کلاهبرداری به روش‌های سنتی از روش‌های متقلبانه برای فریب و اغفال افراد استفاده نمی‌کنند، بلکه از روش‌های فنی استفاده می‌کنند و در واقع اقدام به فریب سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی می‌کنند و به دنبال آن، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب اشخاص یا اسکیمینگ می‌کنند.

روش‌های کار

سارقان دو روش را جهت دست‌یابی به رمز کارت عابر بانک افراد به کار می‌برند. در یک روش سارقان دوربینی را در کنار قطعه‌ای که در کنار ورودی کارت است نصب می‌کنند که با روش فوق زمانی که کاربر رمز را وارد می‌کند آن را ضبط می‌کند و به دلیل کوچک بودن دوربین فوق، مردم چنین اسکیمری را نمی‌توانند تشخیص دهند. در دیگر روش نیز سارقان بر روی کیبورد نصب شده قبلی یک کیبورد دیگر نصب می‌نمایند که این قطعه هم بسیار شبیه به قطعه نصب شده بر روی دستگاه است، که کیبورد فوق تمامی اطلاعاتی که کاربر وارد می‌کنند را ضبط می‌کند.

وظیفه بانک‌ها

دستگاه اسکیمر تهدیدی بسیار جدی برای بانک‌ها محسوب می‌شود ولی بانک‌ها می‌توانند جهت جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین جرایمی اقدام به نصب آنتی اسکیمر بر روی عابربانک‌ها کنند. بانک مرکزی نیز نصب آنتی اسکیمر را برای بانک‌ها الزامی اعلام کرده است. نکته‌ای که دارندگان کارت‌های عابر بانک باید بدانند این است که علاوه بر عابربانک‌ها، کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز در معرض ذخیره کردن اطلاعات کاربران از طریق اسکیمر هستند.

دادگاه صالح

هیات عمومی دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۳۹۱/۲/۱اقدام به صدور رای وحدت رویه‌ای در خصوص صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده به محل وقوع جرم کرد که بر همین اساس نظر به اینکه در صلاحیت محلی، اصل بر صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است و این اصل در قانون جرایم رایانه‌ای نیز مستتفاد از ماده ۲۹ مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است، بنابراین در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه، هرگاه تمهید مقدمات و نتیجه حاصل از آن در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.

دستگاه‌های سیار

دستگاه‌های کارت‌خوان سیار نسل جدیدی از دستگاه‌های کارت‌خوان هستند که از طریق خدمات سامانه تلفنی همراه به شبکه‌های بانکی متصل می‌شوند و تمامی تراکنش‌های بانکی را توسط شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS  و GPRS انجام می‌دهند. استفاده‌کنندگان از کارت‌های عابر بانک باید مواردی را در استفاده از کارت‌های اعتباری بانکی فوق مدنظر قرار داده و دقت کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارندگان کارت‌های بانکی در حفظ رمز کارت‌های بانکی باید دقت کرده و به هیچ عنوان رمز کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و به هیچ عنوان رمز بانکی خود را به فروشندگان اعلام نکنند.
  2. یکی از راه‌های پیشگیری از این نوع جرایم، تغییر رمز به صورت ماهیانه و یا به صورت دوره‌ای است که می‌تواند در جلوگیری از اجرایی شدن این نوع اهداف مجرمانه موثر باشد.
  3. شهروندان بایستی در زمان خرید از فروشندگانی که دستگاه کارت‌خوان و یا سیار دارند، نهایت دقت را داشته باشند که قطعاتی اضافه نداشته باشد و یا چسب خورده و شکسته نباشد.
  4. کاربران و دارندگان کارت‌های عابربانک باید در هنگام خرید، شخصا خود اقدام به انجام عملیات پرداخت کنند و رمز عبور کارت‌های عابر بانک را جهت جلوگیری از سوء‌استفاده، خود وارد کنند.
  5. دارندگان کارت‌های عابربانک، اطلاعات موجود بر روی کارت‌های عابر بانک، ccv2، تاریخ انقضا و رمزهای اول و دوم خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار ندهند و رسیدهای بانکی خود را از بین ببرند.

همه چیز درباره اسکیمر

بانک‌ها در تمام دنیا نقشی اساسی در اقتصاد کشورها دارند و اکثریت مردم پول‌های خود را در بانک واریز می‌کنند. بانک‌ها هیچ‌گاه اطلاعات بانکی کارت‌های عابر بانک افراد را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و تاکنون این اتفاق به وقوع نپیوسته است. افراد به بانک‌ها اعتماد دارند ولی در این اثنا افرادی سودجو وجود دارند که از طرق مجرمانه مختلف اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب‌های شخصی افراد می‌کنند. در این مقاله درباره یکی از این روش‌های مجرمانه سرقت به نام اسکیمر یشتر صحبت خواهیم کرد.

اسکیمر چیست؟

همانطور که اشاره شد، اسکیمر در حقیقت یک دستگاه کپی کننده اطلاعات کارت بانکی است.
هنگامی که کارت بانکی در مجاورت این دستگاه قرار می گیرد، کلیه اطلاعات آن از قبیل شماره کارت در حافظه دستگاه ذخیره می شود.
البته اطلاعاتی که از طریق این دستگاه بدست سارق می رسد، ناقص بوده و برای کامل کردن سرقت هنوز نیاز به موارد دیگری دارد.
پس از اینکه اطلاعات کارت در اسکیمر ثبت شد، حال نوبت به سرقت رمز کارت می رسد.
در این مرحله، سارق با استفاده از یک صفحه کلید جعلی و یا با استفاده از یک دوربین کوچک موفق به سرقت رمز عبور کارت می شود و در نهایت اطلاعات بدست آمده را در یک کارت خام کپی می کنند و به این ترتیب یک کپی از کارت شما تهیه کرده و با استفاده از آن از حساب بانکی شما سرقت می کنند.
این تکنیک سرقت، کمی پیچیده بوده و نیاز به سخت افزارهای مختلفی دارد. اما از آنجا که درصد موفقیت آن بسیار بالا است، تاکنون سارقان زیادی از آن برای سرقت از حساب های بانکی دیگران استفاده کرده و هر روز هم به تعداد آن ها افزوده می شود.

اما ترفندهایی که برای این نوع سرقت بکار می رود چیست؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ داده شده است.

چگونگی سرقت با استفاده از اسکیمر

روش های متنوعی برای استفاده از این نوع سرقت وجود دارد.

روش اول

سارق یک دستگاه اسکیمر کوچک را در قسمت ورودی کارت دستگاه خودپرداز، نصب می کند.
قربانی هنگامی که کارت خود را در ورودی خودپرداز وارد می کند، در واقع کارت خود را در دستگاه اسکیمر قرار داده است.
سپس اطلاعات کارت هم در دستگاه خود پرداز و هم در دستگاه اسکیمر خوانده می شود.
پس از درخواست رمز عبور، کاربر رمز عبور خود را نیز وارد می کند که از طریق یک صفحه کلید جعلی که دقیقا روی صفحه کلید قبلی نصب شده است و یا یک دوربین کوچک که روی دستگاه اسکیمر نصب شده است، قابل خواندن می باشد.
 روش دوم
سارقین از دستگاه های POS فروشگاهی برای سرقت اطلاعات کارت بانکی استفاده می کنند.
در این روش، سارق یک دستگاه POS جعلی را با استفاده از اسکیمر می سازد.
این دستگاه دقیقا شبیه به دستگاه POS بانکی ساخته شده و حتی منوهای نمایش داده شده در صفحه نمایش آن کاملا شبیه به دستگاه اصلی طراحی می شود.
این دستگاه خود دارای صفحه کلید بوده و از طریق کشیدن کارت بانکی در آن و وارد کردن رمز عبور، قادر به کپی کردن اطلاعات می باشد.
البته این دستگاه همیشه پیغام خطا در برقراری ارتباط را به کاربر ارسال می کند و در نهایت کاربر مجبور به استفاده از یک دستگاه POS دیگر می شود و شکی باقی نمی گذارد.
 روش سوم
سارقان استفاده کنندگان از پایانه های فروشگاهی را هدف قرار می دهد، سارق که خود فروشنده نیز می باشد، یک دستگاه اسکیمر را در کنار دستگاه POS اصلی قرار می دهد و از مشتری درخواست می کند تا کارتش برای تسویه حساب در اختیار او بگذارد.
در این شرایط اگر خریدار به فروشنده اعتماد کند و کارت را در اختیار او بگذارد، در یک لحظه سارق کارت را در دستگاه اسکیمر کشیده و سپس سریعا در دستگاه اصلی وارد می کند.
به این ترتیب اطلاعات در دستگاه اسکیمر ذخیره می شود و چون رمز را نیز کاربر به فروشنده اعلام می کند، فروشنده آن را نیز به ذهن سپرده و پس از اتمام خرید، آن را در جایی یادداشت می کند.
در روش سوم که جدیدا باب شده است، سارق در قالب پیک موتوری سفارش مشتری را تحویل داده و اطلاعات کارت بانکی او را با استفاده از یک دستگاه POS جعلی و یا یک اسکیمر، کپی می کند.
در نهایت رمز عبور را نیز از کاربر دریافت کرده و در فرصت مناسب از حساب فرد قربانی برداشت می کند.

جلوگیری از سرقت اسکیمینگ

برای جلوگیری از سرقت با استفاده از دستگاه های اسکیمر، باید قبل از هر چیز خودتان نسبت به این گونه سرقت ها آگاهی لازم را داشته باشید.سپس موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید.

1.در هنگام مراجعه به دستگاه های خودپرداز سعی کنید از خودپردازهایی که در خود بانک ها نصب شده اند استفاده کنید.

2.دقت داشته باشید که خودپرداز مجهز به دستگاه آنتی اسکیمر باشد.

3.در هنگام خرید از فروشگاه ها، تمامی مراحل خرید با استفاده از دستگاه POS را خودتان انجام دهید.

4.در صورت مشاهده موردی مشکوک در خصوص دستگاه POS سریعا آن را به پلیس اطلاع دهید.

5.کارت خود را در اختیار فروشندگان قرار نداده و در صورتی که مجبور به این کار شدید، تمام مراحلی که انجام می دهد را زیر نظر داشته باشید.

6.رمز کارت خود را به صورت دوره ای تغییر دهید.

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا