آموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگان

با سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر بهتر آشنا شویم

کامپیوترها در بدو ورود به دنیای تکنولوژی وسایلی عظیم الجثه بودند که برخلاف اندازه بزرگ، کارایی کمی داشتند. اما امروزه کامپیوتر یا رایانه در بیشتر دفاتر، ادارات، خانه ها و … یافت می شود و سالیان سال است که این دستگاه ساخت دست انسان، کار بشر را راحت تر کرده و بخش عظیمی از کارهایی که قبلا توسط چندین نفر انجام می شد را انجام می دهد. کامپیوتر و علوم مربوط به آن را به طور کلی می توان به دو بخش  سخت افزار و نرم افزار تقسیم بندی کرد که در ادامه بیشتر به این دو بخش خواهیم پرداخت.

خلاصه ای در رابطه با شناخت کامپیوتر یا رایانه

کامپیوتر که نام آن را در زبان فارسی رایانه هم می نامند یک تکنولوژی است به طوری که شاید بتوان در برخی از موارد ادعا کرد که زندگی بدون آن امکان پذیر نمی باشد. البته این سخن در مناطق و کشورهای توسعه یافته بیشتر مصداق خواهد داشت. اگر در مورد کامپیوترهای اولیه تحقیق کنیم، می بینیم که سیستم های اولیه ماشین های عظیم الجثه ای بودند که شاید حجم آنها برابر با یک اتاق می شد. اما به مرور زمان و با پیشرفت علم در این زمینه و ساخت قطعات کوچکتر، حجم این ماشین یا دستگاه نیز کوچک و کوچکتر شد تا جایی که امروزه در حد یک جعبه کوچک است که تمام اجزا در آن قرار می گیرد.

در واقع باید گفت که کامپیوتر یا رایانه دستگاهی است که اطلاعات خام را از ما دریافت کرده و آنها را به شکل اطلاعات پردازش شده و قابل فهم در می آورد. کامپیوترها از 4 بخش اصلی به نام های واحد ورودی، واحد خروجی، واحد حافظه و واحد پردازش مرکزی تقسیم شده است. البته شاید به زبان ساده تر بتوان آن را به دو بخش سخت افزار و نرم افزار تقسیم کرد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. البته نکته اساسی این است که همیشه برای اجرای یک نرم افزار نیازمند به یک سخت افزار هستیم و بدون وجود آن قابل اجرا نخواهد بود. پس در واقع این دو نقش مکمل را دارند. 

 شناخت کامپیوتر یا رایانه
شناخت کامپیوتر یا رایانه

سخت افزار کامپیوتر به چه قسمتی گفته می شود

به زبان ساده، به هر قسمت از رایانه مانند کیبورد، کیس، موس، قطعات مختلف داخلی که در کیس قرار می گیرند و … که قابل لمس باشد بخش سخت افزاری کامپیوتر می گویند. در واقع کامپیوتر یک ماشین است که از اجزای الکترونیکی و الکترومکانیکی تشکیل شده است که به آنها سخت افزار می گویند و روز به روز تکنولوژی ساخت آنها رو به پیشرفت است.

باید بدانید که بخش سخت افزاری این سیستم به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نمی باشد و استفاده و بکارگیری آنها نیاز به وجود بخش دیگری به نام نرم افزار دارد. البته زبان کارکرد با این دستگاه، زبان خاصی است که توسط برنامه نویسان با کدهای خاص نوشته می شود که به آن همان نرم افزار هم می گویند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

سخت افزار کامپیوتر
سخت افزار کامپیوتر

تعریف نرم افزار

همانطور که سخت افزار را ساده تعریف کردیم، نرم افزار هم به بخش هایی از کامپیوتر گفته می شود که به هیچ عنوان نمی توان به آن دست زد و در واقع جنبه فیزیکی ندارد. این می تواند یک تعریف ساده برای درک نرم افزار باشد. در واقع به مجموعه ای از برنامه ها می گویند که با کمک آنها سخت افزار کامپیوتر راه اندازی شده و با آن می توان کار کرد. در واقع شاید بتوان گفت که نرم افزار زبان ماشین مورد نظر که همان کامپیوتر است، می باشد که دستورالعمل های پردازنده را مشخص می کند. یعنی مانند پل ارتباطی میان ما و سخت افزار عمل می کند و ما با کمک آن می توانیم به صورت اجرایی از رایانه خود استفاده نماییم. نرم افزارها توسط متخصصان این فن با کمک کد های خاص نوشته می شوند و به دسته بندی های مختلف تقسیم می شوند که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.

تعریف نرم افزار
تعریف نرم افزار

انواع نرم افزار

از دیدگاه فنی، نرم افزار را به صورت زیر می توان تقسیم بندی کرد:

1- نرم افزارهای پایه: این دسته از نرم افزارها در واقع همان نوع نرم افزارهای مورد علاقه بیشتر افراد در این حوزه و همان نرم افزارهای معمول است. این نوع از نرم افزار ها به برنامه نویس برای نوشتن برنامه کامپیوتر کمک می کند.

2- نرم افزارهای سیستمی: این نوع از نرم افزارها در راه اندازی و اجرای سخت افزار کامپیوتر دخالت و کاربرد دارند. در واقع این دسته به سیستم عامل، درایوها و سرورها و برنامه های جانبی گفته می شود.

3- نرم افزارهای کاربردی: این بخش از نرم افزارها در واقع مورد استفاده کاربر است که با کمک آن کاربر می تواند امور خاص و مشخصی را با کامپیوتر اجرا نماید. نرم افزارهای آموزشی، نرم افزارهای سرگرمی و بازی، نرم افزارهای کاری مانند حسابداری، نرم افزارهای پژوهشی و تحقیقاتی، نرم افزارهای ورزشی و انواع نرم افزارهای کاربردی از این دست می باشند. این گروه بسیار متنوع هستند و امروزه تقریبا می توان گفت برای هر فن و یا حرفه و کسب و کاری از این برنامه ها نوشته شده است.

انواع نرم افزار
انواع نرم افزار

نرم افزارهای کاربردی به چند دسته تقسیم می شوند

همانطور که گفته شد نرم افزارهای کاربردی از آن دست نرم افزارها هستند که به ما کمک می کنند تا بتوانیم از کامپیوتر در زمینه های مختلف مانند آموزش، کار و یا حرفه و … استفاده کنیم. این دسته از نرم افزارها خود به دسته های کوچکتر و متنوع تری تقسیم بندی می شوند.

1- بدافزارها

2- ابزارهای تبلیغاتی مزاحم

3- نرم افزارهای انبارگردانی و همچنین انبارداری

4- نرم افزارهای جانبی

5- نرم افزارهای پردازش داده

6- نرم افزارهای مدل سازی و حتی ماکت سازی حرفه ای

7- نرم افزارهای بازیابی اطلاعات

8- نرم افزارهای سیستم از نوع خبره

9- نرم افزارهای نهفته

نرم افزارهای کاربردی
نرم افزارهای کاربردی

تفاوت میان سخت افزار و نرم افزار در کامپیوتر یا رایانه

اولین اختلاف این دو را می توان در میزان ملموس بودن آنها دانست. زیرا همانطور که در تعریف این دو نیز به آن اشاره کردیم، سخت افزار قابل لمس بوده اما نرم افزار را به هیچ عنوان نمی توان لمس کرد.

شاید یکی دیگر از اختلافات را بتوان تغییر در آن دانست به این معنی که نرم افزار چون یک برنامه نوشته شده توسط دست خود ما است، می توان آن را تغییر داد اما سخت افزار قابلیت تغییر ندارد و مجموعه ای از وسایل و ماشین های کوچک است که تنها می توان آنها را تعویض و یا تعمیر کرد. البته این را هم باید بگوییم که از نگاه برخی افراد این اختلاف قابل قبول نیست.

تفاوت میان سخت افزار و نرم افزار در کامپیوتر یا رایانه
تفاوت میان سخت افزار و نرم افزار در کامپیوتر یا رایانه

نتیجه گیری

آنچه در این مقاله کوتاه گفته شد، چشم انداز خلاصه ای است از بخش سخت و قابل لمس کامپیوتر به نام سخت افزار و همچنین بخش نرم افزاری آن که به صورت کلی با آن آشنا شدیم. امروزه سخت افزارها تنوع و قدرت زیادی پیدا کرده اند که می تواند کارایی و قدرت سیستم های شما را بالا ببرند زیرا در گذشته این بخش هرچند که بزرگ و جاگیر بود اما به نسبت اندازه قوی نبود. همچنین نرم افزارها که به کمک آنها از کامپیوتر به شکل کاربردی استفاده می کنیم نیز، تنوع خاص و کاربردهای متنوعی در مشاغل مختلف پیدا کرده اند.

تصور و وجود یک کامپیوتر بدون سخت افزار و نرم افزارها غیر ممکن است. یادمان باشد که رایانه ها یا همان کامپیوترها زبان خاص خود را دارند که به شکل کدگذاری شده توسط برنامه نویسان نوشته و تعیین می شوند و برای برقراری ارتباط با این دستگاه و استفاده از آن راه های مختص به خود را دارند. 

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا