اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینامنیت سایبری (Cyber Security)مایکروسافت سیستم عامل ویندوز

راهنمای خرید هارد دیسک

راهنمای خرید هارد دیسک یا بصورت صحیح تر درایو ذخیره سازی اطلاعات یکی از مهمترین سخت افزارهای کامپیوتر می باشد. با توجه به میان آمدن درایوهای پرسرعت SSD و … دیگر نمی توان به همه آنها هارد دیسک گفت زیرا ساختار آنها کاملا متفاوت با یکدیگر است. در این مطلب با راهنمای خرید هارد دیسک و همچنین بررسی تاثیر هارد دیسک در سرعت کامپیوتر در خدمت شما عزیزان هستیم.

تاثیر هارد دیسک در سرعت کامپیوتر

  • خرید هارد دیسک و درایو SSD

بسیاری این تصور را دارند که سرعت کامپیوتر تنها وابسته به سی پی یو ، رم و مانند آنهاست. البته لازم به ذکر است که این موضوع درست می باشد اما در شرایطی که هارد دیسک مورد استفاده شرایط ایده آلی داشته باشد و بتواند پا به پای آنها پیش رود. هارد دیسک های قدیمی یا متداول که ساختاری مکانیکی دارند سرعت بالایی ندارند و نمی توانند پا به پای سرعت بالای سی پی یو ها و رم های موجود کارایی داشته باشند. با توجه به اینکه ساختار هارد دیسک های قدیمی با دیسک و لنز است نمی توان انتظار سرعت بسیار بالا از آنها داشت. اما درایوهای پرسرعت امروزی نظیر SSD NVME بصورت قطعه الکترونیکی بوده و انتقال اطلاعات در آنها بسیار بالاست. همچنین دوام و عمر بیشتری نیز دارند.

تشریح عملکرد و تاثیر هارد دیسک در سرعت کامپیوتر

همه فایل ها و اطلاعات ما در کامپیوتر بر روی هارد و داریو ذخیره سازی اطلاعات قرار می گیرد. پس برای اجرا یا فراخوانی هر فایل یا اطلاعاتی در مرحله اول می بایست درخواست خود را اجرا کنیم. این درخواست ابتدا می بایست توسط هارد اجرا شده و برای پردازش به سی پی یو و رم و … ارتباط برقرار نماید. درخواست ها بصورت Input/Output هستند که همسطح بودن سخت افزارها با یکدیگر تاثیر بسیار زیادی در زمان پاسخگویی و اجرای درخواست ها دارد. در واقع اگر سی پی یو قوی باشد و هارد ضعیف، در اینصورت سی پی یو باید تا انجام I/O منتظر بماند و در واقع Delay صورت می گیرد. اگر برعکس باشد نیز سی پی یو زمان بیشتری نیاز خواهد داشت تا بتواند پردازش را انجام دهد. اما در صورتی که هر دو تناسب یا سرعت بالایی داشته باشد کارایی بهتری خواهند داشت.

راهنمای خرید هارد دیسک هارد دیسک در سرعت کامپیوتر خرید هارد دیسک و درایو SSD

راهنمای خرید هارد دیسک

راهنمای خرید هارد دیسک و درایو SSD

راهنمای خرید هارد دیسک

در ابتدا باید توجه داشته باشید که اگر سخت افزارهایی مانند سی پی یو، رم و … قوی هستند بهتر است از درایو SSD پرسرعت به منظور افزایش کارایی استفاده نمایید. البته یکسری موارد قابل توجه نیز وجود دارند مربوط به مزیت ها و معایب می باشد که در ادامه آنها را مطرح خواهیم کرد:

  • هزینه خرید درایو SSD حدود بسیار بالاتر از هارد دیسک های مکانیکی است.
  • درایوهای SSD چندین برابر سرعت بالاتری در قیاس با هارد دیسک های مکانیکی دارند.
  • هارد دیسک های مکانیکی بدلیل وجود دیسک و لنز در مقابل ضربه بسیار حساس هستند.
  • درایوهای SSD صدایی در هنگام کار ایجاد نمی کنند اما هاردها صدا تولید می کنند.
  • درایوهای SSD لرزشی در هنگام کار ندارند اما هاردها لرزش کوچی دارند.
  • داریوهای SSD عمر متوسط بالاتری در قیاس با هارد دیسک های معمولی دارند.

در تستی که با شرایط یکسان انجام شده است سرعت درایو SSD در مقایسه با هارد دیسک بصورت زیر است:

  • کاهش زمان لود ویندوز از حدود ۳۰ ثانیه به حدود ۱۰ ثانیه
  • کاهش زمان Restart ویندوز از حدود ۶۰ ثانیه به حدود ۱۵ ثانیه
  • کاهش متوسط دو برابری زمان اجرای درخواست ها در ویندوز
  • افزایش چند برابری سرعت کپی و انتقال اطلاعات

اگر از کامپیوتر PC استفاده می کنید امکان استفاده همزمان از درایو SSD و هارد دیسک نیز وجود دارد. معمولا افرادی که به حجم و ظرفیت بالایی نیاز دارند درایو ویندوز را با SSD و بقیه درایوها را با هارد دیسک راه اندازی می کنند. در این حالت هم ویندوز سرعت بالایی خواهد داشت و هم امکان وجود حجم بالا خواهد بود. در لپ تاپ ها نیز معمولا تنها یک سوکت و فضا برای هارد وجود که می توان بسته به شرایط از یکی از آنها استفاده نمود.

نوشته راهنمای خرید هارد دیسک اولین بار در spy24.ir . پدیدار شد.

راهنمای خرید هارد دیسک داخلی یا اینترنال کامپیوتر و لپتاپ و فاکتورها و موارد مهمی که در خرید هارد، باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

هارد دیسک‌های اینترنال یا داخلی، همان حافظه‌های جانبی‌ای هستند که در داخل کیس یا لپتاپ شما وجود داشته و همه فایل‌ها و برنامه‌ها بر روی آن ذخیره می‌شوند.

هزینه و قیمت کم و سرعت نسبتاً زیاد هارد‌های اینترنال از مزایای آن و مقاومت کم آن‌ها در برابر شرایط محیطی (مانند ضربات) و احتمال از دست رفتن داده‌های نوشته شده از جمله معایب هاردهای اینترنال شناخته می‌شود. با این حال این هارد دیسک‌ها به عنوان پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین حافظه‌های جانبی شناخته شده و بهترین حافظه برای ذخیره داده‌های عادی به حساب می‌آید.

معیارهای مهم در خرید هارد دیسک

خرید هارد اینترنال (Internal HDD) ممکن است برای برخی از کاربران کمی مشکل باشد و دلیلش هم آشنا نبودن آن‌ها با فاکتورها و معیارهای مهمی است که در هنگام خرید هارد باید به آن‌ها توجه کنند و نکات قابل ذکری که باید در نظر داشته باشند. در این قسمت به مهمترین معیارها و نکاتی که هنگام خرید هارد داخلی یا اینترنال باید در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

 نوع و ابعاد هارد

هارد دیسک‌ها در انواع مختلف سایزها و اندازه‌ها به بازار عرضه می‌شوند که ممکن است مصرف انرژی، حافظه کش و … متفاوتی داشته باشند. اولین فاکتوری که باید هنگام خرید هارد در نظر داشته باشید، نوع و اندازه آن است که عبارت اند از:

۳.۵ اینچی

این هارد دیسک‌ها اغلب در کامپیوترهای شخصی دسکتاپ (Desktop PC) استفاده می‌شوند. به عبارت ساده تر، همان هاردهایی که در داخل کیس‌ها استفاده می‌کنیم، اغلب از نوع ۳.۵ اینچی هستند. طول این هاردها ۱۴۶ میلیمتر، عرضشان ۱۰۱.۶ میلیمتر و ارتفاعشان در دو اندازه ۱۹ یا ۲۵.۴ میلیمتری در دسترس هستند.

اگر هاردی برای کامپیوتر رومیزی خود می‌خواهید، اگرچه از نوع ۲.۵ اینچی نیز می‌توانید استفاده کنید، بهتر است نوع ۳.۵ اینچی را در نظر داشته باشید.

۲.۵ اینچی

این هارد دیسک‌ها معمولاً در لپتاپ‌ها و نوت بوک‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین اگر قصد تغییر و ارتقاء هارد لپتاپ را داشته باشید، نوع ۲.۵ اینچی را انتخاب کنید. این هاردها با طول ۱۰۰ میلیمتر، عرض ۶۹.۸۵ میلیمتر و ارتفاع در شش اندازه ۵ یا ۷ یا ۹.۵ یا ۱۲.۵ یا ۱۵ یا ۱۹ میلیمتری در دسترس است.

انواع دیگری نیز نظیر هاردهای ۱.۸ اینچی وجود دارد که برای مقاصد گوناگونی ساخته می‌شوند. با این حال دو نوع رایج آن همان ۳.۵ و ۲.۵ اینچی است.

 ظرفیت هارد

همه هارد دیسک‌ها یک ظرفیت مشخص دارند؛ از چند مگابایت گرفته تا چند صد گیگابایت و حتی چند ترابایت. ظرفیت هاردی که می‌خواهید بخرید به خود شما و نیازتان بستگی دارد. اگر مطمئن هستید که بیشتر از ۱ ترابایت از حافظه آن استفاده نخواهید کرد، لازم نیست پولتان را برای هاردی با حجم بیشتر صرف کنید بجای آن می‌توانید بر روی معیارهای دیگر تمرکز کنید.

معمولاً یک هارد با حجم ۱ ترابایت نیاز کاربران عادی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. اگر قرار نیست فایل‌های زیادی را بر روی هارد نگه دارید، حجم ۱ ترابایت می‌تواند برای شما مناسب باشد. با این حال همانطور که گفته شد، این معیار به خود شما بستگی دارد.

اگر با واحدهای حافظه و حجمشان آشنایی ندارید، می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

واحد مخفف معادل معادل (بایت)
یک بیت بیت (Bit) (کوچکترین واحد حافظه) b
یک بایت (Byte) B ۸ بیت ۱ بایت
یک کیلوبایت (KiloByte) KB ۱۰۰۰ بایت ۱۰۰۰ بایت
یک مگابایت (MegaByte) MB ۱۰۰۰ کیلوبایت ۱۰۰۰۰۰۰ بایت
یک گیگابایت (GigaByte) GB ۱۰۰۰ مگابایت ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بایت
یک ترابایت (TeraByte) TB ۱۰۰۰ گیگابایت ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بایت

نکته: در مباحث کامپیوتری هر واحد بزرگتر برابر ۱۰۲۴ واحد قبلی است با این حال در بین عموم برابر ۱۰۰۰ واحد در نظر گرفته می‌شود.

 سرعت چرخش هارد

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده سرعت خواندن / نوشتن هارد دیسک، سرعت چرخش صفحات درون آن است. سرعت آن بر اساس تعداد چرخش در دقیقه (RPM) مشخص می‌شود. هرچه سرعت چرخش هارد بیشتر باشد، تاخیر دسترسی به داده‌ها نیز کمتر می‌شود چون چرخیدن صفحات است که سکتور داده‌ها را زیر هد خواندن/نوشتن قرار می‌دهد.

سرعت چرخش هاردهای عادی از ۴۸۰۰rpm گرفته تا ۱۵۰۰۰rpm است. در بازار معمولاً انواع ۵۴۰۰rpm و ۷۲۰۰rpm یافت می‌شود. در جدول زیر که از ویکی‌پدیا برداشته شده است، می‌توانید تاخیر متوسط برای دستیابی به داده‌ها را در سرعت‌های مختلف مشاهده کنید:

سرعت چرخش صفحات
(دور در دقیقه – RPM)
تاخیر متوسط
[میلی‌ثانیه – ms]
۱۵,۰۰۰ ۲
۱۰,۰۰۰ ۳
۷,۲۰۰ ۴.۱۶
۵,۴۰۰ ۵.۵۵
۴,۸۰۰ ۶.۲۵

برای کاربران عادی هاردی با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه مناسب است. اگر به سرعت بیشتری نیاز داشته قاعدتاً باید پول بیشتری خرج کنید! این سرعت در مشخصات هارد خریداری شده یا بر روی خود هارد نوشته می‌شود.

 رابط یا درگاه هارد

رابط یا درگاه هارد دیسک همان قسمتی از هارد است که با استفاده از کابل مخصوصی، هارد را به مادربورد متصل کرده و امکان خواندن اطلاعات از روی هارد یا نوشتن اطلاعات بر روی آن را به کاربر می‌دهد. انواع رایج رابط‌های هارد دیسک عبارت اند از:

SATA

SATA مخفف Serial ATA بوده و درگاهی است که اطلاعات به صورت سریال (پشت سر هم) منتقل می‌شوند. حداکثر سرعت انتقال (نه لزوماً سرعت خواندن/نوشتن خود هارد) رابط ساتا برابر ۱۵۰ مگابایت در هر ثانیه (۱۵۰MB/s) است. اگر مادربورد شما رابط ساتا داشته باشد، حتماً هاردی با همین رابط بخرید!

IDE یا ATA یا PATA

نام‌هایی مثل IDE و ATA و PATA اغلب به رابطی قدیمی اشاره دارند که نحوه انتفال داده در آن به صورت موازی (در کنار یکدیگر) است. البته جای ذکر است که استفاده از لفظ PATA یا ATA برای این رابط صحیح ترین مورد است. حداکثر سرعت انتقال (نه لزوماً سرعت خواندن/نوشتن خود هارد) رابط پاتا یا آی‌دی‌ای یا آتا با توجه به نسل‌های مختلف آن از ۸.۳ مگابایت در هر ثانیه (۱۵۰MB/s) تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه (۱۰۰MB/s) است. اگر مادربورد شما رابط SATA نداشته باشد و بجای آن رابط IDE/ATA/PATA داشته باشد، به ناچار باید هاردی دارای این رابط را خریداری کنید.

 نکات دیگر

نکات دیگری نیز وجود دارد که در هنگام خرید هارد بهتر است به آن‌ها دقت کنید:

میزان مصرف انرژی هارد حتماً به اندازه‌ای باشد که منبع تغذیه کامپیوتر یا لپتاپ بتواند آن را تامین کند.

هاردی که می‌خرید بهتر است از قابلیت S.M.A.R.T پشتیبانی کند (که معمولاً این قابلیت را دارند) تا اشکال یابی هارد در آینده ساده تر باشد.

هارد شرکت‌های مختلف درصد خرابی متفاوتی نسبت به شرکت‌های دیگر دارند که به HDD Failure Rate معروف است. با توجه به آمار هاردهای شرکت Toshiba و بعد Seagate در مقایسه با Western digital و HGST درصد خرابی بیشتری دارند. بعد از این دو وسترن دیجیتال و در نهایت اچ‌جی‌اس‌تی قرار دارد. البته مقایسه در لینک آورده شده فقط بین این چهار شرکت انجام شده است.

هارد درایوها یک حافظه به نام کش داخلی (Cache) یا همان بافر (Buffer) دارند که به عنوان یک حافظه موقتی بین صفحات هارد دیسک و کامپیوتر عمل می‌کنند. داده‌ها ابتدا در حافظه بافر یا کش ذخیره می‌شوند سپس یکجا به کامپیوتر فرستاده می‌شوند. در این حالت، سرعت خواندن / نوشتن هدها در بالاترین سرعت خواهد بود. کش هارد دیسک‌ها بین ۸ تا ۱۲۸ گیگ و کش درایوهای حالت جامد تا ۱ گیگابایت نیز است. با این که کش جزو آخرین معیارهاست و تفاوت ناچیزی در سرعت خواهد داشت، به عنوان یک نکته قابل ذکر است.


برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور


keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا