برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

طلاق توافقی شرایط در ۱۳۹۹ مدارک و هزینه مراحل

طلاق، مقوله‌ای است که امروزه، بسیار شایع شده است و تقریباً اکثر خانواده‌ها را درگیر خود کرده است. هزینه طلاق توافقی سامانه برای کجا بریم

وجود قوانین پیچیده حقوقی و جزایی باعث شده است تا به تنهایی نتوانیم برای این امر مهم تصمیم بگیریم. داشتن آگاهی حداقلی در مورد قوانین و مقررات طلاق می‌تواند از طریق مشورت با وکیل طلاق توافقی حاصل شود. گروه وکلای SPY24 قصد دارد تا شما را با مفهوم طلاق توافقی و مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید، آشنا سازد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی، به‌ نوعی از طلاق گفته می‌شود که زوجین، توانایی زندگی مشترک را نداشته و تصمیم به جدایی می‌گیرند. در این نوع طلاق، زن و مرد راضی به طلاق و جدایی بوده و قصد دارند تا رابطه‌شان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.

برای هرچه زودتر رسیدن به این هدف، طرفین می‌توانند در مورد کلیه مسائل مربوطه ازجمله حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و… توافق کنند تا مشکلی در پروسه طلاق پیش نیاید. دادگاه به‌تمامی توافقات صورت گرفته توجه کرده و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

رضایت

باید توجه کرد که پروسه طلاق بسیار زمان‌بر است و باید با صبر و حوصله زیادی انجام شود. در طلاق توافقی به دلیل توافق کردن زوج و زوجه (زن و شوهر) در بسیاری از مسائل، وقت کمتری از آن‌ها در دادگاه تلف خواهد شد. به همین دلیل اگر خواهان رسیدن به نتیجه در کمترین زمان ممکن هستید، بهتر است با وکیل طلاق توافقی مشورت کرده و از روش طلاق توافقی استفاده کنید.

زوجین می‌توانند قبل از هرگونه اقدام به طلاق، با مشورت با وکیلی خبره و ماهر، توافقات اولیه را انجام داده و خود را از بسیاری از مشکلات بعدی نجات دهند. همراهی وکیل طلاق توافقی در این زمینه می‌تواند راه‌گشای زوجین در مسیر بسیاری از بحران‌ها باشد.

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید در مورد آن توافق کرد، بحث مالی است که در ادامه انواع آن را توضیح می‌دهیم.

نفقه – هزینه طلاق

ابهام در مورد نفقه و نحوه دریافت آن بسیار زیاد است. بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که مقدار نفقه آن‌ها چقدر است؟ آیا می‌توانند برای گرفتن نفقه اقدام کنند؟ آیا می‌توانند بدون گرفتن طلاق، نفقه خود را بگیرند؟ و آیا می‌توانند نفقه سال‌های گذشته خود را بگیرند؟

این سؤال‌ها ذهن بیشتر خانم‌ها را درگیر کرده است. نکته قابل‌توجه این است که اکثر زنان بعد از طلاق کاملاً بی‌سرپرست می‌شوند و در صورتی که نتوانند نفقه خود را بگیرند، به مشکل مالی برمی‌خورند.

بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند که در طلاق توافقی باید تمام حق و حقوق مالی خود را به شوهر ببخشند. درحالی‌که این تصور اشتباه است و زوجین می‌توانند با توافق باهم، میزان حقوق مالی زن را مشخص کنند. اگر مرد قبول کند، زن می‌تواند تمام حقوق مالی خود مثل مهریه و نفقه را به‌صورت کامل از همسرش بگیرد

نفقه گذشته

یکی از شایع‌ترین پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها وجود دارد، پرونده نفقه گذشته است. زن می‌تواند نفقه‌های عقب‌مانده خود در طول سال‌های زندگی با شوهرش را از او بگیرد. اما عموماً در طلاق‌های توافقی، مردان فشار زیادی را به زن تحمیل می‌کنند.

مثلاً شوهر می‌گوید هر وقت که مهریه و نفقه‌ات را بخشیدی، طلاقت می‌دهم. اگر در مضیقه مالی قرار دارید، بهتر است به هر نحوی با شوهر خود در مورد گرفتن بخشی از نفقه به توافق برسید. درغیر این صورت بهتر است از روش‌های دیگر برای گرفتن طلاق استفاده کنید.

توجه داشته باشید که گرفتن نفقه و یا بخشیدن آن به شوهر، کاملاً وابسته به توافق زوجین است.

استفاده از وکیل طلاق توافقی می‌تواند راه‌های دریافت نفقه و حقوق مالی را به بهترین شکل به شما ارائه کند. به‌عنوان مثال یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نفقه و طلاق توافقی این است که قبل از اقدام به طلاق، نفقه خود را با مراجعه به دادگاه درخواست کنید. در این صورت مرد موظف به پرداخت نفقه است. اگر بعد از گرفتن نفقه، باز هم قصد جدایی داشتید، می‌توانید در خصوص باقی مسائل توافق کنید.

شرایط طلاق توافقی
طلاق توافقی شرایط در ۱۳۹۹ مدارک و هزینه مراحل 4

نفقه شامل چه چیزی است؟

در ماده ۱۱۰۷ آمده است که «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به‌وسیله نقصان یا مرض …»
با توجه به مادهی ۱۱۰۷ قانون مدنی، می‌توان گفت که میزان نفقه و مقدار آن برای هر کس متفاوت بوده و باید با توجه به پرونده و شرایط زندگی زن مقدار آن را مشخص کرد.

مهریه

مهریه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که عموماً توافق بر سر آن بسیار مشکل است.

به همین دلیل هم اگر قصد دارید که مهریه خود را به‌طور کامل دریافت کنید، طلاق توافقی گزینه مناسبی برای شما نیست. در مورد گرفتن مهریه در طلاق توافقی باید گفت که مهریه حق زن است اما در صورتی که زن مشتاق به جدایی باشد، مرد عموماً مهریه را بهانه قرار داده و درخواست بخشش آن را می‌کند. مهریه را می‌توان به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم کرد.

اما زمانی که پای طلاق توافقی به میان میآید، تفاوتی بین آن‌ها نخواهد بود. گرفتن و یا بخشیدن مهریه ارتباط مستقیمی با توافق طرفین دارد. بهتر است برای به نتیجه رسیدن در این مورد از تجربیات وکیل طلاق توافقی استفاده کنید. راهنمایی‌های فردی متخصص می‌تواند تا حد زیادی از بروز دعواهای احتمالی کم کند.

  • هزینه طلاق

حضانت فرزند

یکی از مهم‌ترین مواردی که دادگاه را مجبور به دخالت می‌کند، حضانت فرزندان است. در قانون مدنی طبق ماده ۱۱۶۹ حضانت و نگهداری از فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر و پس ‌از آن با پدر است. اما زن و مرد می‌توانند با توافق، سنی کمتر یا بیشتر برای حضانت در نظرگیرند. عموماً در پرونده‌های طلاق توافقی زن با بخشیدن مهریه و حقوق مالی، حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد. دادگاه نیز به توافقات صورت گرفته بین زن و مرد احترام گذاشته و برای آن اعتبار قائل است.

مدارک مورد نیاز برای طلاق

برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی و ثبت آن در دفاتر طلاق نیاز به مدارکی است که زوجین ملزم به داشتن آن‌ها هستند. ازجمله مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • عقدنامه
    شناسنامه
    کارت ملی
  • هزینه طلاق

در صورت استفاده از وکیل طلاق توافقی، وکالت‌نامه مذکور

  • گواهی عدم بارداری
  • در صورت باکره بودن زن، گواهی بکارت او
  • توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات زن و مرد در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و …
  • نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده
  • ارائه گواهی عدم امکان سازش که از مدت صدور آن سه ماه نگذشته باشد.
  • هزینه طلاق

وجود نقص در هر یک از مدارک ذکرشده می‌تواند پروسه طلاق را با مشکل روبرو کند. به همین دلیل بهتر است قبل از مراجعه به دادگاه مدارک خود را به وکیل نشان داده و از او مشورت بگیرید. همراهی وکیل طلاق توافقی می‌تواند تا حد زیادی امکان بروز خطا و اشتباه در روند دادرسی را کم کند.

دادگاه خانواده

بر طبق بند ۹ از ماده ۴ قانون حمایت خانواده سال ۹۱، رسیدگی به‌ انواع طلاق‌ ازجمله طلاق توافقی، در صلاحیت دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده در خصوص صدور حکم طلاق توافقی، صلاحیت ذاتی دارد و وظیفه رسیدگی به پرونده طلاق برعهده این دادگاه قرار داده شده است.

خلاصه طلاق توافقی

امروزه طلاق به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین دعاوی مربوط به خانواده شناخته می‌شود. شیوع این مسئله در جامعه باعث شده است تا درگیری در مورد مسائل مختلفی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به اوج خود برسد. تعداد زیادی از پرونده‌های دادگاه مربوط به اختلاف زن و مرد در مورد مسائل مختلف ذکرشده است.

به همین دلیل طلاق توافقی یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌ها برای جدایی است.

آگاهی از شرایط و نحوه ارائه دادخواست طلاق توافقی، می‌تواند به بسیاری از افراد کمک نماید.

توافق در مورد اصلی‌ترین مسائل مثل مسائل مالی، مسائل حضانت و نفقه فرزندان، هزینه‌های رسیدگی به پروسه طلاق، جهیزیه، اجرت‌المثل و غیره می‌تواند وقت کمتری را از طرفین تلف کند. مطمئناً توافق در مورد مسائل مختلف حقوقی، وقت کمتری را از دادگاه خواهد گرفت و بدین ترتیب احتمال صدور حکم طلاق بالا خواهد رفت.

افراد زیادی در مورد حقوق مالی در زمان طلاق توافقی اشتباه می‌کنند. باید توجه کرد که مهریه و حقوق مالی زن، نیاز به بخشش ندارد و زن می‌تواند آن‌ها را دریافت کند. اما در اکثر مواقع مرد برای رضایت به طلاق توافقی، زن را مجبور به بخشش حقوق مالی می‌کند. در طلاق توافقی، طرفین می‌توانند در مورد حضانت فرزندان نیز توافق کنند و یکی از آن‌ها حضانت دائمی فرزندان را بر عهده گیرد.

تدوین قانون حمایت خانواده سال ۹۱ باعث شده است که طلاق، به‌آسانی گذشته نباشد. قانون زوجین را ملزم به شرکت در جلسات مشاوره می‌کند و به همین دلیل نیز امکان طولانی شدن پروسه طلاق بسیار بالا است. با توجه به موارد ذکرشده ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که با وکیل طلاق توافقی در این زمینه مشورت کنید. گروه وکلای spy24 گزینه مناسبی برای کمک به شما در زمینه طلاق توافقی به شمار می‌آیند.

شرایط طلاق توافقی چیست و اطلاعاتی درمورد طلاق به درخواست زوج

شرایط طلاق توافقی ذر آمارها نشان می دهد هم اکنون در کشور ما بیش از ۲۱ میلیون خانواده و هسته خانوادگی تشکیل و ثبت شده که با وصف همه گرفتاری ها و مشکلات تلاش زیادی برای تحکیم و تثبیت مبانی آن و تربیت فرزندان معتقد به مبانی دینی، فرهنگی و ملی صورت می گیرد، اما در این بین معضلاتی همانند اعتیاد، سوء رفتار و معاشرت، کراهت و فقدان علایق شخصی، بی توجهی به نیازهای مادی و معنوی و پایبند نبودن به نیازهای عاطفی خانواده و مشکلات اشتغال، دامنگیر حدود ۳۰۰ هزار خانواده ایرانی شده که در نهایت بخشی از آنها منجر به طلاق می شوند.
در همین راستا، طلاق به عنوان مغضوب ترین حلال های درگاه الهی، تبدیل به کابوسی دهشتناک برای خانواده ها گردیده است. بر اساس قوانین جاری کشور، طلاق به سه صورت قابل طرح است.

طلاق به درخواست زن

بیش از ۶۰ درصد پرونده های طلاق مطرح در محاکم خانواده را درخواست طلاق زنان تشکیل می دهد. زن با اثبات شرایط عسر و حرج و سختی و مشقتی که برایش غیر قابل تحمل باشد و با اشاره به یک یا چند شرط از شروط ضمن عقد که در سند ازدواج به امضای زوج رسیده است، می تواند طلاق بگیرد. دادگاه های خانواده نیز پس از احراز هر یک از این موارد، گواهی عدم امکان سازش را صادر و پس از قطعیت آن صیغه طلاق جاری می شود.

شرایط طلاق توافقی

زن و شوهر با توجه به شرایط و روابط خانوادگی به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی مشترک میسر نبوده و هر دو به طلاق، توافق می کنند. بنابراین به طور مشترک با حضور در دادگاه های خانواده درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق توافقی می نمایند و تمام شرایط مالی و غیر مالی مربوط به حقوق ناشی از عقد را نیز بر اساس توافق خود معلوم می نمایند. این نوع طلاق نیز حدود ۳۰ درصد از کل پرونده های طلاق مطرح در محاکم را تشکیل می دهند.

طلاق به درخواست زوج

سومین نوع پرونده های طلاق قابل طرح در محاکم نیز طلاق های مورد درخواست مرد می باشد که شامل حدود ۱۰ درصد پرونده های طلاق می شود. در این فرض، زوج با الزام به رعایت مقررات شرعی قانونی و تامین یا پرداخت حقوق مالی زوجه می تواند در صورت احراز شرایط لازم، همسر خود را طلاق دهد.
در پایان مراحل دادرسی هر یک از این اقسام، پس از صدور حکم (گواهی عدم امکان سازش) و قطعی شدن رای دادگاه، مرحله اجرای آن آغاز می گردد. یکی از موارد اختلافی در این مرحله، پشیمانی (انصراف) یکی از زوجین از اجرای طلاق و یا عدم حضور و همکاری در اجرا است.
اگر یکی از زوجین خواهان طلاق باشد و دیگری مخالف آن، دادگاه پس از طی مراحل دادرسی اقدام به صدور حکم طلاق می نماید. بنابراین دادگاه با رعایت موازین قانونی، مسئول اجرای حکم بوده و در صورت عدم حضور محکوم علیه و مقاومت وی در اجرای حکم، پس از ابلاغ های قانونی، نماینده دادگاه به جای شخص غایب در دفاتر ثبت طلاق، مفاد حکم را به طور کامل اجرا می نماید و دفتر طلاق را امضا می کند، اما چنانچه حکم طلاق با درخواست زوجین – توافقی – صادر شده باشد، فروض و اشکال مختلفی نسبت به آن متصور است که به شرح ذیل می باشد:
چنانچه هنگام صدور حکم -گواهی – طلاق توافقی ، زوجین حق تجدید نظر و فرجام خواهی از آن را ساقط نموده باشند، با توجه به تکلیف قانونی ناشی از آن و لزوم اجرای احکام قانونی به درخواست محکوم له و اینکه هر یک از زوجین، خواهان و طرف دیگر خوانده محسوب می شوند در نتیجه اجرای حکم مانند احکام موضوع درخواست یکطرفه زوجین، قابل اجرا است اما چنانچه در رای صادره شرایط طلاق توافقی این حق پابرجا باشد هر یک از طرفین می توانند همانند آرای غیرقطعی به آن اعتراض نموده و یا از ادامه عملیات انصراف دهند. با انصراف هر یک از ایشان پرونده مختومه و غیرقابل اجرا خواهد بود. زیرا اثر توافق به طلاق تا زمانی جاری است که حکم قطعی گردد یا اینکه توافق و اراده زوجین تا زمان اجرا استمرار داشته باشد. بنابراین هر یک از طرفین می تواند از ادامه دادرسی و اجرای حکم انصراف داده و از ادامه عملیات خودداری کند.

طلاق توافقی شرایط در ۱۳۹۹ مدارک و هزینه مراحل
طلاق توافقی شرایط در ۱۳۹۹ مدارک و هزینه مراحل 5


درخصوص فرض اول که زوجین حق تجدیدنظر و فرجام خواهی را از خود ساقط نموده و طلاق توافقی با فرض قانونی قطعی صادر شده باشد، نظر دیگری بین محاکم جاری است که ناشی از اصول استقلال قضات و استقلال در تفسیر قضایی ایشان است. افراد که به این نظریه معتقدند می گویند: با فرض قطعی بودن این رای چنانچه زوجه از اجرا منصرف شود با توجه به اینکه اجرای شرایط طلاق توافقی با مرد بوده -که یک حق شرعی و قانونی است- به صورت یکطرفه نیز قابل اجرا است. اما با انصراف زن از ادامه عملیات اجرایی مانعی در اجرا نبوده و زوج می تواند صیغه طلاق را اجرا کند. حتی در صورت خودداری زن از حضور در دفتر ثبت شرایط طلاق توافقی نماینده دادگاه به جای او در محضر حاضر و دفتر را امضا می نماید. ذکر این نکته هم ضروری است که فقط چنانچه زن به هنگام توافق در شرایط طلاق توافقی و تنظیم صورتجلسه، مالی را بذل کرده و شرایط طلاق توافقی از نوع خلع همراه با بذل باشد در ایام عده می تواند به مال بذل شده رجوع نماید و خواهان دریافت تمامی حقوق مالی خویش گردد. ولی اگر طلاق وی از انواعی باشد که عده ندارد، با همان شرایط طلاق توافقی قطعیت یافته، حکم اجرا می گردد. اما چنانچه مرد از اجرای حکم قطعی توافقی منصرف شده باشد با توجه به اینکه ایقاع طلاق(اعمال حق شرایط طلاق توافقی به صورت یک طرفه و یک جانبه) به اختیار زوج بوده و زوجه بدون اثبات ادله موجه (عسر و حرج – تحقق شروط ضمن عقد) مجاز به طلاق نبوده اجبار زوج به انجام ایقاعی که از آن منصرف شده وجه شرعی نداشته و امکانپذیر نمی باشد.


به هر حال آنچه مسلم است قانونگذار در قانونی اساسی و قوانین عادی تشخیص و انطباق موارد با قانون را به قاضی محکمه محول کرده و قضات به عنوان افراد امین و مورد وثوق قانونگذار با معلومات حقوقی و شرعی و تسلط بر موازین عرفی و فقهی نسبت به پرونده ها و موارد ارجاع شده رسیدگی و اظهارنظر می نمایند. بر همین اساس در یک موضوع مشابه از سوی قضات متفاوت آرا و نظریات گوناگونی صادر می شود. بخصوص در موضوعات و دعاوی مربوط به حقوق خانواده که از دو بعد شرعی و قانونی بهره مند می باشد.

طلاق توافقی چیست؟

به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق می کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن رادریافت کند و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد.

رویه گروه وکلای پارسای چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضا ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه ۹۷ تاکنون در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند که به شخصه مراحل مربوطه را طی کنند در ابتدا هردو یا یکی از آنها می بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در فرصت ۳ماهه می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق بروند.

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است.

نکته: مدت زمان طلاق توافقی توسط وکیل در گروه وکلای پارسای حدود ۱۰ روز کاری می باشد

نکته: توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند.

مدارک لازم:

عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین است. اگر کارت ملی را در دسترس نداشته باشید ولی شماره ملی را بدانید برای ثبت درخواست طلاق توافقی کفایت می کند. در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می بایستی به دفترخانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید.

نکته:  مراحل طلاق توافقی در صورت اختیار وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد نمی باشد

نکته: تا قبل از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود.

اما پس از صدور رای طلاق تفاهمی بر طبق مواد ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده اگر زوج (مرد) پشیمان شود و به دفترخانه برای ثبت طلاق نیاید امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در ضمن رای دادگاه یا به صورت وکالت در طلاق (حق طلاق) وکالت در مراجعه به دفترخانه برای ثبت طلاق داشته باشد.

اما اگر زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) پشیمان شود زوج می تواند بدون حضور او به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید البته باید دانست که در صورتی که طلاق خلعی باشد زوجه می تواند در ایام عده (سه ظهر) از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.

توجه داشته باشید که در عمل اگر زوجه یا وکیل او در دفترخانه طلاق برای ثبت حاضر نشوند محضر طلاق از شعبه ای که رای را صادر کرده در این خصوص استعلام میکند و عمده محاکم خانواده اجازه ثبت طلاق بدون رضایت زوجه را نمی دهند.

نکته: در طلاق توافقی خلعی اگر زن باکره و یا یائسه نباشد، از فاصله ثبت طلاق تا پایان عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند. برای جلوگیری از این کار می بایستی از دادگاه خواست که در رای گنجانده شود که زن حق رجوع به مابذل ( آنچه را که بذل کرده) را از خود ساقط کرده است -اصطلاح حقوقی است – و یا اینکه مهریه را ابرا کند.

بدیهی است که زن دوشیزه و یا باکره عده ندارد و امکان رجوع هم متصور نیست.

نکته :توافقنامه ای که معمولا برای طلاق توافقی نوشته می شود اگر منجر به ثبت طلاق نشود و یکی از طرفین پشیمان شود اثر حقوقی ندارد و از درجه اعتبار خارج است.

نکته: اگر زن باکره (دوشیزه) باشد دادگاه های تهران فقط گواهی بکارت پزشکی قانونی را معتبر می دانند و اگر باکره نباشد صرف جواب آزمایش عدم بارداری کفایت می کند.


طلاق توافقی و امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه:

پس از ثبت طلاق، در صورت عدم نزدیکی زوجین با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت احوال زوجین می توانند شناسنامه را تعویض کرد و شناسنامه سفید اخذ کرد و در صورت نزدیکی زوجین فقط با ثبت ازدواج بعدی شناسنامه تعویض خواهد شد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی به مطالب فراوان و پراکنده که در قسمت سوالات متداول یا دانستنی های حقوقی همین سایت مراجعه کنید. همانطور که میدانید گروه وکلای پارسای صرفا متمرکز در دعوی مرتبط با خانواده می باشند.  در این راستا تمامی مطالب سایت در خصوص حقوق خانواده ، رویه دادگاهها به زبان ساده می باشد.

شایان ذکر است آنچه گفته شد صرفا رویه دادگاه های خانواده تهران است در خصوص سایر شهرستاها بهتر از دادگاه یا وکلای شهر مربوطه کسب اطلاع کنید.

توافق نامه طلاق توافقی

سئوال: آیا امضا توافق های زوجین و یا امضا دادخواست و یا حضور در غربالگری و مشاوره التزام و الزامی برای طرفین به وجود می آورد؟

خیر. تا قبل از ثبت رسمی در دفترخانه طلاق هر کدام از زوجین که پشیمان شود در هر مرحله پرونده متوقف خواهد شد حتی اگر توافق مکتوبی در راستای طلاق انجام شده باشد. چندی قبل یکی از مراجعین محترم پرسیده بود که من در منزل یکی از اقوام در حضور شاهدین توافقی برای طلاق نوشتیم و در آن از مهریه خود گذشتم و بذل کردم. ولی الان به هر دلیل تمایل به جدایی ندارم آیا همسرم از آن نوشته می تواند سوء استفاده ای کند؟ به ایشان جواب داده شد تا زمانی که رای طلاق توافقی ثبت نشده همه توافق های سابق بلا اثر است.

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید اینکه بیشتر شعب دادگاه خانواده تهران صرفا در رای دادگاه، توافق های مرتبط با موضوع زوجیت را انعکاس می دهند و البته به درستی از پذیرش سایر توافق های خارج از موضوع ازدواج خودداری می کنند. ما در هنگام قبول وکالت این موضوع را به موکلین گوشزد می کنیم. به عنوان مثال زن و شوهر به صورت شراکتی و مشاع در آپارتمانی شریک هستند. خوب زوجین تمایل بسیار دارند که در این خصوص هم تعیین تکلیف شود که در هنگام طلاق، جدایی اموال هم انجام شود. اما همانطور که گفته شد این موضوع خارج از صلاحیت دادگاه خانواده است و ارتباطی به موضوعات مرتبط یا زوجیت و طلاق ندارد. اما خوب است که دانسته شود که زوجین می توانند در خصوص آن مسائل با یکدیگر توافق مکتوب داشته باشند

مشاوره اجباری طلاق توافقی و همه چیز در خصوص آن

به طور خلاصه اینکه در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مشاوره قبل از طلاق را الزامی کرده است و از آذر ماه ۹۷ توافق بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی انجام شده که متولی مشاوره قبل از طلاق و مراکز مشاوره زیر نظر آن باشد. در این راستا اقدام به طراحی و تاسیس سامانه تصمیم (مداخله در طلاق) به نشانی سایت http://www.zaman.behzisti.net/ کرده اند.

متقاضیان در سایت مربوطه ثبت نام کرده و پس از وارد کردن مشخصات خود با انتخاب تاریخ مراجعه و مرکر غربالگری، اقدام اولیه برای طلاق توافقی و مشاوره را انجام می دهند. پس از مراجعه به مرکز غربالگری آنها به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی به جهت مشاوره معرفی می شوند.

با توجه به آمار رو به افزایش طلاق در چند سال اخیر این طرح تا حدودی در کاهش و جلوگیری طلاق موثر بوده است. شرافت و تجربه وکلای پارسای ایجاب می کند که به خوانندگان این سطور خاصه زوجین جوان گوشزد کنیم که طلاق توافقی اولین راه حل مشکلات زناشویی نیست.

خوبی مشاوره این است که اولا جلوی تصمیم آنها و زودگذر برای طلاق رای می گیرد و این مهمترین مزیت است و ثانیا واقعا بد نیست که شخص سومی که اتفاقا متخصص هم است که به زندگی و مشکلات زوجین نگاه و ارائه طریق کند.

در نهایت اگر متقاضیان اصرار بر طلاق داشته باشند و حتی دلیل موجه هم نداشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق به زوجین داده خواهد شد و با این گواهی مذکور است که ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی میسر خواهد شد.

تمامی دادخواست ها از جمله دادخواست طلاق توافقی لزوما از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده و به دادگاه ارسال می گردد.

نکته : در صورت عدم تمایل زوجین به مشاوره، تمامی مراحل توسط وکلای ما بدون حضور زوجین انجام می شود.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج کشور

اگر هردو یا یکی از زن و شوهر خارج از کشور باشند برای طی مراحل طلاق توافقی بایستی به شخصی در ایران (مثلا یکی از وکلای گروه ما) وکالت برای طلاق از طریق سفارت یا کنسولگری ایران تنظیم شود. در ادامه وکالتنامه به همراه مدارک را باید به دست وکیل در ایران رسانده شود.

وکیل در ایران با وکالت مذکور از طریق طلاق توافقی و با توجه به توافقات موکلین، رای طلاق اخذ می کند و در صورت داشتن اختیار در دفتر طلاق نیز ثبت رسمی خواهد کرد. تکلیف مهریه و حضانت فرزندان همان است که آنها توافق می کنند و در وکالتنامه منعکس می شود.

سفارت خانه ها و کنسولگری ها ی ایران، در صورت مراجعه افراد برای وکالت به جهت متن وکالت، ایشان را به سامانه تاک ارشاد می کنند. متاسفانه متن وکالت آنها کامل نیست و با توجه با رویه دادگاه های خانواده ایران همخوانی کامل ندارد. لذا توصیه می شود چند جمله کلیدی را حتما در متن وکالت نامه در خارج از کشور اضافه کنید.


۱- حق اعتراض به رای تجدید نظر فرجام خواهی و اسقاط آنها

۲- وکالت در قبول بذل

۳- اگر فرزند در سن حضانت دارند وکالت در تعیین تکلیف حضانت فرزندان ، تعیین نفقه و مدت ملاقات

عنایت داشته باشید که اگر قرار است مهریه بخشیده شود در وکالت نامه زوجه (زن) نوشته شود که وکالت در بذل کل مهریه و همچنین در وکالت زوج نیز نوشته شود وکالت در قبول بذل کل مهریه. اگر قرار است که مقداری یا همه مهریه پرداخت شود در وکالتنامه زوجه درج شود وکالت در بذل عین مهریه،  کمتر،  بیشتر و یا معادل آن و همچنین در وکالتنامه زوج نیز بایستی درج گردد وکالت قبول بذل عین مهریه یا معادل آن یا کمتر یا بیشتر به عبارت دیگر وکالت در قبول هر مقدار از مهریه یا معادل آن.

ایرانیان خارج از کشور از طریق  WhatsApp می توانند با موبایل های وارد شده در سایت با ما در تماس باشند.

وکالت طلاق (حق طلاق)

در این خصوص به تفضیل در سایت توضیح داده شده است ولی اجمالا اینکه ممکن است مرد یا زن برای طلاق به دیگری یا همسر وکالت برای طلاق بدهد. که به حق طلاق مرسوم شده است. در صورت کامل بودن وکالت، گروه وکلای پارسای بدون نیاز به حضور زوجین و از طریق دادخواست طلاق توافقی رای مربوطه را از دادگاه اخذ خواهند کرد.

چند نکته ضروری در وکالت در طلاق

۱ – در دفتر وکالت ما فقط وکالت در طلاق هایی را قبول می کنیم که زوجه مهریه را ببخشد یا قبلا بخشیده باشد. مگر اینکه زوج شخصا حضور پیدا کند و پرداخت مهریه را قبول کند.

۲ – بایستی وکالتنامه طلاق عبارت «قبول بذل» را داشته باشد.

۳ – در صورتی که متن وکالت «اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی» را نداشته باشد بعد از صدور رأی بایستی ۴۴ روز برای ثبت طلاق در محضر صبر کرد.

مشاوره تلفنی در خصوص طلاق توافقی با وکالت طلاق یا بدون آن رایگان است.

مهریه و طلاق توافقی

همانطور که در بالا توضیح داده شد ملاک در این نوع طلاق، توافق زن و شوهر است. نوع طلاقی که دادگاه صادر می کند طلاق خلع است یعنی زن چیزی از مهریه یا غیر آنرا بذل می کند و مرد قبول بذل می کند. مثال: هزینه طلاق

۱ – زوجه کل مهریه مندرج در سند ازدواج را بذل و زوج قبول می کند.

۲ – از کل مهریه ۵۰۰ سکه ای زوجه ۳۹۰ سکه را در قبال طلاق خلع بذل می کند و زوج قبول بذل می کند و ۱۱۰ سکه بر ذمه شوهر باقی می ماند که مثلا در محضر طلاق. زوجه داده شود و یا اینکه به صورت اقساط توافق گردد پرداخت شود و یا اینکه مدت برای آن قرارداد شود.

۳ – زوجه کل مهریه را ابراء می کند و مبلغ ده هزار تومان در قبال طلاق خلع بذل می کند و زوج قبول بذل می کند.

۴ – کل مهریه مندج در عقدنامه به زوجه پردداخت می شود و یا بر ذمه زوج باقی می ماند و یا در اقساط توافقی پرداخت می شود و زوجه در راستای طلاق مبلغ ده هزار تومان بذل می کند و زوج قبول بذل می کند.

گواهی بکارت و آزمایش بارداری

دادگاه مکلف است در هر رای طلاق تکلیف باردار بودن یا نبودن زوجه را مشخص کند. لذا اگر زنی بالای ۵۰ سال باشد یائسه محسوب می شود و نیازی به آزمایش نیست. از طرفی اگر خانمی باکره باشد توسط دادگاه به پزشکی قانونی به جهت معاینه و اخذ گواهی مربوطه معرفی می شود. فرض سوم و شایع اینکه زوجه نه یائسه است و نه باکره که در  این ارائه آزمایش بارداری الزامی است.

رویه شعب دادگاه خانواده به دو صورت است بعضی زوجه را به ارائه آزمایش بارداری در زمان رسیدگی و قبل از حکم موظف میکند و بعضی دیگر ارائه جواب آزمایش را موکول به دفتر ثبت طلاق می کنند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

یکی از توافقات مهم زوجین در خصوص حضانت فرزندان است. دانستن چند نکته ضروری است. اول اینکه فرزندان دختر بالای سن ۹ سال  و پسر از ۱۵ سال تمام، از سن حضانت (نگهداری) خارج هستند. بنابراین دادگاه تکلیفی در خصوص آنها ندارد تا حضانت را در رای مشخص کند. دوم عده ای از خانم ها به غلط عنوان می کنند که مهریه در ازای حضانت فرزندان می بخشم این موضوع وجاهت قانونی ندارد و این  دو ارتباطی به هم ندارند. سوم میزان ملاقات طرف مقابل و اینکه پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و میزان آن در ماه چقدر است با زوجین است که در مورد آن توافق کنند. بنابراین وقتی زن و شوهر متقاضی طلاق به دفتر وکالت مراجعه می کنند از شرایط طلاق توافقی ، داشتن توافق بر سر همه مسائل مذکور است چهارم ممکن است بعداً بین زوجین به دلایلی اختلاف بر سر حضانت به وجود آید ملاک برای دادگاه مصلحت فعلی طفل است نه توافق قبلی زوجین.


برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور


keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا