آموزش کامل صفرتا صد اندرویدآموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگاناخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینامنیت سایبری (Cyber Security)فناوریقانون جرایم رایانه‌ای

همه چیز درباره امضای دیجیتال و کاربرد آن

 کاربرد امضای دیجیتال به نوعی امضای رمزنگاری شده نامتقارن گفته می شود که امروزه کاربران فضای مجازی آن را برای ارسال پیغام و نامه نگاری های خود مورد استفاده قرار می دهند. این نوع امضا در دنیای تکنولوژی امروز بسیار برای صاحبین کسب و کارهای مختلف حائز اهمیت بوده و می توان از راه دور با دیگر کاربران مکاتبه و نامه نگاری داشته باشند. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را هر چند به صورت مختصر اما مفید  راجع به امضای دیجیتال و کاربردهای آن با شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم، تا پایان این متن همراه ما باشید.

همه چیز درباره امضای دیجیتال و کاربرد آن
همه چیز درباره امضای دیجیتال و کاربرد آن

منظور از امضای دیجیتال چیست؟

امروزه در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات به واسطه الکترونیکی شدن بسیاری از امور زندگی انسان ها لازم است که از یک نوع امضای رقمی با طرح ریاضی وار به منظور ایجاد ارزش و اعتبار برای پیام ها و اسناد دیجیتالی خود استفاده کنید. در حقیقت امضای دیجیتال یک پیام حاوی رمز بوده که باعث برقراری یک نوع ارتباط ایمن بین سند ثبت شده در یک معامله و شخص امضا کننده می شود.

منظور از امضای دیجیتال چیست؟

همچنین بد نیست که بدانید برای ارتقای سطح امنیت و مقبولیت امضاهای دیجیتال و پیاده سازی آنها از فناوری خاصی به نام  (Public Key Infrastructure :PKI) استفاده شده که به منظور راستی آزمایی به اسناد و نامه های شما اعتبار و هویتی دوچندان می بخشد. امضای دیجیتال را به لحاظ خیلی از جنبه ها می توان شبیه به امضای سنتی دستی دانست و امکان ارسال تمام پیام ها با رعایت قواعد رمزنگاری و در قالب پست الکترونیک، قرارداد ها و .. که امکان نمایش آنها به صورت رشته های بیتی وجود دارد.

7 تا از مهمترین تنظیمات امنیتی گوشی سامسونگ

کاربرد امضای الکترونیکی چیست؟

در حقیقت امضای دیجیتال در قالب صحیح و استاندارد خودش به عنوان یک دلیل محکم برای شخص گیرنده پیام محسوب شده و با مشاهده آن از جعلی و تقلبی بودن ادعای شخصی فرستنده خیالش راحت می شود. از آنجا که جعل امضای دیجیتال به شکل صحیح و استاندارد آن بسیار مشکل تر از امضای سنتی است؛ بنابراین افراد فرصت طلب نمی توانند به راحتی طرح آن را که بر مبنای رمزنگاری نامتقارن شکل گرفته را پیاده سازی کنند. از سویی دیگر به دلیل مخفی ماندن کلید شخصی فرد فرستنده در شبکه، ادعای او مبنی بر امضا نکردن نامه یا پیام ارسال شده، غیر قابل انکار است اما به محض افشا شدن این کلید ريال امکان انکار امضای دیجیتال وجود داشته و این مشکل به واسطه وجود مهر زمان دار قابل برطرف کردن می باشد. از مزایا و کاربرد امضای دیجیتال میتوان به چند نمونه از موارد مطرح شده در قسمت ذیل اشاره ای کوتاه کرد :

کاربرد امضای دیجیتال چیست؟

– امکان احراز هویت شخص فرستنده پیام

– یکپارچگی و عدم تغییر محتوای پیام در مدت انتقال توسط شخصی دیگر

– سلب انکار شخص فرستنده پیام

– و …

انواع مختلف امضای الکترونیکی

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به چند نمونه از انواع مختلف امضای دیجیتال اشاره ای مختصر و کوتاه داشته باشیم؛ میتوان هر یک از موارد مطرح شده در قسمت ذیل را برشمرد :

انواع مختلف امضای دیجیتال

– امضا دیجیتال تصدیق شده

این شکل از امضای دیجیتال بر روی اسنادی که با فرمت پی دی اف ذخیره و ارسال شده اند، در حقیقت نشان از عدم دستکاری و محافظت شخص فرستنده از محتوای پیام خود دارد. در قسمت بالایی این گونه از اسناد با فرمت پی دی اف معتبر، ما شاهد حضور یک نوار آبی رنگ  هستیم که از بخشهای مختلفی نظیر نام امضا کننده سند و صدور گواهی برای حفظ اصالت و صحت سند هستیم.

 – امضا الکترونیکی تایید شده

بکارگیری این نوع از امضاهای دیجیتالی را معمولا در گردش کاری کسب و کار های مختلف مشاهده کرده ایم و از آن به منظور بهینه سازی فرایند تایید کارها استفاده می شود. در واقع این فرایند متشکل از بخش های مختلفی از قبیل جمع‌آوری تاییدیه ‌های افراد و سپس تعبیه‌ی آنها در اسناد می باشد. نرم‌افزار Adobe از جمله برنامه های کاربردی است که کاربران می توانند از قابلیت های این نرم افزار به منظور ساخت امضاهای دیجیتالی با جزئیاتی نظیر تصویر امضای خطی، تاریخ، مکان و یا مهر شخصی خود بهره کافی را ببرند.

–  امضای دیجیتال قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده 

آخرین شکل از انواع امضاهای دیجیتالی را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد که در بخش نخست آن، کاربران می توانند دقیقا مشابه امضای خطی  پای اسناد مختلف کاری خود را به صورت دیجیتالی امضا کنند. اما در بخش دوم که مربوط به امضای دیجیتال غیرقابل مشاهده می شود در نوار آبی رنگ taskbar اسناد ما شاهد حضور یک نشان بصری به منظور اطمینان شخص گیرنده از اعتبار، اصالت و یکپارچگی آن سند هستیم.

تفاوت امضای الکترونیک و دیجیتال

امضای الکترونیکی شامل طیف گسترده ای از انواع امضاها می باشد که نوع دیجیتالی آن را نیز میتوان به عنوان زیر مجموعه ای از این طیف متنوع و گسترده برشمرد. به عبارت دیگر در  پیاده سازی امضاهای نوع دیجیتال از فناوری خاصی استفاده شده و به کاربران امکان احراز هویت شخص فرستنده و امضا کننده پیام را می دهد. از جمله تفاوت های موجود بین امضای دیجیتال با دیگر انواع امضای الکترونیکی را میتوان در نوع هدف، نحوه اجرای فنی و حتی کاربرد جغرافیایی و نحوه پذیرش قانونی و فرهنگی آن دانست. به طور مثال در کشورهایی که از قوانین Signature باز و خنثی فناوری پیروی می کنند نظیر ایالات متحده ، انگلستان ، کانادا و استرالیا و …. میتوان به طور قابل توجهی شاهد تفاوت های چشمگیری در نحوه تعریف استانداردهای مدل های Signature باشیم.

تفاوت امضای الکترونیک و دیجیتال

نحوه و چگونگی ایجاد امضای نوع دیجیتال

برای ساخت یک امضای دیجیتال اختصاصی و منحصر به فرد برای خود می توانید آن را خود با کمک نرم افزارهای مختلف ایجاد کرده و یا برای ایجاد امضا دیجیتال پای اسناد مهم کاری از یک مرجع معتبر صدور گواهی دیجیتال نظیر سک تیگو؛ آن را تهیه کنید. دقت داشته باشید که در صورت ایجاد امضا و گواهی نوع دیجیتال توسط خود شخص کاربر، هیچ راهی برای ردیابی و احراز هویت آن توسط گیرنده پیام وجود نداشته و امضای او از اعتبار کافی و لازم برخوردار نخواهد بود. فلذا بهتر است که امضا دیجیتال خود را به منظور کسب اعتبار و ارزش در نزد شخص گیرنده از مراجع صادر کننده گواهی دیجیتال اخذ نمایید. شما کاربران عزیز  بعد از دانلود و نصب یکی از این مراجع معتبر صادر کننده گواهی می توانید به راحتی از طریق گزینه‌های امضا (Sign) و رمزنگاری (Encrypt) در سرور ایمیل خود پیام های  ایمیل خود را به صورت دیجیتالی امضا و رمزنگاری نمایید. کاربرد و کارایی این شیوه اجرای امضاهای دیجیتالی بیشتر به درد کسب و کارهای مختلف تجاری و اداری که به تایید دقیق احراز هویت شخص فرستنده نیاز داشته، می خورد.

اجزاي تشكيل دهنده امضاي ديجيتالي

امضا دیجیتالی از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است که در این بخش قصد داریم هر یک از آنها را به صورت خیلی مختصر مورد بررسی قرار دهیم :

اجزاي تشكيل دهنده امضاي ديجيتالي

– كليد عمومي: این جزء از امضا دیجیتال به عنوان یکی از اساسی ترین بخش های سیستم تایید اعتبار شناخته شده که امکان کپی یک نسخه از آن برای هر شخص وجود دارد.

– آدرس ايميل: این بخش نقش یک پل ارتباطی را برای انتقال اطلاعات بین فرستنده و گیرنده ایفا کرده و به منظور نمایش جزئیات برای شخص گیرنده لازم و ضروری است.

– تاریخ انقضاي كليد عمومي: این قسمت از امضای نوع دیجیتال را میتوان برای عدم سوء استفاده و تغییر آن توسط دیگران در گذر زمان بکار گرفت.

– نام شركت: نام و مشخصات یک شرکت یا شخص فرستنده پیام نشان از اعتبار و هویت آن نزد شخص گیرنده دارد.

– شماره سريال شناسه ديجيتالي: این بخش که شامل عدد یکتایی بوده به منظور امکان ردیابی امضای ضمیمه شده در سند ارسالی فرستنده بکار گرفته می شود.

– امضاي ديجيتالي CA: این بخش از امضا نیز به وسیله مراجع تعریف و تایید کننده امضا شکل گرفته است.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا