آموزش شناخت انواع هک و روش های مقابلهاخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینفناوری

هک شدن وب کم را چگونه و با چه روش هایی و راه های جلوگیری از آن

هک شدن وب کم را چگونه و با چه روش هایی تشخیص دهیم؟ حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری از موضوعات مهمی است که امروزه مورد توجه کارشناسان مربوطه قرار گرفته است. از همین رو و براساس گزارش وب سایت computerhope ، محققان در تلاش برای بالا بردن امنیت کاربران در فضای مجازی و در سطح اینترنت هستند.

ما نیز در مطالب پیشین درباره هک و هک شدن ابزارها و نرم افزارهای مختلف بسیار صحبت کرده ایم.

تا با آگاهی بخشیدن به کاربران، آن ها را در راستای بالابردن امنیت سیستم و حفاظت از اطلاعات شخصیشان کمک نماییم.

همچنین در این مطلب درباره هک وب کم و این که چگونه بفهمیم وب کم کامپیوتر هک شده صحبت خواهیم کرد.

هک وب کم به چه معناست؟

اولین نکته ای که ممکن است برای خواننده سوال برانگیز باشد، این است که به طور کلی چرا باید شخصی اقدام به هک وب کم متعلق به ما نماید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاید شما اطلاعات مهمی نداشته باشید تا کسی بخواهد از آن سوء استفاده نماید، اما بسیاری از افراد دیگر هستند که حریم خصوصی برای آن ها بسیار پر اهمیت بوده و برای آن ارزش قائل هستند.

در کل بدست گرفتن کنترل وب کم دیگران می تواند با اهداف مختلفی توسط هکر انجام شود.

جاسوسی از افراد، بدست آوردن اطلاعات خصوصی، بدست آوردن پسوردهای خصوصی، کسب اطلاعات از نحوه زندگی و امور روزمره افراد، باج خواهی در مقابل عدم افشای اطلاعات و غیره، مواردی هستند که هکر می تواند با هک وب کم به آن بپردازد.

هک شدن وب کم را چگونه و با چه روش هایی تشخیص دهیم؟

 

هک شدن وب کم را چگونه و با چه روش هایی تشخیص دهیم؟

تشخیص هک وب کم

بسیاری از اشخاص بر این باورند که همواره از طریق وبکم و یا میکروفن های کامپیوترشان در حال کنترل هستند.

در برخی موارد این نگرانی ها به حدی می رسد که این اشخاص میکروفن های موجود در لپ تاپ ها را قطع کرده و روی وبکم را می پوشانند تا هکرها نتوانند آن ها را کنترل نمایند.

البته که این نگرانی ها چندان هم بی مورد نیست و بارها شنیده ایم که هکرها با استفاده از هک وب کم و میکروفن به جاسوسی از کامپیوترهای مختلف پرداخته و اطلاعات موردنیازشان را به دست می آورند.

باید بدانید که وب کم ها همیشه در معرض خطرهای مختلف امنیتی قرار دارند.

چنانچه فردی بتواند کنترل وب کم شما را در دست بگیرد، می تواند از آن برای سرقت اطلاعات شما نیز استفاده کند.

از همین رو در ادامه به آموزش تشخیص هک شدن وب کم خواهیم.

روش های تشخیص هک شدن وب کم بهتر است بدانید که هک وب کم کار سختی نیست و یکی از متداول‌ ترین راه‌ها برای سوءاستفاده و نفوذ به کامپیوتر اشخاص می‌باشد.

این چیزی است که بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند.

راه‌های مختلفی برای تشخیص هک شدن وبکم وجود دارد.

البته می‌توانید اقداماتی را هم برای جلوگیری از نقص حریم شخصی خود انجام دهید.

برای مثال یک چسب سیاه روی دوربین وبکم خود بچسبانید تا حتی هنگام نفوذ هم تصویری از شما ضبط نشود.

در اینجا می‌خواهیم روش هایی را ارائه دهیم که با استفاده از آن می‌توانید تشخیص دهید وب کم شما هک شده است یا نه.

بررسی چراغ نشانگر وب کم

اگر شما از وب کم استفاده نمی کنید و چراغ کوچک قرمز/سبز/آبی که در کنار لنز قرار دارد، در حال چشمک زدن باشد، به این معنی است که فردی به وب کم شما دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده می کند.

اگر چراغی که در کنار لنز قرار دارد، به طور مداوم روشن باشد، به این معنی است که وب کم در حال فیلم برداری می باشد.

در هر دو صورت شما آگاه می شوید که وب کم کامپیوترتان هک شده است.

گاهی ممکن است چراغ وب کم خراب باشد و آن را تعمیر نکرده باشید، اما باید بدانید که در این حالت، خطر این که فردی وب کم شما را هک کند و شما از آن با خبر نشوید، افزایش خواهد یافت.

بررسی فایل های حافظه

یکی از نشانه های بزرگ هک شدن، وجود ویدیو و یا صداهایی در حافظه کامپیوترتان می باشد که خودتان آن ها را ضبط نکرده اید.

به پوشه فایل های ضبط شده وب کم بروید، در صورت مشاهده فایلی که خودتان آن را ضبط نکرده اید، احتمال دهید که وب کم ما هک شده و این فایل ها توسط هکر ضبط شده است.

ممکن است هکر مکان فایل های ذخیره شده را تغییر داده باشد، به همین خاطر باید تنظیمات وب کم را نیز بررسی نمایید تا مطمئن شوید که پوشه فایل های ذخیره شده، همان پوشه ای است که خود شما آن را انتخاب کرده اید.

بررسی اپلیکیشن های ناشناخته برای تشخیص هک شدن وب کم

گاهی اوقات، ممکن است وب کم شما به عنوان قسمتی از یک اپلیکیشن کار کند و شما متوجه این موضوع نشده باشید.

این اتفاق هنگامی رخ خواهد داد که شما یک ویروس یا بد افزار را دانلود می کنید، و آن بد افزار به استفاده از وب کم شما می پردازد و در واقع آن را هک می کند.

برای تشخیص هک شدن وب کم به این روش، وب کم خود را روشن نمایید.

اگر هشداری با این مضمون که وب کم شما در حال استفاده است، دریافت کردید، به این معنی است که یکی از اپلیکیشن ها در حال استفاده از وب کم شما هستند.

با ردیابی اپلیکیشن هایی که از وب کم شما استفاده می کنند، می توانید بفهمید که آیا برنامه ای که از وب کم استفاده می کند را خودتان نصب کرده اید، یا یک ویروس یا بد افزار است.

اجرا کردن آنتی ویروس

برای این که بخواهید اپلیکشنی که از وب کم شما استفاده می کند را پیدا کنید، می بایست کامپیوترتان را جستجو کنید که می توانید مراحل زیر را برای این کار، طی کنید:

  • دستگاه خود را در حالت امن یا Safe Mode روشن کنید، این حالت یک ویژگی عیب یابی داخلی می باشد که به غیر درایوها و برنامه های ضروری، بقیه را غیر فعال می کند.
  • یک راه ساده برای روشن کردن ویندوز ۱۰در حالت امن، نوشتن msconfig در کورتانا و فشردن اینتر است.
  • با این کار پنل System Configuration باز خواهد شد که در آن گزینه ی  safe boot را انتخاب می کنید و کامپیوتر شما در حالت امن روشن خواهد شد.
  • هنگامی که دستگاه در حالت امن قرار گرفت، فایل های موقت را حذف کنید تا فضای دیسک را خالی کرده و اسکن را سرعت ببخشید.
  • آنتی ویروس کامپیوتر خود را فعال نمایید، تا از وجود داشتن یا نداشتن ویروس مطلع شوید.
  • گاهی اوقات، ممکن است آنتی ویروس شما نتواند ویروس را تشخیص دهد.
  • در چنین حالتی می توانید از آنتی ویروس داخلی در تنظیمات گوگل کروم استفاده نمایید. اطلاعات این اسکنر در مورد برنامه های ویروسی معمولا به روز تر است.

تشخیص حرکات غیر معمول وب کم

وب کم ها روز به روز پیچیده تر می شوند و می توانند عملکردهای پیچیده تری نیز داشته باشند.

به عنوان مثال، وب کم های جدید قابلیت چرخش دارند و بنابراین امکان ضبط ویدیوهای بهتر از قبل را به شما می دهند.

همچنین این وب کم ها با داشتن میکروفون ها و بلندگوهای داخلی تبدیل به یک گوشی خواهند شد

. علاوه براین در وب کم ها امکان تنظیم لنزها برای رزولوشن بهتر وجود دارد.

به این نشانه ها توجه کنید و حرکات دوربین را به دقت زیر نظر داشته باشید.

آیا تغییر موقعیت می دهد، یا صدایی تولید می کند؟

درصورتی که متوجه شدید وب کم شما هر یک از کارهای بالا را بدون درخواست خودتان انجام می دهد، می توانید به هک شدن وب کم پی ببرید و به این معنی است که فردی در حال کنترل وب کم شما می باشد.

بررسی تنظیمات امنیتی وب کم

یکی دیگر از راه های تشخیص هک شدن وب کم، بررسی تنظیمات امنیتی وب کم می باشد.

اما سوالی که پیش می آید این است که چطور می توانید این موضوع را تشخیص دهید و چه تغییراتی نشان از هک شدن وب کم می باشد؟

  • رمز عبور شما به تنظیمات پیش فرض تغییر یافته است.
  • دیگر نمی توانید خودتان تغییری در تنظیمات ایجاد کنید.
  • حفاظت فایروال برای وب کم شما غیر فعال شده است.
  • نام مدیر تغییر یافته است.

هر یک از تغییرات بالا می تواند نشان از هک وب کم شما باشد، بنابراین تنظیمات امنیتی وب کم خود را پیدا کنید و به دقت آن ها را بررسی نمایید تا هر گونه تغییری از چشم شما دور نماند.

بررسی جریان داده ها

اگر به صورت ناگهانی مصرف داده شما افزایش پیدا کرده است و مطمئن هستید که خودتان از آن استفاده نکرده اید، می تواند نشانه هک وب کم و مصرف داده ها توسط فردی دیگر باشد.

این مورد را می توانید با استفاده از ابزار مدیریت کارها بررسی نمایید.

به طور مثال در ویندوز ۱۰، می توانید در بخش مدیریت کارها یا task manager به تب App history مراجعه کنید،

تا ببینید کدام برنامه ها به اینترنت دسترسی دارند.

در این قسمت باید بررسی کنید که آیا وب کم شما یا یک برنامه ناشناخته، به فرستادن داده ها می پردازد یا خیر.

اگر این برنامه را پیدا کردید، فورا از یک ابزار حذف بد افزار برای ردیابی و حذف آن استفاده نمایید.

فعال کردن فایروال

فعال کردن فایروال در کامپیوترهایی که به شبکه خانگی متصل هستند، کاملا ضروری است.

در صورت فعال بودن فایروال، حجم ترافیک اینترنت به صورت مستمر کنترل می شود و تمام اتصالاتی که شما آن ها را درخواست نکرده اید، مسدود می شود. امنیتی وب کم

برای فعال کردن فایروال در ویندوز، روی آیکون ویندوز که در سمت چپ پایین صفحه وجود دارد، کلیک کنید و سپس عبارت firewall را جستجو نمایید و پس از آن تنظیمات لازم را انجام دهید. ب

رای انجام تنظیمات در سیستم عامل مک هم باید پس از مراجعه به بخش System preferences و کلیک کردن بر روی آیکون به اشتراک گذاری، فایروال را انتخاب کنید و روی گزینه Start کلیک نمایید.

وب کم ها لوازم کاربردی هستند که می توان گفت امروزه بر روی اکثر رایانه ها و لوازم هوشمند موجود می باشند. در واقع این تجهیزات در جای خود می توانند بسیار مفید کاربردی بوده و در زمینه برقراری تماس های تصویری کاری و غیر کاری بسیارمثبت واقع شوند. اما تاکنون در رابطه با این مورد که این لوازم در صورت رعایت نکردن برخی اصول ابتدایی ، می توانند ما را با خطرات امنیتی مختلفی روبرو کرده و اتفاقات نا خوش آیندی برای ما به بار بیاورند ، فکر کرده یا شنیده اید ؟

برای مثال شرایطی را فرض کنید که دزدی توانسه است کنترل وب کم شما را به دست گرفته و از آن جا که رایانه شما به کل فضای حال منزل اشراف دارد ، قادر شود که پس از مدتی جاسوسی به محل اشیاء قیمتی و دیگر اسرار خانه شما پی ببرد. و از این طریق با یک برنامه ریزی دقیق اقدام به صورت دادن دستبردی حرفه ای کند. و یا رقیبی توانسته باشد با در دست گرفتن میکروفون و وب کم دفتر شما ، ایده های شما را به سرقت برده و یا از اهداف اقدامات آینده شما کی نباید مطلع می شد ، مطلع شود. و بسیاری از امکان های دیگر که شاید تا به حال حتی به ذهن شما هم خطور نکرده است.

شاید با خواندن مطالب فوق کاملا حیرت زده شده و با خود بگویید که مگر اصلا چنین امکانی وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم : بله ، نه تنها این امکان وجود دارد ، بلکه در صورت نا آگاهی شما از برخی اصول ، کار بسیار ساده ای هم می باشد. برای مثال چیزی مثل اجرای یک بازی یا برنامه از یک منبع نامعلوم یا اتصال یک فلش مموری بدون برخورداری از نرم افزارهای امنیتی مناسب یا …

با این حساب می بینید که هر زمان احتمال هک شدن وب کم هر یک از ما و یا حتی این که در حال حاضر هک شده است و هم اکنون فردی در حال جاسوسی با استفاده از آن است ، کاملا وجود دارد. اما به هیچ وجه نیاز نیست که در این باره نگران باشید. چرا که ما در ادامه این مقاله از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه SPY24 ، قصد داریم شما را با شیوه های تشخیص هک شدن وب کم و روش های مقابله با آن آشنا نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

بهترین شیوه مقابله امنیتی وب کم

قبل از این که اصلا وارد بحث شیوه های تشخیص هک شدن وب کم شویم ، ترجیح می دهیم که نکات کلی ، بسیار مهم و کاربردی را به شما یاد دهیم که حتی در صورت هک شدن این وسیله نیز ، تمامی اقدامات فرد متخاصم را بی اثر سازد. این نکات بسیار ساده می باشند ولیکن بهره گیری از آن ها بسیار کاربردی بوده و در واقع می توان گفت که کار آمد ترین شیوه های ممکن می باشد.

توجه داشته باشید که بهترین راه حل هر مشکل ، حذف عامل به وجود آورنده آن می باشد. به عبارت واضح تر ، بهترین راه جلوگیری از هک شدن وب کم ، حذف وب کم یا ساقت کردن فعلی آن می باشد. یعنی شما تنها کافی است در مواقعی که وب کم را استفاده نمی کنید ، فیش آن را از سیستم جدا کرده و یا در پوش لنز آن را ببندید. همچنین چنان که وب کم شما روی لپتاپ یا وسیله دیگری تعبیه شده است که امکان جدا نمودن آن وجود ندارد ، می توانید از یک تکه لنت یا دیگر چسب نواری ، برای پوشانیدن موقت آن بهره بگیرید. این در واقع شیوه ای است که بسیاری از افراد حرفه ای بدان روی می آورند. که در عین سادگی بسیار کاربردی می باشد.

همچنین شیوه مشابه برای میکروفون نیز پیشنهاد می شود. منتها بنا بر ساختار و شیوه طراحی برخی سیستم ها شاید این کار ممکن نباشد. همچنین نکته دیگری که نه تنها در این رابطه بلکه در رابطه با امنیت کلی و مقابله با اکثر شیوه های نفوذ توصیه می شود ، بستن کانال های ارتباطی چون بلوتوث ، وای فای و نیز قطع ارتباطاتی چون ارتباط به اینترنت و دیگر شبکه های موجود ، در زمان هایی که نیازی به آن ها ندارید ، می باشد. درست است که این کار از هک شدن وسیله شما جلوگیری نمی کند ولی حداقل امکان استریم ( جریان ) دائمی اطلاعات از وسیله شما به سیستم نفوذگر را از بین برده و سبب اعمال محدودیت هایی هر چند اندک در اجرای اهداف خرابکارانه می شود.

روش های تشخیص هک شدن وب کم

با رعایت نکات فوق الذکر همان طور که گفتیم نفوذگر کاملا محدود شده و به احتمال قوی قادر نخواهد بود که به آسانی از سیستم شما سوء استفاده نماید. لیکن هنوز اصل موضوع پا بر جاست و شما حتما می خواهید که مطلع شوید آیا شخصی وب کم شما را هک کرده و در این صورت چگونه وی را متوقف نمایید. لذا ما در ادامه روش های تشخیص هک شدن وب کم را خدمت شما بیان می نماییم. امنیتی وب کم

۱- وجود فایل های مشکوک در حافظه

چنان که در هنگام استفاده از رایانه خود ، به فایل های صوتی و تصویری برخوردید که مشکوک بوده و توسط شما ضبط نگردیده اند. امکان این که این فایل ها توسط یک هکر ضبط شده باشند وجود دارد. لذا برای بررسی این موضوع ابتدا تمامی فایل ها را از حالت مخفی در آورده و سپس پوشه فایل های ضبط شده وب کم را باز کنید و بررسی نمایید که آیا فایلی وجود دارد که ضبط کردن آن را به خاطر نمی آورید یا نه. همچنین مواردی پیش می آید که نفوذگر اقدام به تغییر محل فایل های ضبط شده می کند. به همین جهت شما می باید تنظیمات وب کم خود را نیز چک کنید تا مطمعن گردید که در قسمت دیگر از رایانه شما نیز چنین فایلی ذخیره نگردیده است. و پوشه فایل های ذخیره شده در همان مسیری است که خود شما بر گزیده اید.

۲- روشن بودن چراغ نشانگر وب کم

در اکثر قریب به کل وب کم ها ، از چراغی کوچک  در کنار لنز برای نشان دادن فعال یا غیر فعال بودن وب کم استفاده می شد. به عبارت بهتر روشن بودن این چراغ به معنای فعال بودن و دریافت تصاویر توسط وب کم شما می باشد. بنا بر این در زمان هایی که شما از وب کم بهره نمی جویید این چراغ می باشد حتما خاموش باشد. و روشن بودن چراغ وب کم در این مواقع ( زمان هایی که شما از آن استفاده نمی کنید ) به معنای این است که نرم افزار دیگری در حال بهره گیری از آن و دریافت تصاویر شما می باشد. حال می خواهد این تصاویر را در همان زمان به نفوذ گر ارسال کند و یا در جایی ذخیره نماید تا نفوذگر بعدا به آن دسترسی یابد.

البته این روشن بودن چراغ در مواردی هم می تواند به علت خرابی یا وجود اتصالی در داخل وب کم شما باشد. لیکن پیشنهاد می کنیم که در چنین مواقعی حتما از راه کار هایی که در ابتدا اشاره نمودیم ، یعنی جدا سازی یا پوشانیدن وب کن بهره ببرید. چرا که در صورت صورت خرابی چراغ و هک شدن وب کم شما ، شما قادر نخواهید بود که با استفاده از این متد از این امر مطلع شوید.

۳- تغییر در تنظیمات امنیتی وب کم

در این مرحله شما می باید تنظیمات امنیتی وب کم خود را یافته و به دقت مورد بررسی قرار دهید. هر گونه تغییری در این اطلاعات ، اعم از بازگردانی رمز عبور وب کم به حالت پیشفرض بی آن که شما مطلع باشید ، صلب شدن امکان تغییر در تنظیمات وب کم از شما ، غیر فعال شدن حفاظت فایروال برای وب کم مد نظر ، تغییر نام ادمین و … می تواند به معنای هک شدن سیستم شما و بهره گیری فرد دیگر از وب کم شما باشد.

۴- رویت حرکات غیر معمول در وب کم

امروزه وب کم ها نیز همانند دیگر لوازم الکتریکی دست خوش پیشرفت شده اند و قابلیت های جالب و پیچیده ای به آن ها افزوده شده است. قابلیت هایی که با وجود دارا بودن مزایای بسیار ، می توانند مخاطرات زیادی نیز برای امنیت اطلاعات و حریم شخصی ما به ارمغان بیاورند. برای مثال برخی از این قابلیت های جدید عبارتند از افزوده شدن امکان چرخش برای ضبط ویدئو های بهتر و نیز برخورداری از میکروفون ها و بلندگو های داخلی و قابلیت تنظیم لنز برای رزلوشن بهتر و … که وب کم ها را تقریبا تبدیل به یک گوشی کرده است.

اما یک لحظه تصور کنید که وجود چنین امکاناتی در دست هکری که توانسته است به سیستم شما دسترسی پیدا کرده و وبکم شما را تحت کنترل خود در آورد به چه معناست. بی شک این یعنی که این نفوذگر قادر خواهد بود در هر زمان دلخواه وبکم شما را چرخانده و با اعمال تنظیم مناسب برای رزلوشن تصویر ، تصویر و صدایی با کیفیت از خانه یا محل کار شما دریافت نماید.

لذا بهتر است دقت داشته باشید که هر گونه تغییر احتمالی در حالت وب کم و هر استفاده ای از این قابلیت ها و امکانات ، چنان که بدون خواست و دخالت شما بوده باشد ، می تواند به معنای کنترل وب کم شما از راه دور بوده و یک زنگ خطر برای شما محسوب شود. پس به نشانه های و وضعیت دوربین توجه کنید و به دقت آن را زیر نظر داشته باشید. و چنان که متوجه تغییر موقعیت و یا تولید صدایی شدید ، تشخیص هک شدن کم شما موفقیت آمیز می باشد و شما می باید هر چه سریعتر بر اساس روش های اعلام شده در این مطلب ( قسمت بررسی اپلیکیشن های ناشناخته ) اقدام به مقابله با آن نمایید.

۵- بررسی جریان داده ( data stream ) امنیتی وب کم

برخی ابزار های مدیریتی که برای کنترل و مدیریت کارها و داده ها ارائه شده و مورد استفاده قرار می گیرند ، به شما این امکان را خواهند داد که به نظارت و بررسی میزان داده های ورودی و خروجی بر بستره اینترنت ، در طول یک مدت زمان آنلاین بودن ، بپردازید. لذا دقت داشته باشید که افزایش نا گهانی و بی دلیل هر گونه ترافیک شبکه می تواند نشانه ای از نفوذ به رایانه شما و انتقال اطلاعات از بستر اینترنت به رایانه مورد نظر هکر باشد.

برای مثال در ویندوز ۱۰ شما می توانید در بخش مدیریت کارها یا task manager به تب App history مراجعه کرده و از آنجا دسترسی برنامه ها به اینترنت و نیز مقدار دیتای مورد استفاده آن ها را مشاهده فرمایید. در بیان دیگر شما در این قسمت باید بررسی کنید که آیا وب کم شما یا یک برنامه ناشناخته ، به فرستادن داده ها می پردازد یا خیر. چنان که پاسخ مثبت است ، هر چه سریعتر می باید این برنامه را پیدا کرده و با استفاده از یک ابزار حذف بد افزار اقدام به حذف آن نمایید.

۶- پایین آمدن سرعت اینترنت و مصرف بی علت حجم داده

همان طور که در مورد بالا نیز اشاره نمودیم ، در صورت هک شدن وب کم سیستم شما ، احتمالا هکر از طریق شبکه اینترنت اقدام به دریافت تصاویر و دیگر اطلاعات مد نظر خواهد کرد. که این امر بنا بر این که در اصل یک عمل آپلود فایل بوده و نیاز به مصرف پهنای باند و حجم قابل توجهی از اینترنت شما دارد. از این رو هر گونه استفاده نا متعارف از حجم اینترنت شما بدون این که قابل توجیه باشد و نیز اشغال بی مورد پهنای باند سیستم ، می تواند دلیلی بر هک شدن سیستم شما عنوان شود که مستلزم بررسی می باشد.

۷- بررسی اپلیکیشن های ناشناخته

برخی از بد افزار ها یا ویروس ها این امکان را دارند که پس از راه یابی به رایانه شما ، بدون این که شما اطلاعی از این قضیه پیدا کنید اقدام به سوء استفاده از وب کم نمایند. یکی از راه کار های تشخیص این رخداد این است که هر بار پس از روشن نمودن وب کم شما ، پیغامی مبنی بر این که وب کم شما تحت استفاده است ، به شما نمایش داده خواهد شد.

در چنین مواقعی معمولا وب کم شما به عنوان بخشی از یک اپلیکیشن دیگر به کار گرفته می شود.  لذا با ردیابی اپلیکیشن هایی که از وب کم استفاده می نمایند ، شما قادر خواهید بود که پی ببرید آیا نرم افزار استفاده کننده از وب کم توسط خود شما و با این منظور نصب گریده است. یا خیر یک بد افزار یا ویروس بوده و به منظور سرقت اطلاعات و خرابکاری به رایانه شما انتقال یافته است. پس از پی بردن به این قضا ، در صورت ویروسی بودن برنامه مذکور ، پیشنهاد می کنیم که آن را به کلی پاک کرده رایانه را برای پیدا کردن بد افزارهای دیگر ، با استفاده از یک آنتی ویروس مناسب ، اسکن نمایید. برای انجام این کار ، با این روال اقدام کنید : امنیتی وب کم

Run را اجرا نمایید ( با استفاده از win+R ) و سپس در تکست باکس ظاهر شده عبارت csconfig را تایپ نموده و دکمه اینتر را فشار دهید. این امر سبب باز شدن پنجره پیکربندی سیستمی ( System Configuration ) خواهد شد. که شما در آن پنجره می باید گزینه های بوت را پیدا نموده و تیک گزینه Safe Mode را فعال نمایید. سپس دکمه Ok را بزنید تا سیستم ریستارت شده و ویندوز در حالت Safe Mode اجرا گردد.

لازم به اشاره است که حالت امن یا همان Safe Mode در واقع حالتی از اجرای ویندوز است که در آن ویندوز کلیه نرم افزار ها به غیر از درایو ها و برنامه های ضروری   را غیر فعال می کند. این حالت در واقع یک ویژگی برای عیب یابی داخلی و اعمال تنظیمات و تغییراتی که با فعال بودن برخی نرم افزار ها ممکن نیست ، می باشد. حال که در این محیط قرار گرفتید ، شما تنها کافی است که آنتی ویروس خود را روشن نمایید تا شما را از وجود یا عدم وجود ویروس در رایانه تان مطلع سازد. که در صورت شناسایی درست ، این برنامه اقدام به نمایش محل قرار گیری ویروس روی هارد دیسک و نیز کسب تکلیف از شما برای حذف ، محدود سازی یا صرف نظر از فایل پیدا شده خواهد کرد.

البته همانطور که قبلا نیز اشاره نموده ایم ، پیشگیری همواره بهترین راه است. از این رو پیشنهاد می کنیم که همواره سیستم خود را با استفاده از آنتی ویروس های مناسب محافظت نموده و نیز اقدام به نصب هر برنامه ای ، از هر منبع ناشناخته ای نیز نکنید. البته باید توجه داشته باشید که بر خلاف تفکر اکثر کاربران ، تنها برخورداری از یک آنتی ویروس فعال برای حفاظت از رایانه شخصی کافی نمی باشد. و ما پیشنهاد می نماییم که در کنار هر آنتی ویروسی که دارید ، از نرم افزار USB Disk Security یا دیگر نرم افزارهای حفاظت کننده از پورت های USB و نیز نرم افزارهای آنتی ویروس تحت وب و … نیز بهره ببرید.

سخن نهایی امنیتی وب کم

همان طور که متوجه شدید ، وب کم ها لوازم واقعا پر کاربرد و در عین حال در بردارنده بسیاری از خطرات امنیتی هستند. لذا برخورداری و بهره مندی از این وسیله نیازمند توجه ویژه ای است تا سیستم شما را از هر گونه نفوذ احتمالی در امان نگهدارد. لیکن در صورتی که قبلا از این تدابیر بی اطلاع بودید و اکنون بر اساس این گفته ها حس می کنید که رایانه شما هک شده است ، پیشنهاد می کنیم که هر چه سریع تر اقدام به رفع و رجوع این مورد بنمایید. امید واریم که این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی ما جالب توجه شما عزیزان بوده باشد و شما نیز ما را با نظرات مفید و مهم خود یاری نمایید.

این شبیه یک کابوس مدرن است که فردی بفهمد از طریق وب کم تمامی فعالیت های روزانه ی او در اختیار یک هکر است و او توانسته از حریم شخصی افراد، فیلم و عکس بگیرد و برای اخاذی آن را منتشر کند.
سال هاست که وب کم ها، کنسول های بازی و سیستم های چک کردن کودک هدف هکر ها قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی چگونگی هک شدن وب کم می پردازیم: افراد زیادی به دلیل داشتن آشنایی در خارج از کشور یا به هر دلیل دیگری در منزل یا محیط کار خود از وب کم برای گفت و گوی تصویری با دوستان و آشنایان خود استفاده می کنند؛ به این صورت که با استفاده از اتصال به اینترنت و نصب قطعه ی سخت افزاری وب کم (دوربین) روی مانیتور خود می توانند با افرادی که می خواهند گفتگوی تصویری داشته باشند و از آنجایی که در اینترنت و دنیای فناوری هر قطعه یا وسیله ای وی تواند موجبات هک و کلاهبرداری را برای هکرهایی که به دنبال فرصت هستند فراهم کند این وسیله نیز مورد هجوم هکر ها قرار گرفته است استفاده از وب کم به دو صورت است: ۱٫ از طریق نصب یک وب کم ۲٫ بر روی لب تاب ها وب کم روی مانیتور نصب شده است.
روند کار برای هکر ها به این صورت است که با توجه به اینکه هم اکنون اکثر کامپیوتر ها دارای وب کم هستند و زندگی در دنیای نوین موجب شده تا همه ی افراد روزانه چندین ساعت وقت خود را پای اینترنت بگذرانند و اغلب افراد روزانه چندین ساعت به اینترنت وصل هستند،
آن ها از این دو مورد استفاده و با ترفند های خاص از افرا و حریم خصوصی آن ها فیلم و عکس تهیه می کنند اما چگونه ؟
هکر ها با نصب بد افزار غیر معروف blackshades بر روی لب تاب فرد که  نوعی  تروجان  است و برای  کنترل از راه دور کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گیرد، کنترل کامپیوتر فرد را به دست می گیرند. Blackshades هم چنین می تواند به هکر این اجازه را بدهد تا حجم زیادی از حمله های DDOS را بر روی کامپیوتر فرد قربانی هدایت کنند. این بدافزار حتی می تواند حساب فیسبوک شخص قربانی را به محض ورود این شخص به پروفایل فیسبوک کنترل کند، حتی عکس را از روی آن بردارد و یا ذخیره کند تا در موقع لزوم از آن استفاده کند.
بر طبق اظهارات FBI تعداد حملاتی که از طریق نصب این بد افزار گزارش شده در سال ۲۰۱۴ بسیار زیاد بوده است و این حملات زمانی که به یک کاربر عادی که اطلاعات زیادی از امنیت در اینترنت ندارد صورت گیرد، به مراتب مخرب تر و خطرناک تر است.
در مقالات بعد به بررسی کامل روند کار black shades می پردازیم.
راه های پیشگیری از هک شدن توسط وب کم :

  • اگر از وب کم جدا استفاده می کنید، حتما پس از استفاده آن را از کامپیوتر خود جدا کنید.
  • اگر از لب تاب هایی که روی آن وب کم نصب شده است، استفاده می کنید حتماً، جلوی قسمت دوربین آن را با یک برچسب بپوشانید و تنها زمانی که در حال استفاده از آن هستید برچسب را بردارید.
  • مراقب نصب بد افزار ها بر روی کامپیوترتان باشید
  • در زمانی که از اینترنت استفاده نمی کنید و مشغول کار های کامپیوتری دیگری هستید حتماً اتصال به اینترنت را قطع کنید.
  • به افرادی که نمی شناسید و به آن ها اعتماد ندارید اجازه ی ورود به قسمت گفتگوی تصویری ندهید.
  • به کودکان خود نحوه ی استفاده ی صحیح از وب کم و مخاطرات آن را بیاموزید.
  • تا جایی که امکان دارد وب کم را روی کامپیوتری که با آن فعالیت های مالی و حساس خود را انجام می دهید، نصب نکنید.
  • امنیتی وب کم
  • حتما از آنتی ویروس های قوی و به روز استفاده کنید چون خوشبختانه برخی آنتی ویروس ها می توانند جلوی این نوع سوء استفاده را بگیرند.

 

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا