آموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگانآموزش رایگان هک اینستاگرام مارکتینگ

آموزش و راهنمای ساخت گیف با فتوشاپ (gif) گام به گام

آموزش ویرایش وساخت گیف با فتوشاپ را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. یادگیری ادیت و همچنین طراحی و ساخت gif در فتوشاپ به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین انواع فایل در اینترنت شدیدا کاربردی است.

GIF مخفف عبارت Graphics Interchange Format بوده و یک نوع فرمت دیجیتالی با قابلیت پذیرش انیمیشن به شمار می‌رود. چند سالی است در سرتاسر اینترنت، مخصوصا وب و شبکه‌های اجتماعی، فایل‌های گیف شدیدا پر استفاده شده‌اند. از سال‌های دور آموزش ساخت گیف در فتوشاپ به خاطر استفاده از آن‌ها به منظور ساخت بنرهای تبلغاتی پرطرفدار بود. با افزایش استفاده از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، این محبوبیت بیشتر شده است.

فایل gif چیست؟

یک gif، یک تصویری دیجیتالی است که از عکس‌های متحرک پشتیبانی می‌کند. به منظور ساخت یک فایل گیف می‌توان چندین تصویر را کنار یکدیگر قرار داد. نتیجه، تماشای یک ویدیو متشکل از فریم‌های پیوسته، به جای یک عکس ایستا و بدون تحرک است. حتی در ساخت تیزر تبلیغاتی نیز در صورت عدم نیاز به صدا می‌توان از آن‌ها بهره برد. بدون شک آن‌ها در ساخت موشن گرافیک و انیمیشن نیز کاربردهای فراوانی دارند.

سوال‌های متداول درباره ساخت گیف در فتوشاپ

فتوشاپ به عنوان پرکاربردترین نرم افزار ویرایش فایل‌های تصویری، دارای ابزارهایی به منظور ساخت یا ویرایش این نوع فایل‌ها است. در ادامه به نکاتی مهم در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

چگونه یک فایل فتوشاپ را به عنوان gif ذخیره کنم؟

به منظور دخیره‌سازی یک فایل در این فرمت، باید عکس‌ها را داخل پنجره تایم لاین ایمپورت کرده و سپس از طریق گزینه Save for Web یک خروجی بگیرید. همانطور که گفتیم، فایلی با پسوند گیف، یک تصویر متحرک محسوب می‌شود، به همین دلیل در صورت داشتن تنها یک فایل تصویری، خروجی گرفتن به صورت gif هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ (gif) فتوشاپ

آیا می‌توان فایل گیف را در فتوشاپ ویرایش کرد؟

امکان باز کردن و ویرایش انواع تصاویر با فرمت‌های مختلف در نرم افزار Photoshop وجود دارد. بعد از انتخاب گزینه Open، فایل گیف مورد نظر را یافته و روی آن کلیک کنید. از اینجا به بعد، ابزارهایی به منظور ویرایش فایل تصویری مورد نظر در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اگر گزینه Save for Web را انتخاب کنید، پیش از گرفتن خروجی از آن، قادر خواهید بود پیش نمایشی از عکس متحرک تماشا کنید.

چگونه تایم لاین را در فتوشاپ باز کنم؟

به منظور باز کردن این پنجره، می‌بایست مسیر Window>Timeline را دنبال کنید. تایم لاین در پایین نمایش داده خواهد شد. در اینجا قادر به افزودن تعدادی فایل به منظور اتصال آن‌ها به یکدیگر و ساخت گیف در فتوشاپ هستید.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ فتوشاپ

ساخت گیف در فتوشاپ چگونه امکان‌پذیر است؟

بعد از گرفتن تعدادی تصویر احتمالا پیاپی و پشت سر هم، می‌بایست برای ساخت gif آن‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. به این ترتیب مجموعه‌ای از عکس‌های استاتیک، تبدیل به یک ویدیو خواهند شد. بسته به نحوه ثبت فریم‌ها پشت یکدیگر و فاصله احتمالی بین آن‌ها، ممکن است عکس متحرک واقعا شبیه به یک ویدیو یا بسیار مصنوعی همانند یک سری عکس نمایش داده شده پشت سر همدیگر، به نظر برسد.

اولین کار، افزوده تصاویر به نرم افزار Photoshop است. برنامه را اجرا کرده و سپس به مسیر File>Scripts>Load Files into Stack بروید.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ فتوشاپ

به منظور ایمپورت کردن فایل‌ها، روی Browse کلیک کرده و بعد از یافتن تصاویر، مجددا روی OK کلیک کنید.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ فتوشاپ

بعد از این که عکس‌ها به عنوان لایه‌هایی داخل نرم افزار بارگذاری شدند، می‌بایست به روشی که در بالا به آن اشاره کردیم، وارد پنجره Timeline شوید. بعد از باز شدن تایم لاین، گزینه Create Video Timeline را در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. به منظور باز شدن گزینه‌ای دیگر، که در ساخت گیف در فتوشاپ مد نظر ما است، روی پیکان کنار آن کلیک کنید. این گزینه Create Frame Animation نام دارد.

با کلیک روی گزینه نام برده، لایه به عنوان یک فریم در پایین صفحه باز می‌شود. برای افزودن لایه‌های دیگر تحت یک سری فریم، به مسیر Select>All Layers بروید.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ فتوشاپ

بعد از انتخاب آن‌ها، روی آیکون سه خط قرار گرفته در گوشه بالا و سمت راست بخش تایم لاین در پایین صفحه کلیک کنید. بعد از باز شدن منو، گزینه Create New Layer for Each New Frame را برگزینید. اگر این گزینه برای شما کار نکرد، گزینه Make Frames From Layers را انتخاب کنید.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ فتوشاپ

همه لایه‌ها تحت یک سری فریم در قسمت تایم لاین افزوده خواهند شد. پایین هر یک از آن‌ها، یک زمان تحت ثانیه نمایش داده می‌شود. زمان شروع باید ثانیه ۰ باشد. به منظور تغییر طول روی فلش رو به پایین کلیک کنید. به عنوان مثال، در صورتی که فاصله بین پخش فریم‌ها را ۰٫۵ ثانیه قرار بدهید، با انتخاب ۱۱ فایل تصویری عادی، در نهایت یک فایل گیف ۵٫۵ ثانیه‌ای خواهید داشت.

آموزش ساخت گیف با فتوشاپ

در پایین قسمت تایم لاین، می‌توان تعداد دفعات حلقه تکرار فایل را بعد از ساخت گیف در فتوشاپ مشخص کرد. گزینه‌های در دسترس Once (یک مرتبه)، Three Times (سه مرتبه) و Forever (همیشه) هستند.  اغلب فایل‌های gif که با آن‌ها سر و کله می‌زنیم، بعد از رسیدن به آخرین فریم، به صورت نامحدود مجددا از ابتدا تکرار می‌شوند. برای ساخت چنین فایلی باید گزینه Forever را انتخاب کنید.

آموزش فتوشاپ

برای تماشای پیش نمایشی از فایل gif روی دکمه Play کلیک کنید.

آموزش فتوشاپ

اگر از نتیجه رضایت دارید، باید از آن تحت عنوان فایلی با پسوند gif خروجی بگیرید. بعد از رفتن به مسیر File>Export گزینه Save for Web (Legacy) و فرمت فایل مورد نظر را انتخاب کنید.

آموزش فتوشاپ

وقتی پنجره بعد از اتمام ساخت گیف در فتوشاپ باز شد، جعبه Save for Web (100%) گزینه‌های متعددی در اختیارتان قرار می‌دهد. تنها باید تعدادی از آن‌ها را دست‌کاری کنید. به جعبه Preset رفته و گزینه را به GIF 128 Dithered تغییر بدهید.

آموزش فتوشاپ

روی گزینه Save کلیک کنید.

آموزش فتوشاپ

در پنجره بعدی باز هم روی Save کلیک کنید.

آموزش فتوشاپ

ساخت gif در فتوشاپ اینجا به پایان رسیده است. در صورت نیاز به تغییر، به همان روشی که در بالا اشاره کردیم فایل را بعد از ساخت ویرایش کنید.

گیف (GIF) پسوندی ۳ حرفی برای تصاویر متحرک است (البته لزوما همه گیف‌ها متحرک نیستند). این فرمت در سال ۱۹۸۷ تولید شد و بعدها به حدی پرکاربرد شد که در سال ۲۰۱۲ از آن به عنوان کلمه سال یاد کردند. در ایران این فرمت بیش از همه با تلگرام مطرح شد. شبکه اجتماعی محبوبی که در کشور خیلی زود جای پای خودش را محکم کرد و با افزودن پشتیبانی ویژه از گیف به همه نشان داد که این فرمت چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد. شاید تاکنون گیف‌های زیادی دیده باشید اما امروز ما قصد داریم تا کاری کنیم که خودتان هم دست به‌کار شوید و گیف بسازید. در ادامه با SPY24 باشید تا به آموزش ساخت گیف در فتوشاپ بپردازیم.

ساخت گیف در فتوشاپ با استفاده از ویدئو

ممکن است شما بخواهید یک ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. بهترین راه، تبدیل ویدئو به گیفاست. البته این کار در صورتی جواب می‌دهد که بخشی از ویدئو را به گیف تبدیل کنید؛ چرا که مسلما تبدیل یک ویدئو به گیف حجم فایل نهایی را بسیار بالا می‌برد. برای این منظور می‌توانید از برنامه (یا ابزار آنلاین) محبوب GifMaker استفاده کنید و یا حتی برنامه‌هایی نظیر Cinemagram برای گوشی‌های هوشمند توسعه یافته‌اند تا بتوانید از ویدئو یک فایل گیف بسازید. اما ما تصمیم گرفتیم تا از جامع‌ترین برنامه در زمینه تصاویر، یعنی فتوشاپ استفاده کنیم.

برای این منظور ابتدا فتوشاپ را باز کرده و از میان زیر شاخه‌های منو File، گزینه Import و سپس Video Frames to Layers را انتخاب کنید. حال در پنجره باز شده ویدئو مورد نظرتان را برگزینید و Open را بزنید. دقت داشته باشید که هر فایلی (مثلا ویدئو MKV) را نمی‌توانید به برخی نسخه‌‌های فتوشاپ اضافه کنید. در حالت کلی بهتر است ویدئو شما فرمت MP4 داشته باشد.

حال در پنجره جدید می‌توانید مشخص کنید که تمام ویدئو یا بخشی از آن به فتوشاپ وارد شود. در صورت استفاده از حالت دوم، می‌بایست بخش ابتدا و انتهای ویدئو را مشخص کنید. سپس حتما تیک گزینه Make Frame Animation را بزنید تا در نهایت با انتخاب OK، فایل مورد نظر وارد فتوشاپ شود.

نکته: اگر سایز ویدئو شما بزرگ است، گزینه Limit To Every را بر روی ۲ و یا بیشتر تنظیم کنید؛ چرا که در این صورت ضمن کاهش حجم فایل گیف، کیفیت آن نیز بهتر خواهد شد.

بعد از وارد شدن ویدئو به فتوشاپ، در کادر زیر پروژه و در بخش Timeline تمام فریم‌های گیف خودتان را می‌بینید. اگر حس می‌کنید که بخشی اضافی است، می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl و یا انتخاب یک فریم ابتدایی و نگه داشتن کلید Shift و سپس انتخاب انتهای آن، نسبت به حذف فریم‌ها اقدام کنید. در زیر کادر تایم‌لاین می‌توانید با انتخاب آیکون پلی یک‌بار گیف خودتان را ببینید.

نکته: اگر تایم‌لاین را نمی‌بینید، می‌بایست از میان زیر شاخه‌های Windows موجود در منو بالای فتوشاپ، تیک Timeline را بزنید.

در بخش لایه‌ها هر فریم گیف شما به‌صورت یک لایه درآمده و می‌توانید همچون یک تصویر هر لایه را به‌صورت مجزا ادیت کنید و تغییرات لازم را اعمال نمایید.

حال گیف شما آماده است؛ تنها می‌بایست آن‌ را ذخیره کنید. برای این منظور کلیدهای ترکیبی Alt + Shift + Ctrl + S را بزنید (می‌توانید از منو File گزینه Save For Web را انتخاب کنید). در پنجره باز شده جدید و گوشه بالا سمت راست، حتما فرمت فایل‌تان را بر روی Gif قرار دهید. در این پنجره می‌توانید تنظیمات بیشتری نیز اعمال کنید. مثلا پیش از ذخیره، حجم فایل را ببینید، سایز کلی گیف را تغییر دهید، نوع رنگ‌ها را مشخص نمایید و… . بد نیست در اینجا به گزینه Looping Option اشاره کنیم. در صورتی که می‌خواهید گیف شما ادامه‌دار باشد و بعد از رسیدن به انتها، دوباره از ابتدا آغاز شود؛ این گزینه را بر روی Forever تنظیم کنید. در صورت انتخاب Once فایل شما ادامه‌دار نخواهد بود و تنها یک‌بار به نمایش در می‌آید (این گزینه در بخش تایم‌لاین وجود دارد و حتی شامل انتخاب‌های بیشتری نیز می‌شود).

در نهایت بعد از انجام تنظیمات دلخواه خودتان، بر روی گزینه Save کلیک کنید و محل ذخیره گیف را انتخاب نمایید. به همین راحتی توانستید با آموزش ساخت گیف در فتوشاپ ما، ویدئو خودتان را به فایل Gif تبدیل کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنم برای کاهش حجم فایل نهایی سایز تصویر را به کمتر از ۵۰۰ پیکسل در عرض برسانید.

ساخت GIF در فتوشاپ با استفاده از تصاویر

فرآیند ساخت گیف در فتوشاپ خیلی ساده است. در حالت کلی شما می‌بایست تصاویر مورد نظرتان را در بخش لایه‌ها ایجاد کنید و بعد از انجام تنظیمات دل‌خواه، آن‌ها را در فریم‌های تایم‌لاین بر روی حالت‌های Hidden و Visible قرار دهید و فایل گیف را ذخیره کنید. برای این منظور هرچه گیف شما پیچیده‌تر باشد، فرآیند سخت‌تر خواهد بود. در ادامه با ساخت یک تصویر گیف ساده، اصول ابتدایی آن را آموزش خواهیم داد.

اگر شما تمام تصاویر گیف مورد نظرتان (فریم به فریم) را پیش‌تر ساخته‌اید، تصاویر ساخته شده خودتان را از طریق منو File، انتخاب گزینه Scripts و در نهایت برگزیدن Load Files into Stack وارد فتوشاپ کنید. در غیر این صورت خودتان لایه‌ها را ایجاد نمایید. ما در ادامه آموزش این‌گونه در نظر می‌گیریم که شما هیچ تصویری را از قبل آماده ندارید.

فتوشاپ را باز کرده و تصویری که می‌خواهید فایل گیف را از آن بسازید، وارد کنید. در اینجا ما قصد داریم طراحی لوگو SPY24 را با آموزش ساخت گیف در فتوشاپ به صورت متحرک درآوریم. برای این منظور ابتدا لوگو را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم و هر کدام را در یک لایه قرار می‌دهیم. یعنی با انتخاب ابزار Rectangular Marquee قسمتی که می‌خواهیم را انتخاب کرده و با راست کلیک کردن، گزینه Layer Via Cut را بر می‌گزینیم. حالا در بخش لایه‌ها، شاهد دو لایه هستیم که هر کدام یک بخش لوگو را نشان می‌دهند.

حالا از طریق گزینه Windows و تیک‌دار کردن تایم‌لاین، این کادر را در بخش زیرین مشاهده می‌کنیم. درست در مرکز تایم‌لاین گزینه Create Frame Animation قرار گرفته که می‌بایست آن را برای ساخت انیمیشن یا همان فایل گیف مورد نظرمان انتخاب کنیم. حال می‌بینید که نخستین فریم از فایل شما ایجاد شده است. مسلما برای ساخت گیف در فتوشاپ به بیش از یک فریم نیاز دارید؛ بنابراین از طریق آیکون موجود در بخش پایین و سمت چپ تایم‌لاین، یک فریم دیگر را اضافه می‌کنیم.

حالا بستگی دارد که بخواهید فایل گیف شما به چه صورت باشد. ما قصد داریم کاری کنیم تا لوگو سایت از حالت ثابت همیشگی درآمده و چشمک بزند. برای این منظور ابتدا بر روی فریم اول در تایم لاین کلیک می‌کنیم. حالا به سمت بخش لایه‌ها می‌رویم و لایه‌ای را که می‌خواهیم در فریم اول به نمایش درآید، در وضعیت Visible قرار داده و سایر لایه‌ها را Hidden می‌کنیم. این کار با کلیک بر روی آیکون چشم در کنار نام لایه صورت می‌گیرد.

اکنون به سراغ فریم دوم می‌رویم و آن را انتخاب می‌کنیم. این‌بار دقیقا عکس فریم اول عمل خواهیم کرد. یعنی لایه Visible را مخفی و لایه Hidden را بر روی حالت نمایان قرار می‌دهیم. این کار با توجه به خواسته ما صورت گرفته و ممکن است شما بخواهید تعداد لایه‌های بیشتری را ایجاد کنید که مسلما کار پیچیده‌تر خواهد بود. اما به‌طور کلی با کلیک بر روی هر فریم در تایم‌لاین، وضعیت لایه را در آن فریم مشخص می‌کنیم.

بعد از مشخص کردن وضعیت، نوبت به آن رسیده که زمان به نمایش در آمدن هر فریم را تنظیم نماییم. برای این‌کار در زیر هر فریم بر روی آیکون مربوطه کلیک می‌کنیم و زمانی را بر حسب ثانیه برای آن فریم در نظر می‌گیریم. هرچه زمان بیشتری انتخاب کنید، فریم شما در فایل گیف‌تان کندتر خواهد بود. مثلا در اینجا با انتخاب زمان‌های بیشتر، سرعت چشمک زدن لوگو کاهش می‌یابد. ما در اینجا هر دو فریم را بر روی ۰٫۵ ثانیه تنظیم می‌کنیم.

نکته: اگر می‌خواهید تمام فریم‌های شما یک زمان مشابه برای نمایش داشته باشند، تمام آن‌ها را انتخاب کنید (با استفاده از کلید Ctrl و یا نگه داشتن کلید Shift و انتخاب ابتدا و انتهای آن‌ها) و سپس این میزان را برای یکی از فریم‌ها قرار دهید، تا تمامی‌ آن‌ها تنظیم شوند.

حال نوبت ذخیره فایل رسیده است. برای این کار می‌بایست همچون آموزش ساخت گیف در فتوشاپ با استفاده از ویدئو، از طریق کلیدهای ترکیبی  Alt + Shift + Ctrl +S پنجره مربوطه را باز کرده و با انتخاب حالت Gif و همچنین تنظیمات مربوطه، فایل نهایی را ذخیره کنید.

به‌طور کلی ساخت گیف در فتوشاپ به همین صورتی است که توضیح دادیم. حال اینکه بخواهید چه چیزی را بسازید، به خلاقیت شما وابسته است. مثلا می‌توانید به‌جای دو فریم ما، از ۱۰ فریم استفاده کنید تا گیف شما متفاوت‌تر باشد.

خیلی‌ از افراد از همین روش ساده برای ساخت بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. اگر شما نیز تجربه ساخت گیف در فتوشاپ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر دوستان‌تان در SPY24 به اشتراک بگذارید.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا