بازی هاقانون جرایم رایانه‌ای

جرایم هک بازی

جرایم هک بازی چیست؟

هک در کشور ما به عنوان قسمتی از جرایم سایبری شناخته شده و مجازات دارد. یکی از انواع این هک ها هکی است که برای هک کردن سیستم بازی های کامپیوتری صورت می گیرد. چون اغلب این هکرها از نوجوانان سن پایین است فلذا تصور این است که هک بازی ها زیاد سخت نیست در اینجا می خواهیم به این پرسش پاسخ دهید.

نوجوان هکر که  اکانت بازی «کلش» دوستانش را فروخته بود شناسایی شد

بنا به اطلاع پلس فتای استان سیستان و بلوچستان یک نوجوان 16 ساله به عنوان هکر  اکانت بازی  کلش  دوستانش را توسط جی میل هک و انها را فروخته است که به عنوان مجرم به مقامات قضایی معرفی شد..

تعریف هک کردن و هکر و اینکه کلمه هک  به چه معناست؟

یک اصطلاح تخصصی داریم به نام هک کردن که دراین کار و  با این عمل شخص دیگری  بدون رضایت صاحب اکانت (حساب) صاحب حساب می تواند حقیقی و یا حقوقی باشد و به صورت غیر مجاز به آن اکانت دسترسی مخفیانه و بدون اطلاع و اجازه  پیدا کند. با توجه به اینکه شبکه های مجازی همچون اینستاگرام امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و بعضا اطلاعات بسیار مهمی در آن ها توسط صاحبانشان  درجشده و اعتبار بسیاری از کسب و کارهای مجازی و حقیقی  و یا اشخاص مهم و مشهور (سلبریتی) و یا سیاسی و یا ورزشکاران و یا افراد دیگر نیز به اکانت اینستاگرامی آنها بستگی دارد. با توجه به مطالب فوق ، قانون جرائم رایانه در ایران راجع به جرایمی که در ارتباط با اینستاگرام و مانند آنها صورت می گیرد وضع شده و مجازات برای  انواع دسترسی های غیر مجاز را مشخص کرده است. با توجه به این  قانون علاوه بر اینکه دسترسی غیر مجاز را  جرم دانسته  است، صورت هاو شکل های  مختلف آن نیز می تواند مجازات های شدیدتری داشته باشد.

یک تعریف از داده برای جرایم سایبری داده چیست؟

به طور کلی باید گفت  داده هر آن چیزی است که متعلق به دیگران باشد؛ حال چه آن داده دارای ارزش مالی باشد و چه بدون  ارزش مالی . بنابراین  جالب است بدانید که حتی اگر شخصی داده های مستهجن شخص دیگری را حذف، تخریب، مختل یا غیر قابل پردازش کند به مجازات مقرر در همین ماده قانونی  محکوم خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که در قانون بین داده افراد حقیقی و حقوقی تفاوتی به این شکل قرار داده است منظور از داده موضوع این جرم، داده متعلق به شخص حقیقی دیگری است. چرا که در خصوص داده های دولتی قانون در بند ج ماده 26 قانون جرایم رایانه ای بیان می دارد: «داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی متعلق به دولت یا نهادها و مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی باشد، مرتکب به بیش از دو سوم حداکثر یک یا دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد».

انواع جرم هکرها  که در قانون کشور ایران آمده است.

جرم هکرها در قانون ایران برابر نوع انها که در قانون ذکر شده در جرایم رایانه اى به این صورت میباشد؛

۱- هکر های موسوم به کلاه سفید: این دسته از هکرها که دسته ى اصلى و بزرگی از هکرها را تشکیل می دهد هستند قصد و هدفشان بطور کلى مفید است و نیت آنها رفع مشکلات و آسیب هایى است که در سیستم های امنیتی  بوجود آمده و همچنین پیشگیرى از بروز مشکلات در سیستم آنها و باگ های سیستم را در می آورند و معمولا با هماهنگی است.

۲-هکر های موسوم به  کلاه سیاه ها: این دسته از هکرها برعکس دسته ى اول هدفشان سوء استفاده از اطلاعات و حساب های بانکی عکسهای شخصی و … و در نهایت ارتکاب جرم  سایبری میباشد، یا حتی ممکن است  نفوذ به سیستم ها جهت تخریب سیستم باشد که باز هم جرم است.

در کنار ٢ دسته ى اصلى تقسیم بندی های دیگری هم به عنوان فرعی ایجاد شده که ممکن است در ادبیات گفتاری متفاوت باشند  که بدین شرح اند:

۳- هکر های موسوم به کلاه خاکسترى: این گروه را تعارف زیادی برایشان آمده از افرادی دارای  مشکلات روانی و در اصطلاح با خوددرگیر که برای تفریح و سرگرمی هک می کنند و گاهی برای انجام هک های خودشان و پیدا کردن باگ های امنیتی سیستم ها پاداشی هم بگیرند  و گاه ممکن است برای اذیت  سیستم یک شرکت بزرگ تجارى یا سازمانى باشد.

۴-هکر های موسوم به  بچه اسکریپى: افرادى عامی هستند که سواد و مهارت کافی ندارند و صرفا با در دست داشتن ابزار های هک  توان تخریب و اختلال در سیستم  هارا دارند.

 ۵-هکر های موسوم به  کلاه سبز ها: گروهى هستند که براى کار پژوهشی و آموزشی وکامل کردن اطلاعات خودشان در مورد هک از افراد با تجربه اطلاعات بدست مى آورند.

۶-هکر های موسوم به  کلاه آبى ها: این دسته هکر ها به افراد انتقام جو معروف هستند و بسیار عصبى هستند که از مسائل فنى کامپیوتر اطلاعات بسیار دقیق و کاملى دارند.

جرایم هک بازی

انواع جرم هک در فضاى سایبرى

براساس ماده 1 قانون جرایم رایانه ای هرکس به طور غیرمجاز (منظور بدون اجازه صاحب سیستم و یا دستور مقام قضایی و یا والدین در قبال فرزندان زیر سن قانونی ولایت داشته و مجاز هستند به انجام دادن یا ندادن) به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد مجازاتی که برای این کار پیش بینی شده به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هک انواعی دارد که تمامی آنها جرم محسوب می شود در زیر انواع روشهای هک را آورده ایم .

۱-  هک از نوع فیشینگ: این دسته از برنامه هاى جرم هک است که شیوع زیادی داشته و به میزان زیاد قابل مشاهده است،این هک به این شکل است که  اطلاعاتى که در درگاههاى اینترنتى (کارت عابر بانک) است را برداشته  (با ایجاد یک درگاه مشابه درگاه واقعی و یا ارسال یک لینک مخرب و ویژه که اطلاعات را به جایی که می خواهد می فرستد و بوسیله جعل اطلاعات، و در پی آن اقدام  به خالى کردن موجودى حساب صاحب کارت عابر مینمایند.

۲-  هک از نوع حملات مربوط به سرویس هاى اینترنتى: این روش از جرم هک که بین هکرها در سرویس اینترنت و سایت ها رایج است و اکثرا بصورت حملات شدیدی است که یک هکر به سایت ها و سرویس هاى اینترنتى وارد می کند. این نوع از هک انواع متعددى دارد که دلیل اصلى  این حملات ، بدست آوردن اطلاعاتى از مدیران سایت یا سرویس آنها می باشد. از جمله نمونه هاى این جرم هک که صورت گرفته می توان به حمله هاى DOS,DooS,SQL, injection & XSS اشاره کرد.

۳- هک از نوع  شنود: ازدیگر موارد ی که در عملیات هک وجود دارد، شنود می باشد. البته شنود یکى از موارد جاسوسى هم بشمار می رود اما در مورد جرم هک و پرونده های مربوط به این جرم در فضاى مجازى و شبکه های اجتماعی  به این صورت است که بسته هایی که  درحال ارسال  و دریافت هستند در مسیر خود مورد حمله هکرها قرار میگیرند که البته باید این را هم بیان کرد در این نوع از جرم هک در حقیقت ضعف شبکه های ما مشخص می شود. که از معروف ترین انواع آن  می توان به هک شنود (MITM) اشاره نمود.

۴- هک از نوع کرک پسورد: کرک در واقع  به معنى شکستن پسوردها ی سیستم ها میباشد. گاهى اوقات بالاى ده ها میلیون پسورد توسط هکرها آزمایش می شوند  تا بتوانند به پسورد اصلى جهت دسترسى به اطلاعات برسند. این نوع از هک  که به کرکرها هم معروف است. و خود داراى انواع مختلفی است. این نوع از هک حتى مى تواند  انواع واى فاى شخصى و … را نیز مورد حمله قراردهد. و نوعى خطر بزرگ براى شرکتها و کمپانى هاى بزرگ بحساب مى آید.

۵- Keylogger: هکرها با استفاده از این نوع از هک ضرباتى که بروى سیستم وارد میشود را مانند یک رمز ،رمزنگارى میکنند،در واقع با استفاده از این نرم افزار تعداد ضرباتى که بروى سیستم کلیک مىشود را ضبط میکنند. عدد بدست آمده همان کلید رمز و کلمه عبور مىشود. که بوسیله ى آن مى توانند وارد سیستم و برنامه هاى شخصى مانند ایمیل شوند.و مرتکب جرم هک بشوند.

۶-هک از نوع  Whater hole attack: این روش  هک اکثرا در یک نقطه مکانى اتفاق مى افند مانند کافى شاپ. هکر با قرار گرفتن در این نوع مکان ها مى توانند از WiFi آن منطقه را جعل کرده و از طریق آن وارد سیستم امنیتى و حریم خصوصى افراد شده و اطلاعات را بدست آورند و در واقع جرم هک محقق شود.

۷- هک از نوع جعلی : این نوع از جرم هک که بیشتر میان نوجوانان رواج داشته و از آن استفاده مى کنند، و براى آنها جنبه ى  نوعی تفریح و سرگرمی دارد و از این طریق مى توانند با نرم افزارهاى متعددی که دارند به شبکه بى سیم وصل بشوند.و لاجرم جرم هک را با وجود سن کم انجام دهند.

۸- هک از نوع حملات غیر فعال: هکرها با استفاده از این روش بیشتر قصد بدست آوردن اطلاعات بسیار مهم را به طور خاموش  را دارند، بگونه ى که مخفی باقی مانده ومورد شناسایى واقع نشوند . این نوع از جرم هک به وفور می توان در ایمیل ها و شبکه هاى اطلاع رسانى اجتماعى و تلفن و غیره مشاهده نمود.

۹-هک از نوع  بد افزارها: همانطور که از ظاهر و شکل کلمه آن  برمى آید نرم افزارهاى مخربی هستند که از طریق روش هاى مختلف وارد سیستم شده و باعث قفل شدن سیستم مى شوند.و از این طرق هکرها میتوانند  یا اطلاعات را پیدا کنند و یا کار سیستم را مختلف کنند که این  جرم تلقی می گردد.

۱۰- هک از نوع کوکى هاى غیر مجاز: در این نوع از حملات  هک (جرم هک کردن) را در مرورگرها  به شکل زیادی مشاهده کرد که وارد سیستم شده و پسورد و رمز سیستم را دریافت و از این طریق به تمام اطلاعات شخصى دسترسى پیدا مى کنند.  ( تعریف این سیستم میتواند کامپیوتر یا لپ تاپ یا گوشی های هوشمند باشد ).

۱۱- هک از نوع طعمه: حملات در این نوع از جرم هک به شکل طعمه گذاری برای گرفتن شکار است ،  این نوع هک بوسیله ى تبلیغات هاى جذاب و پر رنگ و لعاب انجام مىگیرد. هکرها از این طرق به تمام اطلاعات مهمی دسترسى پیدا مى کنند.به این شکل که یک تبلیغات در مورد لباس یا مواد آرایشی یا هر چیز دیگر  که با مهندسی اجتماعی علاقه مندی صاحب سیستم را کشف کرده اند با یک نوع خاص تبلیغ که افراد صد در صد شیفته ی آن شده و بر آن باورند که بهترین نوع است.

۱۲-هک کردن از نوع کلیک کردن بروى صفحه ناشناس: در این شیوه هنگامى که افراد بروى علامت ضربدرى که بالاى صفحه یا کنار و پایین صفحه  وجود دارد و در واقع یک فایل اجرایی است کلیک کنند. امکان هک  را به هکرها مى دهند .

طبق گفته دیوان عالی کشور، هک و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه حتی اگر توسط نزدیک ترین افراد به شخص انجام شود و حتی جنبه تفریح داشته باشد(در قانون تفاوتی نمی کند) جرم محسوب می‌شود؛ و برای رسیدگی به جرم هک و دسترسی غیر مجاز، دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای صلاحیت رسیدگی و پیگیری دارد.

با استفاده از نرم افزارهای

SPY24 از رفتارهای کودکانتان در فضای مجازی مراقبت نمایید که نه هک بشوند و هک بکنند چون با این نرم افزار شما توانایی کنترل سیستم کودکتان را دارید.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا