اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترین

ساخت ماسک بهداشتی در خانه |راه‌ های جایگزین دستکش مقابله با کرونا ویروس

با شیوع بیماری‌های ویروسی باید بیش‌ازپیش نکات بهداشتی را رعایت کرد. چند ماهی است که دنیا با ویروس جدید و خطرناکی به نام کروناویروس ۲۰۱۹ درگیر است. این ویروس بیش از یک ماه است که وارد کشور ما هم شده است و متأسفانه تاکنون شمار زیادی از هم‌وطنان ما به آن مبتلا شده‌اند و عده‌ای نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند. ساخت ماسک بهداشتی

مقابله با ویروس کرونا با ماسک و دستکش

نکات مهم برای مقابله با کرونا

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا رعایت ۳ نکته حیاتی است: سلامت دست‌ها و شست‌و‌شوی مداوم آن‌ها، سلامت تنفسی و استفاده از ماسک و درنهایت ضدعفونی کردن مداوم محیط کار وزندگی. با توجه به وضعیت فعلی کشور در هر سه مورد کمبودهایی وجود دارد و پیدا کردن ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در بازار بسیار سخت و غیرممکن است. در این مطلب قصد داریم یک روش ساخت ماسک خانگی برای کرونا را آموزش دهیم و راه‌های جایگزین برای حفظ سلامت دست‌ها در صورت عدم دسترسی به دستکش را بررسی کنیم.

قبل از هر چیز باید این نکته را بگوییم که استفاده از ماسک به‌تنهایی نمی‌تواند جلوی ویروس جدید کرونا را بگیرد و در کنار استفاده از ماسک نباید شست‌و‌شوی دست‌ها را فراموش کنید. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک فقط برای افراد بیمار و مشکوک به ویروس کرونا ۲۰۱۹ ضروری است و افراد سالم فقط در شرایط خاص باید از ماسک استفاده کنند.برای درک بهتر این موضوع ویدئوی آموزشی زیر از سازمان بهداشت جهانی در مورد مؤثر ببودن ماسک‌ها در مقابله با ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ را ببینید:

برنامه SPY24 :

در ابتدا امیدوارم که قوانین سایت spy24 را مطالعه کرده باشید.

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد

و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت spy24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد

که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

نرم افزار کنترل فرزندان spy24

دانلود برنامه SPY24

دانلود برنامه SPY24

با توجه به مطالب گفته‌شده استفاده از ماسک زمانی مفید است که نکات دیگر هم رعایت شود. به این نکته هم توجه کنید که تنها ماسک‌های استاندارد تنفسی توان مقابله با ویروس جدید کرونا رادارند و ماسک‌های معمولی شمارا در برابر این ویروس ایمن نمی‌کند.

اما به‌هرحال استفاده از ماسک‌های معمولی هم می‌تواند شمارا در برابر بیماری‌ها تا حدی کمک کند و از انتشار بیماری جلوگیری کند.

روش ساخت ماسک در خانه

وسایل موردنیاز برای درست کردن ماسک تنفسی پارچه‌ای

  • پارچه کتان یا نخی ضخیم در ابعاد ۳۰ در ۱۵ سانتی‌متر برای پارچه اصلی ماسک
  • پارچه کتان یا پنبه‌ای و یا فلانل با ابعاد ۱۵ در ۲۶ سانتی‌متر برای پارچه آستر ماسک
  • کش گرد به طول ۴۰ سانتی‌متر
  • نخ
  • سوزن
  • سنجاق
  • کاغذ و مداد

پیش از دوختن ماسک تمام پارچه‌ها را بشویید و به یاد داشته باشید که پیش از استفاده از ماسک نیز آن را مجدداً بشویید.

آموزش دوخت ماسک پارچه‌ای قابل شستشو

اولین قدم برای تهیه ماسک تنفسی کشیدن الگوی دوخت ماسک است. با توجه به تصویر زیر بر روی یک کاغذ الگو دوخت را بکشید. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام کشیدن الگو از هر طرف حدود نیم سانتی‌متر جای دوخت قرار دهید. پس‌ازاینکه الگو را کشیدید آن را با قیچی ببرید.

آموزش دوخت ماسک پارچه‌ای قابل شستشو
ساخت ماسک بهداشتی در خانه |راه‌ های جایگزین دستکش مقابله با کرونا ویروس 9

پارچه اصلی ماسک را تا کنید به شکلی که دو طرف آن بر روی‌هم قرار بگیرد.

الگو را بر روی پارچه قرار دهید و سنجاق کنید.

اکنون تمام قسمت‌های پارچه را به‌جز قسمتی که کنار گوش قرار می‌گیرد با حاشیه نیم سانت ببرید.

الگو را بر روی پارچه قرار دهید و سنجاق کنید.

کاغذ رابین دولایه قرار دهید و با یک ابزار مناسب خطوط دوخت را بر روی پارچه بکشید.

الگو و سنجاق‌ها را از پارچه جدا کنید. حالا پارچه برای دوخت آماده است.

ساخت ماسک بهداشتی در خانه |راه‌ های جایگزین دستکش مقابله با کرونا ویروس
ساخت ماسک بهداشتی در خانه |راه‌ های جایگزین دستکش مقابله با کرونا ویروس 10

تمام مراحل قبل را برای پارچه آستر ماسک انجام دهید.

پارچه اصلی ماسک را که در مراحل قبل برای دوخت آماده کردید را برگردانید به شکلی که هر دو طرف آن بر روی‌هم قرار بگیرند سپس خط وسط پارچه ( یا خط وسط ماسک) را بدوزید.

یا خط وسط ماسک

پارچه اصلی رو از قسمتی که دوخته‌شده به سمت بیرون فشار دهید.

پارچه را برگردانید. پارچه آستر را که در مراحل قبلی به همین شیوه آماده کردید را بر روی پارچه قرار دهید. دقت کنید که درز وسط هر دوپارچه بر روی‌هم قرار بگیرند. سپس خطوط بالایی و پایینی پارچه‌ها را به هم بدوزید.

ماسک را برگردانید و درز میانی آن را فشار دهید تا برجستگی ماسک بیرون بیاید.

مطابق شکل زیر لبه پارچه را حدود ۶ میلی‌متر تا کنید و سپس این لبه را مجدداً ۶ میلی‌متر دیگر تا بزنید.

قسمت تاشده را از بالا تا پایین به هم بدوزید. برای اطمینان بیشتر دو سر خط را نیز چند کوک بزنید تا دوخت باز نشود.

حالا نوبت به کش ماسک است. ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از کش را ببرید و آن رابین قسمتی که در مرحله پیش دوختید عبور دهید. انتهای کش را به هم گره بزنید.

سه مرحله قبل را برای سمت دیگر ماسک تکرار کنید.

حالا ماسک آماده است. می‌توانید از آن استفاده کنید.

ساخت ماسک بهداشتی :

ماسک بهداشتی

روش‌های جایگزین در صورت نداشتن دستکش

یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس و باکتری از طریق تماس دست با سطوح است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اصلی‌ترین راه انتقال ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ از طریق تماس دست‌ها با سطوح آلوده است. پس رعایت بهداشت دست‌ها بهترین راه برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مانند کرونا سات.

مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس به دست‌ها استفاده از دستکش‌های یک‌بارمصرف است. با استفاده از دستکش‌های استاندارد می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کنید. پس بسیار مهم است که در محیط‌های عمومی مثل مترو، اتوبوس، فروشگاه‌ها و … که دست‌ها با سطوح زیادی در تماس است از دستکش استفاده کنیم تا احتمال ابتلا به ویروس حداقل شود.

اما اگر به هر دلیلی امکان تهیه دستکش وجود نداشت راه‌حل چیست؟

با توجه به کمبود اقلام بهداشتی در بازار نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده، دسترسی افراد به این محصولات محدودشده است. پس باید از روش‌های دیگری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده کرد.

اگر امکان خرید و تهیه دستکش را ندارید و درعین‌حال مجبورید در طول روز از خانه خارج شوید نکات زیر را رعیت کنید:

  1. همیشه یک بسته دستمال‌کاغذی جیبی همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. به‌طور مثال برای لمس کلید‌های آسانسور، دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های پوز و … از یک برگ دستمال‌کاغذی استفاده کنید و بعد از استفاده، آن را در سطل زباله در‌دار بی اندازید.
  2. حتی‌الامکان از لمس کردن سطوح مختلف بپرهیزید و تماس‌های خود را حداقل کنید.
  3. اگر به هر دلیلی مجبور به لمس سطوح شدید، به‌هیچ‌وجه صورت خود را لمس نکنید. هرگز با دست‌های آلوده چشم‌ها، دهان و صورت خود را لمس نکنید و در اولین فرصت دست‌های خود را با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های الکلی بشویید.
  4. نکته آخر و مهم‌ترین نکته؛شست‌وشوی مداوم و اصولی دست‌ها را از یاد نبرید! بعد از هر خروج از خانه و بازگشت به منزل، اولین کار باید شست‌و‌شوی دست‌ها باشد.
  5. ساخت ماسک بهداشتی

با رعایت نکات بهداشتی، مخصوصاً شستشوی دست‌ها و استفاده از ماسک می‌تواند شانس ابتلا به ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ را تا حد زیادی کاهش داد. پس برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان نکات بهداشتی را رعایت کنید.

آموزش درست کردن ماسک دهان قابل شستشو

با در نظر گرفتن سطح آلودگی روزافزون در کره زمین، ماسک به یکی از موارد اساسی در زندگی ما تبدیل شده است.

در این مطلب شما را با روش دوخت ماسک قابل شستشو و قابل استفاده مجدد آشنا می کنیم.

من این الگوی را در ۳ سایز، بچه های کوچک (در حدود ۳ تا ۶ سالگی ، بچه های خردسال (۷-۱۲) و نوجوان و بزرگسالان) تهیه کردم. از نظر پزشکی برای کودک توصیه نمی شود که به این بسنده کنید اما از نظر پزشکی می تواند ذرات مه و بوی بد را فیلتر کند.

آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است؟

ساکنان بسیاری از کشورهای جهان این روزها همزمان با شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا به استفاده از ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند. برخی از شرکت‌ها از کارکنان خود خواسته‌اند که در محیط کار از ماسک استفاده کنند. مدارس کره جنوبی نیز از والدین دانش‌آموزان خواسته‌اند که هنگام بازگشایی مدارس پس از تعطیلات زمستانی برای فرزندانشان ماسک تهیه کنند.

مقامات ایرانی نیز پس از آن که اخیرا این ویروس در شهر قم اولین دو قربانی را گرفت برای ماسک قیمت تعیین کردند.

سید حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده ماسک «قیمت ماسک جراحی در کارخانه را ۳ هزار و ۳۲۰ ریال و قیمت فروش به مراکز درمانی را ۳ هزار و ۶۵۰ ریال و قیمت فروش به مصرف کننده را ۴ هزار و ۱۰۰ ریال اعلام کرد.»

ولی آیا استفاده از ماسک‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها اثری دارد؟

همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک بر روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط پخش می‌شوند. افراد بعدا با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر روی سطح اشیاء با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست.

این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیاء کاهش می‌یابد.

با وجود نقش پیشگیرانه ماسک‌های بهداشتی باید توجه داشت که دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد راه‌های انتقال نوع جدید ویروس کرونا هستند. نتیجه بررسی تحقیق‌های مختلف در مورد انتقال ویروس سارس در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود که استفاده از ماسک‌های بهداشتی تا حدی در جلوگیری از انتقال این ویروس موثر است. با این حال دانشمندان در آن زمان تاکید کرده بودند که در این زمینه «شواهد موجود پراکنده و یافته‌ها متناقض است.»

دانشمندان تاکید می‌کنند که بهترین راه جلوگیری از انتقال نوع جدید ویروس کرونا شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون است.

علت نبود ماسک در بازار چیست؟

به گزارش گروه فضای مجازی Spy24، همان طور که خودتان می‌دانید و روی در بسیاری از داروخانه‌ها و روی تصویر ماسک‌های سایت‌های فروش اینترنتی دیده اید، ماسک بهداشتی در ایران نه تنها کمیاب که نایاب شده است. شاید تا همین سه ماه پیش که اوج شیوع آنفلوآنزای N ۱ H ۱ در ایران بود، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد ماسک بهداشتی در ایران کمیاب شود، اما با شیوع کرونا در چین ناگهان بازار ماسک رونق پیدا کرد.

گزارشی کوتاه درخصوص روند تولید ماسک و علت نبود ماسک در بازار را به نقل از روزنامه خراسان می‌خوانید: ساخت ماسک بهداشتی

برای تولید ماسک بهداشتی سه لایه، فیلتردار و ماسک‌های جراحی به خارج از کشور وابسته نیستیم البته بیشتر دستگاه‌های تولید ماسک که خوشبختانه در کشورمان هنوز هم به تعداد زیادی پیدا می‌شود، چینی است و اصولا تولید ماسک فناوری پیچیده‌ای ندارد.

برای راه اندازی خط تولید ماسک، شما به یک دستگاه نیاز دارید که البته بعد از شیوع کرونا قیمت آن بسیار بالا رفته است.

دلیل گران شدن دستگاه‌ها را هم این گونه بیان کردند که این دستگاه‌ها از چین وارد می‌شود و این روز‌ها تهیه آن از چین با مشکلات زیادی همراه شده است البته تمام این فروشنده‌ها از هر دو دستگاه با مارک‌ها و قابلیت‌های مختلف، برای فروش داشتند.

اصلی‌ترین ماده اولیه‌ای که برای ساخت ماسک لازم است پارچه ضد رطوبت اسپان باند است که در زمره منسوجات بی‌بافت و از جنس پلی‌پروپیلن است. این پارچه در کارخانه‌های تولیدی کشور خودمان تولید می‌شود. بر خلاف دستگاه‌های تولید ماسک که جهش زیادی بعد از شیوع کرونا داشتند، قیمت پارچه مورد نیاز که به وفور هم پیدا می‌شود، تغییر قابل توجهی نداشته است.

با این حال بعد از نیاز کشور و بازار پر سود ماسک قطعا شرکت‌ها به دلیل این که مواد اولیه را به سهولت از بازار داخل و به هر مقداری که نیاز دارند می‌توانند تهیه کنند، تمام ظرفیت خود را برای تولید به کار بسته اند و در بدبینانه‌ترین حالت می‌توانستند وعده وزیر صمت را که روزانه دو میلیون ماسک عنوان کرده بود، محقق کنند. اما به نظر می‌رسد سود صادرات و تفاوت قیمت چند هزار تومانی و وجود دلالان باعث شده طی ۱۰ روز تنها یک میلیون ماسک به دست وزارت بهداشت برسد یعنی درست به اندازه تولید یک روز شرکت‌های داخلی در زمان غیر پیک!

به نظر می‌رسد همان طوری که وزیر بهداشت گفته بود باید وزارت صمت برای این که دست دلالان و آن شبکه منحوسی را که نمکی از آن نام می‌برد، از بازار کوتاه کند به طور مستقیم وارد عمل شود و همچنین سود معقولانه و منصفانه‌ای را برای تولید کنندگان در نظر بگیرد.

آموزش ساخت ماسک برای پیشگیری از کرونا

این روزها با شیوع ویروس کرونا، تهیه ماسک  و ژل ضد عفونی کننده جهت حفاظت از این بیماری از نان شب هم واجب‌تر شده است. معضلاتی از قبیل کمبود ماسک و بعضا عدم وجود ماسک در داروخانه‌ها سبب شد که در این مقاله نحوه ساخت ماسک در منزل توضیح داده شود تا دیگر نیاز به خرید ماسک نداشته باشیم، پس با ما همراه باشید. همچنین میتوانید برای مشاهده روش تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی کلیک کنید.

آموزش درست کردن ماسک پارچه ای و قابل شست وشو را در ویدئو زیر ببینید!

در صورتی که زمان و امکانات لازم برای درست کردن ماسک پارچه ای را ندارید، میتوانید به کمک دستمال کاغذی ماسک درست کنید؛ البته باید دقت کنید که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، این ماسک ها برای اینکه اثرگذار باشند، باید هر چند ساعت یک بار عوض شوند.

ساخت ماسک در خانه برای محافظت از ویروس کرونا در کمتر از ۲۰ ثانیه:

عدم دسترسی آسان به تهیه ماسک در این روزها و توصیه پزشکان مبنی بر اینکه برای محافظت از خود در فضاها و مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده شود، سبب شد که برای در امان ماندن از ویروس کرونا، نسبت به ساخت ماسک خانگی اقدام کنیم! اقلام لازم جهت ساخت ماسک خانگی به صورت زیر می‌باشد:

  • دستمال کاغذی رولی پهن
  • کش پول
  • منگنه
  • ساخت ماسک بهداشتی

طرز ساخت ماسک با دستمال کاغذی:
ساخت ماسک بهداشتی در خانه |راه‌ های جایگزین دستکش مقابله با کرونا ویروس 11

طرز ساخت ماسک با دستمال کاغذی:

۱- برای ساخت ماسک، ابتدا چهار ورق از دستمال کاغذی پهن را جدا کرده و برای ضخیم شدن بر روی یکدیگر تا میزنیم و سپس با فاصله حدودا دو سانتی‌متری به صورت بادبزنی (یکی زیر و یکی رو) تا زده تا به انتهای دستمال کاغذی برسیم.

۲- پس از تا زدن دستمال کاغذی، می‌توان کش پول را به دو سر دستمال کاغذی منگنه کرد و یا حتی می‌توان بدون نیاز به منگنه، کش‌ها را به دو سر دستمال کاغذی گره زد. در شکل بالا می‌توانید مراحل ساخت ماسک را مشاهده فرمائید.

ماسک در پیشگیری از کرونا چقدر تاثیر گذار است؟

حتما به این موضوع دقت داشته باشید که ماسک ها چه از نوع داروخانه ای و چه از نوع خانگی تضمینی برای حفظ سلامت شما از ابتلا به ویروس کرونا نیستند!

تاثیر این ماسک ها اینگونه است که بیشتر به عدم انتشار این ویروس در فضا کمک میکند؛ به این معنا که فرد مبتلا با استفاده از ماسک، تا حد زیادی مانع از انتقال آن به سایر افراد و پخش شدن ویروس در فضا میشود و از این طریق، از انتشار بیشتر آن جلوگیری به عمل می آید.

در رابطه با ویروس کرونا، از انجا که این ویروس میتواند تا حدود ۲ هفته بدون بروز هیچ نشانه ای در بدن حضور داشته باشند، بهتر است تمامی افراد با داشتن ماسک در فضاهای عمومی ظاهر شوند تا از این طریق از انتشار هرچه بیشتر این ویروس جلوگیری شود. ساخت ماسک بهداشتی

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا