برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

۱- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه

۱-۱- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت،

معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند

۲-۱- سامانه همتا چیست؟

همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی)، سامانه‌ای است که در راستای اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، پیاده سازی شده است. در این سامانه، هر دستگاه، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار گرفته است.

سیم کارت مالک دستگاه، قادر خواهد بود فرایندهای مختلف سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و … را برای دستگاه انجام دهد.

درگاه‌های ارتباط با سامانه همتا برای انجام فرایند عبارتند از:

– سرشماره پیامکی به شماره ۷۷۷۷
– کد دستوری #۷۷۷۷*
– اپلیکیشن همتا (نسخه اندروید و iOS)
– وب سایت hamta.ntsw.ir

۴-۱- شناسه (IMEI) دستگاه چیست؟

شناسه دستگاه یا IMEI، یک شناسه بین‌المللی با ۱۵ رقم است. این شناسه برای هر دستگاه با قابلیت نصب سیم‌کارت منحصربه‌فرد است. شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۰۶#*، قابل مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

این طرح، از تاریخ ۲۸ مهر ۹۶ و با پایش (مانیتورینگ) شبکه به‌منظور شناسایی دستگاه‌های فعال در شبکه آغاز گردید.

در ادامه در تاریخ ۱۴ آذر ۹۶، نشان تجاری اپل به‌عنوان اولین نشان تجاری تلفن همراه مشمول طرح ثبت تلفن همراه گردید.

به همین ترتیب، تا تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۷، تمامی نشان‌های تجاری در ۴ مرحله دیگر و به ترتیب مشمول طرح رجیستری شدند.

تاریخ مشمولیت هر برند را در اینجاببیند.

۶-۱- شناسه (IMEI) قانونی چیست؟

دو دسته شناسه (IMEI) قانونی وجود دارد. دسته اول شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی است که به‌طور قانونی و از مبادی رسمی گمرکی وارد کشور شده باشد.

دسته دوم شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی است که تا قبل از مشمول شدن دستگاه در طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اپراتوری ثبت شده باشد.

هر دو دسته مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری خواهند بود.

۷-۱- شناسه (IMEI) غیرقانونی چیست؟

شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی که در بانک شناسه (IMEI) قانونی کشور موجود نباشد، شناسه (IMEI) غیرقانونی نامیده می‌شود. دستگاه‌هایی با شناسه (IMEI) غیرقانونی تنها به مدت ۳۰ روز پس از آغاز فعالیت، امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را خواهند داشت.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

سوالات متداول سامانه همتا

۲- فرایندهای سامانه همتا

۲-۱- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

فعال سازی، فرایندی است که منجر می شود دستگاه تحت مالکیت قطعی یک سیم کارت درآید.

در زمان خرید دستگاه، خریدار موظف است در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، دستگاه را برای سیم کارت خود فعال نماید.
درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده کد فعالسازی را در اختیار شما قرار نداد،حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

اگر دستگاهی دارید که پیش از شروع طرح ثبت تلفن همراه روشن بوده، می توانید به کمک فرآیند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود درآورید و سپس فرآیندهای سامانه همتا، از قبیل انتقال مالکیت و … را برای آن انجام دهید.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید.

اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم کارت خود، با موفقیت فعال سازی نمایید.
در غیر این صورت، معامله بدون سند انجام شده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته شده و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای ایشان در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش انتقال مالکیت دستگاه را مطالعه نمایید.

درصورتی‌که دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده است و به هر دلیلی، در حال حاضر، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرآیند ثبت تعمیری را در نظر گرفته است.

نکته خیلی مهم: در صورتی که در همتا نتوانستید فرایند ثبت تعمیری را با موفقیت انجام دهید، به احتمال قوی باید به تعمیرکارتان مراجعه کنید تا شناسه (IMEI) های قبل از تعمیر را روی دستگاه تان بازگرداند، اما جهت اطمینان می توانید مشکل تان را با کارشناسان سامانه همتا در ۰۹۶۳۶۶ مطرح نمایید تا راهنمایی کامل تری خدمت شما ارائه گردد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت تعمیری دستگاه را مطالعه نمایید.

۶-۲- نحوه ثبت گوشی مسافری چگونه است؟

مسافران سفرهای خارجی، در صورتی که قصد داشته باشند بیشتر از ۳۰ روز از دستگاه خود از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده نمایند (نه از رومینگ) باید دستگاه خود را ثبت نمایند.

برای این کار، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود و مسافر منتظر بماند تا اطلاعات ایشان برای همتا ارسال شود، در این صورت، کد فعال سازی به شماره همراه مسافر پیامک شده و ایشان می تواند دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

۷-۲- می خواهم دستگاه آکبند بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش “می خواهم دستگاه آکبند (نو) بخرم” را مطالعه نمایید.

۸-۲- می خواهم دستگاه کارکرده بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش “میخواهم دستگاه کارکرده (دست دوم) بخرم” را مطالعه نمایید.

۳- فعالسازی

کد فعال سازی یک عدد ۶ رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود.

برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

۲-۳- دستگاهی را به تازگی خریده ام، به محض روشن کردن دستگاه، پیامک هشدار گرفتم با این محتوا: “دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از تاریخ … در شبکه سرویس نخواهد گرفت.”، چه کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، پیامک های هشدار را مطالعه نمایید.

۳-۳- دستگاه آکبند خریدم، اما وقتی میخوام با کد فعال سازی درج شده روی کارت گارانتی دستگاه را فعال کنم، همتا پیام می دهد: “کد فعال سازی اشتباه است.”

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

شما باید کد فعال سازی صحیح را از فروشنده دستگاه بگیرید. در صورتی که فروشنده، کد فعال سازی را در اختیار شما قرار نداد، دستگاه را به ایشان بازگردانید. درصورت امتناع فروشنده از قبول دستگاه، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت شکایت اینترنتی ثبت نمایید

۴-۳- استعلام اصالت کرده بودم و فهمیدم دستگاه قانونی است اما متاسفانه در حضور فروشنده، فعال‌سازی نکردم. الان که با استفاده از کد فعال‌سازی درج شده روی کارت گارانتی، فرآیند فعال‌سازی را انجام دادم، پیام خطا دریافت می کنم. لطفاً من را راهنمایی کنید.

دستگاه را به فروشنده بازگردانید یا کد فعال سازی صحیح را از ایشان بگیرید، چراکه این دستگاه، تحت مالکیت شما قرار نگرفته است و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه برای مالک دستگاه، در نظر گرفته خواهد شد.

۵-۳- یک دستگاه نو دو سیم کارت خریدم، فقط یک کد فعال سازی روی کارت گارانتی وجود دارد، چه طوری هر دو اسلاتش را با یک کد فعال سازی، فعال کنم؟

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

با فعال سازی یک شناسه (IMEI) به کمک کد فعال سازی، شناسه (IMEI) دوم هم، به صورت خودکار فعال می شود و نیازی به فعال سازی مجزا برای شناسه (IMEI) اسلات دوم نیست.

۶-۳- درصورت مخدوش شدن یا گم کردن کد فعال‌سازی باید به کجا مراجعه کنم؟

باید به فروشنده دستگاه مراجعه کنید. در صورتی که دسترسی به فروشنده دستگاه، مشکل بود، می توانید به شرکت گارانتی کننده دستگاه نیز مراجعه کنید و پس از احراز هویت، کد فعال سازی را دریافت نمایید.

۷-۳- دستگاه تلفن همراهم را هدیه گرفتم اما کد فعالسازی ندارم، باید به کجا مراجعه کنم؟

باید به فروشنده دستگاه مراجعه کنید. در صورتی که دسترسی به فروشنده دستگاه، مشکل بود، می توانید به شرکت گارانتی کننده دستگاه نیز مراجعه کنید و پس از احراز هویت، کد فعال سازی را دریافت نمایید.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

۸-۳- فرآیند فعال‌سازی برای تلفن‌های همراه نو با تلفن‌های همراه کارکرده چه تفاوتی دارد؟

ماهیت فرآیند فعال‌سازی و طریقه انجام آن برای تلفن‌های همراه نو و تلفن‌های همراه کارکرده (دست دوم) یکسان است.

تنها تفاوتی که در فرآیند فعال‌سازی تلفن‌های همراه نو و کارکرده وجود دارد، در نوع کد فعال‌سازی است.

کد فعال‌سازی تلفن‌های همراه آکبند، برروی کارت گارانتی چاپ شده و یا روی جعبه دستگاه است.

درحالی که کد فعال‌سازی برای دستگاه‌های کارکرده توسط شخص فروشنده و در طی فرآیند انتقال مالکیت، توسط سامانه همتا تولید و در اختیار خریدار قرار می گیرد.

خریدار پس از دریافت کد فعال‌سازی، باید دستگاه را برای سیمکارت خود فعال نماید.

۹-۳- آیا برای دستگاه قاچاق می‌توان کد فعال‌سازی خرید؟

خیر، کد فعال‌سازی خریدنی نیست و صرفا برای دستگاه های قانونی، وجود دارد.

اگر دستگاه غیرقانونی خریده اید، آن را به فروشنده بازگردانید. درصورت امتناع فروشنده از قبول دستگاه، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت شکایت اینترنتی ثبت نمایید.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

۱۰-۳- آیا دستگاه هایی که در حال‌حاضر در دست مردم هستند، نیاز به فعال‌سازی دارند؟

دستگاه هایی که پیش از شروع طرح ثبت تلفن همراه، روشن بوده اند، به‌عنوان دستگاه قانونی شناخته شده و می‌توانند به‌صورت دائم از شبکه‌های اپراتوری سرویس بگیرد و احتیاجی به فرآیند فعال‌سازی نخواهد داشت.

۱۱-۳- پس از فعال‌سازی، چه مقدار زمان می‌برد تا دستگاه فعال شود؟

در صورت انجام موفق فرایند فعال سازی، همان لحظه دستگاه برای سیم کارت مربوطه فعال شده و تحت مالکیت قطعی سیم کارت قرار می گیرد و پیامک تایید فعال سازی نیز به خریدار پیامک می شود.

۴- افزودن دستگاه

۱-۴- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است.

قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم.

الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار “دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ …… در شبکه سرویس نخواهد گرفت.” ارسال شد.

لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

۲-۴- از مدت ها پیش از دستگاهم با سیم کارت های مختلف خودم استفاده می کردم،

الان در زمان افزودن دستگاه، سامانه پیام می دهد که:

” دستگاه متعلق به شما نیست.”، چکار کنم؟

شما باید این فرایند را با سیم کارتی که قبل از شروع طرح روی دستگاه بوده انجام دهید.

اگر هیچ یک از سیم کارت هایتان امکان افزودن دستگاه را نداشت، از دستگاه با سیم کارت خود استفاده نموده و سپس با آن سیم کارت، وارد سایت hamta.ntsw.ir شده و به گزینه وضعیت شناسه سایت همتا مراجعه کنید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش عدم شناخت مالک قبلی را مطالعه نمایید.

۳-۴- من یک دستگاه را به تازگی خریدم و وقتی گزینه افزودن دستگاه را انتخاب می کنم، پیام “شناسه (IMEI) دستگاه متعلق به شما نیست” نمایش داده می شود، الان هم شماره ای از کسی که دستگاه رو ازش خریدم در اختیارم نیست. الان چه کنم؟

باید در زمان خرید دستگاه، از فروشنده انتقال مالکیت می گرفتید، در حال حاضر دستگاه تحت مالکیت مالک قبلی است، بنابراین از ایشان بخواهید، دستگاه را به سیم کارت شما انتقال مالکیت دهد.

اگر شماره همراه مالک قبلی دستگاه را نمی دانید، از دستگاه با سیم کارت خود استفاده نموده و سپس با آن سیم کارت، وارد سایت hamta.ntsw.ir شده و به گزینه وضعیت شناسه سایت همتا مراجعه کنید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش عدم شناخت مالک قبلی را مطالعه نمایید.

۴-۴- دستگاه من دو سیم کارت است (دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت دارد)، ولی هر دو شناسه (IMEI) آن یکسان است، چه کاری باید انجام دهم؟

دستگاه های استاندارد و معتبر، به تعداد اسلات شان (شکاف برای قرارگیری سیم کارت)، شناسه (IMEI) مجزا دارند.

دستگاه شما با وجود دوسیمکارته بودن، اما یک شناسه (IMEI) دارد و غیراستاندارد است.

با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرید و مشکل را مطرح نمایید.

در صورتی که دستگاه شما پیش از شروع طرح رجیستری، با سیم کارت تان روشن شده باشد، دستگاه تحت مالکیت سیم کارت شما قرار خواهد گرفت. پس از آن، شما بایدبه کارتابل خود در سایت همتا مراجعه نموده و با تعریف سیم کارت دوم،امکان استفاده از شناسه (IMEI) دوم خود را فراهم نمایید

۵- انتقال مالکیت

۱-۵- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: ” مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید.” چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

۲-۵- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: “مالک این دستگاه شماره تلفن دیگری است … و تا تاریخ *** با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹ سرویس نخواهد گرفت.” چه کنم؟

ثبت گوشی مسافری

شناسه (IMEI) دستگاه شما غیراستاندارد است و تنها با سیم کارتی که قبل از شروع طرح ثبت تلفن همراه روی دستگاه بوده یا از یکی از آن سیم کارت ها انتقال مالکیت گرفته، قابل استفاده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش پیامک های سامانه همتا را مطالعه نمایید

همچنین در صورتی که انتقال مالکیت دریافت کرده‌اید یا فرایند افزودن دستگاه را برای یکی از سیم کارت‌های خود انجام داده‌اید و برای سیم کارت دیگر خود این پیام را دریافت می‌کنید می‌توانید با مشاهده آموزش “تعریف سیم کارت بهره بردار” مشکل خود را رفع نمایید.

۳-۵- فرآیند انتقال مالکیت دستگاه های تلفن همراه دو یا چندسیمکارته به چه صورت است؟

در سامانه همتا، هر دستگاه فارغ از تعداد اسلات های آن، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار دارد. فرایند انتقال مالکیت، در دستگاه های یک سیم کارته با دو سیم کارته تفاوتی ندارد. با انتقال مالکیت یکی از اسلات های دستگاه دو سیم کارته، اسلات دیگر نیز به صورت خودکار، انتقال مالکیت داده می شود.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش انتقال مالکیت دستگاه را مطالعه نمایید.

۴-۵- دستگاه ام دو اسلات است، هر دو اسلات تحت مالکیت یک سیم کارت من است، وقتی دراسلات دومم سیم کارت دیگر خودم را قرار می دهم، پیامک هشدار می آید، چرا؟

ثبت گوشی مسافری

در سامانه همتا، هر دستگاه فارغ از تعداد اسلات های آن، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار دارد. بنابراین اگر هر سیم کارتی غیر از سیم کارت مالک در دستگاه قرار گیرد، پیامک هشدار انتقال مالکیت برای آن ارسال خواهد شد. دقت داشته باشید در صورتی که در پیامک هشدار مهلت قطع ذکر نشده، نیاز نیست اقدامی انجام دهید اما اگر مهلت قطع ذکر شده، به سایت همتا مراجعه کنید و نسبت به وارد کردن شماره تلفن همراه برای اسلات دوم دستگاه تان، اقدام نمایید.

۵-۵- درصورتیکه بخواهیم تلفن همراه خود را به یکی از دوستان یا اقوام قرض دهیم یا اینکه از یکی دیگر از سیم‌کارت‌های خود بر روی تلفن همراه استفاده نماییم، آیا احتیاج به فرآیند انتقال مالکیت می‌باشد؟

درصورتیکه قصد خرید یا فروش دستگاه را دارید، حتماً فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید. ولی درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیم‌کارت و موارد مشابه، اگر در پیامک هشدار، مهلت قطع ذکر نشده بوده، چون خرید و فروشی انجام نشده نیاز نیست اقدامی انجام دهید، اما در صورتی که در پیامک، مهلت قطع ذکر شده بود، دستگاه در آن تاریخ قطع خواهد شد و فقط با سیم کارت مالک، آنتن خواهد گرفت.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش انتقال مالکیت دستگاه را مطالعه نمایید.

۶-۵- قصد خرید تلفن همراه دارم. با این حال فروشنده نمی‌تواند مالکیت دستگاه را به سیمکارت من انتقال دهد. لطفاً راهنمایی فرمایید.

به هیچ عنوان دستگاه را خریداری نکنید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش انتقال مالکیت دستگاه را مطالعه نمایید.

۶- دستگاه مسافری

ثبت گوشی مسافری


۱-۶- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

۲-۶- مسافر هستم و در ابتدای ورود به کشور دستگاه خود را در گمرک اظهار کرده و حقوق گمرکی آن را پرداخت کرده‌ام اما دستگاه ام قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.

ثبت گوشی مسافری

در صورتی که اطلاعات دستگاه شما از گمرک به همتا ارسال شود، همتا کد فعال‌سازی را برای شماره سیم‌کارت شما پیامک می‌کند. در صورتی که این پیامک را دریافت نکرده‌اید، یعنی هنوز اطلاعات شما به همتا ارسال نشده است. بنابراین در میز خدمت الکترونیک گمرک به آدرس help.irica.ir درخواست پیگیری ثبت کنید. در صورت تأیید، اطلاعات دستگاه شما به همتا ارسال خواهد شد.

۳-۶- درصورتیکه فرد مسافر سیم‌کارت به نام خود نداشته باشد، باید چه اقدامی انجام دهد؟

باتوجه به نوع طراحی سامانه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شماره گذرنامه، کد ملی و شماره سیمکارت باید متعلق به شخص مسافر باشد. البته درصورت مراجعه حضوری به گمرک احتیاجی به ارائه شماره سیمکارت نیست. لذا مسافرانی که سیمکارت بنام خود ندارند، یا باید یک سیمکارت خریداری کنند و یا حضوراً به گمرک مراجعه نمایند. در هر صورت، برای دریافت راهنمایی دقیق تر، با گمرک ارتباط بگیرید.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

۴-۶- میزان عوارض هر دستگاه برای ثبت مسافری چقدر است؟

ثبت گوشی مسافری

از گمرک اطلاع بگیرید. اعلام درصد و میزان عوارض ثبت دستگاه مسافری بر عهده گمرک است. این هزینه در زمان پرداخت عوارض در سایت گمرک مشخص می شود.

۵-۶- هر مسافر مجاز به وارد کردن چند دستگاه تلفن همراه مسافری می‌باشد؟

از گمرک اطلاع بگیرید. هر دستگاهی که اطلاعاتش از طرف گمرک به صورت صحیح در اختیار همتا قرار گیرد، همتا آن را ثبت خواهد کرد اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.

۶-۶- مسافر تا چند روز پس از ورود به کشور، امکان اظهار تلفن همراه مسافری و پرداخت حقوق گمرکی آن را دارد؟

از گمرک اطلاع بگیرید. هر دستگاهی که اطلاعاتش از طرف گمرک به صورت صحیح در اختیار همتا قرار گیرد، همتا آن را ثبت خواهد کرد اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.

۷-۶- آیا تلفن‌های همراه کارکرده و دست دوم را نیز باید به گمرک اظهار کرد؟

تمامی تلفن‌های همراهی که قبل از شروع طرح رجیستری، در شبکه اپراتوری داخل کشور روشن نشده و به‌صورت مسافری وارد کشور می‌گردد اعم از نو، آکبند، کارکرده، دست دوم، هدیه، سوغاتی و . . . مشمول پرداخت عوارض گمرکی می شوند.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش پرداخت عوارض در گمرک را مطالعه نمایید

اطلاعات دستگاه‌های پستی در قالب فایل به صورت دوره‌ای برای همتا ارسال می‌شود و سپس کد فعال‌سازی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. اگر پس از ۱۰ روز کاری از پرداخت عوارض دستگاه، کد فعال‌سازی دریافت نکردید یعنی اطلاعات به همتا ارسال نشده است. بنابراین نسبت به ثبت درخواست در میز خدمت الکترونیک گمرک به آدرس help.irica.ir اقدام نمایید.

۹-۶- پرداخت عوارض را در گمرک انجام دادم ولی دکمه “ارسال اطلاعات به همتا” را نزدم و کد فعالسازی دریافت نکرده ام، چه کنم؟

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت
در صورتی که عوارض دستگاه به صورت صحیح در گمرک پرداخت شود اما دکمه “ارسال اطلاعات به همتا” انتخاب نشود، اطلاعات دستگاه در قالب فایل به صورت دوره‌ای به همتا ارسال می‌شود و سپس دستگاه ثبت و کد فعال‌سازی به سیم‌کارت متقاضی ارسال می‌شود. در صورتی که پس از ۱۰ روز کاری از پرداخت عوارض کد فعال‌سازی دریافت نکردید، نسبت به ثبت درخواست پیگیری در میز خدمت الکترونیک گمرک به آدرس help.irica.ir اقدام نمایید.

توجه فرمائید پس از ثبت دستگاه در سامانه همتا، باید تعرفه خدمات همتا را نیز در سامانه همتا پرداخت کنید تا کد فعالسازی برای شما ارسال شود.

اتباع خارجی نیز می توانند عوارض دستگاه خود را در سایت گمرک پرداخت نمایند. در سایت گمرک، گزینه اتباع خارجی را انتخاب کنید و عوارض دستگاه را پرداخت نمایید.

۶- اطلاعات را در گمرک ثبت کرده ام، چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، اطلاعات دستگاه شما به همتا ارسال می‌شود و لازم است تا هزینه تعرفه خدمات همتا را نیز در سامانه همتا پرداخت کنید. پس از پرداخت این هزینه کد فعال‌سازی به صورت آنی به شماره سیم‌کارت وارد شده پیامک می‌شود.

برای توضیحات بیشتر مرحله دوازدهم “آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی” را ملاحظه نمائید.

۱۲-۶- دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌ام و الان قانونی شده است و پیامک “دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعالسازی نشده است” را دریافت کرده‌ام، کد فعالسازی را از کجا پیدا کنم؟

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت
در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش “ثبت اطلاعات مسافری” کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

۱۳-۶- از طریق #۷۷۷۷* استعلام اصالت گرفتم روبروی واردکننده نوشته بود: “مسافری” آیا گوشی را بخرم؟
خیر، گوشی مسافری برای استفاده شخصی شخص مسافر بوده و در صورتی که بخواهد مورد استفاده تجاری و خرید و فروش قرار گیرد، قطع خواهد شد.
فقط در صورتی که در ثبت این گوشی هیچگونه تخلفی انجام نشده باشد و همچنین به عنوان گوشی کارکرده (دست دوم) از مسافر واقعی خریداری شود برای آن مشکلی ایجاد نخواهد شد.
توجه داشته باشید این گوشی ها هیچگونه گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارند.
بنابراین تأکید سامانه همتا بر عدم خرید گوشی‌های مسافری است و در صورت بروز هرگونه مشکل، شخص خریدار متضرر خواهد شد.

۱۴-۶- دستگاه را از خارج از کشور برایم هدیه یا سوغاتی آوردند، چگونه در گمرک و همتا ثبت و فعال کنم؟

در صورتی که دستگاه را به صورت پستی برای شما ارسال کرده‌اند، اداره پست در هنگام تحویل دستگاه به شما، اطلاعات شما و عوارض گوشی را دریافت کرده و به گمرک ارسال می‌کند سپس دستگاه شما ثبت و فعال می‌شود. (برای راهنمایی بیشتر سوال ۶-۸ را ملاحظه نمائید)

اما در صورتی که شخص مسافر همراه خود دستگاه را برای شما هدیه یا سوغاتی آورده باشد، باید با اطلاعات شخص مسافر دستگاه ثبت و فعال شود و سپس به شما انتقال مالکیت داده شود. برای توضیحات بیشتر “آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی” را ملاحظه نمائید. (همچنین سوال ۶-۵ و ۶-۴ را نیز ملاحظه نمائید.)

۷- فرایند ثبت تعمیری

۱-۷- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

۲-۷- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. پس از تعمیر دستگاه و روشن کردن آن، برای من پیامک هشدار ارسال شد که دستگاه ام غیر قانونی است. لطفاً راهنمایی کنید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فرایند ثبت تعمیری را مطالعه نمایید.

۳-۷- وقتی می خواهم ثبت تعمیری کنم بعد از اینکه شناسه (IMEI) های جدید را وارد میکنم با خطای “این شناسه قبلا در سامانه ثبت شده است” مواجه می شوم باید چه کاری انجام دهم.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

این پیام بدین معناست که شناسه (IMEI) های بعد از تعمیر شما قبلا داخل کشور ثبت شده است، درنتیجه امکان ثبت آن ها برای شما وجود ندارد. باید به تعمیرکار دستگاه خود مراجعه نموده و از ایشان بخواهید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاه‌تان بازگرداند.

۴-۷- دستگاهم خراب شد، به شرکت گارانتی تحویل دادم، دستگاه جدید برای من آورد، موفق به ثبت تعمیری در سایت همتا نمی شوم، چه کار کنم؟

شرکت گارانتی موظف است دستگاه قانونی به شما تحویل دهد. به شرکت گارانتی مراجعه کنید و دستگاه قانونی از ایشان تحویل بگیرید، در صورت عدم همکاری ایشان، مراتب را از طریق سازمان حمایت و تعزیرات پیگیری کنید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مطالعه نمایید.

۸- سایر سوالات

۱-۸- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

۲-۸- در پاسخ استعلام اصالت دستگاه من، ذکر شده که دستگاه قانونی است. با این حال، آنتن دستگاه من قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.

ابتدا توجه کنید اگر آنتن دستگاه شما بعد از روشن و خاموش کردن، حتی برای مدت کوتاهی برقرار نمی شود، یعنی سامانه همتا اعمال سیاستی روی دستگاه شما نداشته و به احتمال زیاد، مشکل از سخت افزار دستگاه شماست.

در مرحله بعد مطمئن شوید، دستگاه را از طریق #۷۷۷۷* برای سیم کارت خود فعال نموده اید. در این صورت، سیم کارت مربوطه را روی دستگاه دیگر قرار دهید تا اطمینان یابید مشکل از سیم کارت نباشد. سپس سیم کارت دیگری را روی دستگاه قرار دهید تا مطمئن شوید مشکل از دستگاه تان نیست.

اگر با این اقدامات مشکل نشد با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و مشکل را مطرح نمایید.

برندهایی که نمایندگی رسمی در داخل کشور ندارند، تنها با تأیید سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز ورود به کشور را دریافت خواهند کرد. لذا با استعلام از این سازمان می‌توان از شرکت‌های واردکننده دارای مجوز اطلاع پیدا کرد. برای سایر برندها نیز می‌توانید از طریق سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان به آدرس http://www.iranianasnaf.ir از قسمت سامانه نمایندگی شرکت‌های خارجی، لیست واردکنندگان قانونی و مجاز هریک از برندهای تلفن همراه (تلفن و تجهیزات مخابراتی) را مشاهده نمایید.

۴-۸- شایعه شده است که چون برندهای متعلق به ایالات متحده آمریکا (مانند اپل، بلک‌بری و . . . ) در ایران نمایندگی رسمی ندارد، پس دستگاه‌های آن‌ها رجیستر نخواهند شد. آیا صحیح است؟

خیر، دستگاه تلفن همراه با برندهای آمریکایی یا هر کشور دیگری، در صورتی که از مبادی قانونی وارد کشور شده باشد مشکلی برای استفاده از شبکه اپراتوری نخواهد داشت. این دستگاه‌ها نمایندگی رسمی در ایران ندارد. ولی درحال حاضر شرکت‌هایی با مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح (همچون سازمان حمایت مصرف‌کننده) مجاز به واردات این برندها می‌باشند.

۵-۸- من اطلاعی از کار کردن با سامانه همتا و سایت گمرک ندارم؛ می توانم از فروشنده یا مغازه دار کمک بگیرم؟

به تمام کاربران توصیه اکید می شود برای انجام فرایند های سامانه همتا به هیچ وجه به افراد ناشناس اطمینان نکنند. همچنین حتما در زمان خرید دستگاه آکبند یا دست دوم، دستگاه را در حضور فروشنده برای سیم کارت خود فعال سازی نموده و از فروشنده فاکتور رسمی دارای شناسه (IMEI) دستگاه دریافت نمایند. در غیر این صورت، مسئولیت مشکلات احتمالی آینده، بر عهده خریدار خواهد بود.


برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور


سوالات متداول سامانه همتا رجیستری ، ثبت گوشی مسافری ، سامانه همتا افزودن دستگاه ، رجیستری گوشی مسافری ، سامانه همتا انتقال مالکیت

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا