فناوری

منظور از علم هوش مصنوعی و اهداف آن

علم هوش مصنوعی یا به اصطلاح انگلیسی آن Artificial Intelligence مفهومی است که از آن بارها در موضوعات مختلف یاد شده و ذهن اغلب افراد بعد از شنیدن این واژه به سمت رباتهای هوشمند که قرار است در آینده جایگزین انسانها شود؛ جلب می شود. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص هوش مصنوعی و کاربردهای آن با شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم، همراه ما باشید.

منظور از علم هوش مصنوعی و اهداف آن
منظور از علم هوش مصنوعی و اهداف آن

منظور از علم هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی به عنوان شاخه ای از علوم رایانه ای گفته می شود که بر اساس آن تلاش دارند ماشین های هوشمند مختلفی را با قابلیت تفکر انسانی  برای زندگی راحت تر انسان ها ابداع کنند. اما این موضوع به معنای عدم برتری انسانها به عنوان اشرف مخلوقات خداوند نیست و تفاوت های زیادی از حیث تفکر انسانی با Artificial intelligence وجود دارد. امروزه بسیاری از کارهای روزانه زندگی ما از قبیل جستجو در اینترنت؛ گشت و گذار در صفحات شبکه های اجتماعی و … از این مفهوم نشات می گیرد؛ به طوری که این اتفاق در تمامی این لحظات برای ما غیر ملموس به نظر می رسد. شاید علت این مسئله را بتوان در عدم شناخت دقیق انسانها از هوش مصنوعی و قابلیت ها و کاربردهای آن دانست.

منظور از علم هوش مصنوعی چیست ؟

اهداف هوش مصنوعی

 هدف علم هوش مصنوعی را می توان اینگونه بیان کرد که انجام بسیاری از وظایف انسانی در آینده ای نزدیک با شبیه سازی هوش انسان بر روی ماشین های کامپیوتری به وسیله آنها و با سرعتی بیشتر انجام می گیرد. در حقیقت اساس ساخت ماشین های هوشمند بر پایه ذهن و هوش انسان بوده و برنامه نویسی آنها به گونه ای است که بتوان با تقلید بسیاری از اعمال و رفتار انسانی به حل مسئله و یادگیری بسیاری از امور پرداخت. در مجموع می توان توانایی یادگیری، استدلال و درک ماشین ها را بعنوان 3 هدف اصلی هوش مصنوعی یاد کرد.

پیشینه علم هوش مصنوعی

عده ای از نیروهای آلمانی در سال های جنگ جهانی دوم از ماشین هایی تحت عنوان enigma  برای رمزنگاری پیامهای خود و ارسال ایمن آنها به یکدیگر استفاده کردند. از همین رو یک دانشمند انگلیسی به نام آلن تورینگ به همراه تیم با اختراع ماشینی تحت عنوان bombe توانسته اند که برای نخستین بار کد پیغام های نیروهای آلمانی را رمز گشایی کرده و به محتوای آن دسترسی پیدا کنند. هریک از این دو دستگاه را میتوان به نوبه ای بخشی از شاخه های علم هوش مصنوعی محسوب کرد . به نظر تورنیک ماشین یا دستگاه هایی که بدون هم صحبتی با انسان بتواند با او ارتباط برقرار کند را هوشمند می دانست و از این تعریف پایه های علم هوش مصنوعی بنیان نهاده شد تا تلاش بشر روز به روز برای ساختن ماشینی که از قابلیت تفکر، تصمیم گیری و عمل بوده به سرانجام برسد. پیشرفت های حاصل در حوزه فناوری تاثیر شگرفی بر ساخت و توسعه ابزارهای هوشمند داشته و معمولا در فرایند ساخت تک تک آن ها از علم هوش مصنوعی نیز کمک گرفته اند. انسان همواره در تلاش است که گامهای بلندتری را در این حوزه برداشته و آینده ای هوشمند را برای انسان خلق نماید.

اهداف هوش مصنوعی

سطوح مختلف علم هوش مصنوعی

 ساخت یک سیستم هوش مصنوعی بر اساس اتفاقاتی است که در محیط پیرامون انسان رخ می دهد و قابل درک است؛ صورت می گیرد. فلذا اگر بخواهیم در این بخش یک دسته بندی کلی از سطوح مختلف علم هوش مصنوعی ارائه نماییم؛ می توان به هریک از موارد ذیل اشاره کرد :

سطوح مختلف علم هوش مصنوعی

هوش مصنوعی محدود

این سطح از علم هوش مصنوعی بسیار زودتر از دیگر سطوح به وجود آمده و نمونه های زیادی از آن را می توان در دنیای پیرامون خود مشاهده کرد. به طور مثال، بازی های رایانه ای از قبیل شطرنج ؛ تصمیم گیری هوشمندانه در حوزه تجارت و …. نمونه هایی از این سطح محدود هوش مصنوعی می باشند. همچنین بد نیست که بدانید به دلیل تمرکز قالب این هوش بر روی موضوعی خاص  در برخی از مواقع به لحاظ عملکردی آنها بهتر از خود انسان ظاهر می شوند. برخی دیگر از نمونه های این سطح را میتوان به موتور خودکار تبدیل گفتار به نوشتار یا قابلیت تشخیص چهره نسبت داد. کاربردهای مختلف هوش مصنوعی محدود به هر یک از موارد ذیل مرتبط می گردد :

– نحوه رانندگی اتومبیل های خودران با کمک هوش مصنوعی

– عملیات تشخیص هویت فرد با کمک سیستم های پردازش تصویر و تشخیص چهره برای کارهای مختلف

– کمک به انجام فرایندهای مالی در بانک ها و سایر کسب و کارهای تجاری

– کمک به افراد به عنوان یک دستیار هوشمند همراه برای انجام کارهایی از قبیل رزرو هواپیما،هتل و ..

هوش مصنوعی عمومی 

هوش مصنوعی عمومی

این دسته از سطوح مختلف هوش مصنوعی قادر هستند که درست همانند یک انسان محیط پیرامون خود را درک کرده و به منظور انجام بسیاری از فعالیت های انسانی دارای ظرفیت و گنجایش مشخصی می باشند. در شرایط حاضر ردپای این سطح را تنها می توان در داستان و فیلم های علمی – تخیلی جستجو کرد و تنها از تئوری آن در مقالات و کتب آینده نگاری یاد شده است که در آینده ای نزدیک با این سطح از آگاهی و دانش یک ماشین میتوان در برخی از زمینه ها نظیر حافظه بهتر از خود انسان عمل کرد و هم سطح و بدون نیاز به کمک او به انجام وظایف محول شده پرداخت. این نسخه از هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی در انجام بسیاری از امور عادی تا کارهای بسیار مهم و خطیر خواهد بود و آثار مثبت و منفی آن همانند دیگر تکنولوژی های دنیا بر روی زندگی انسان پدیدار خواهد گشت.

سوپر هوش مصنوعی

آخرین و در عین حال پیشرفته ترین سطح تشکیل دهنده علم هوش مصنوعی را میتوان به این دسته اختصاص داد که فراتر از سطح هوش و درک انسانی بوده و به نوعی می توان گفت که از هوش فرا بشری برخوردار می باشد. تا به امروز علی رغم تلاش های شدید هیچ یک از جوامع جهانی نتوانسته اند به این سطح دست پیدا کنند و رسیدن به این آرزو برای بشر در حاله ای از ابهام و در حد یک فرضیه مطرح است. مسئله مهم و اساس در خصوص دستیابی به این سطح از علم هوش مصنوعی خطرات و تهدیدات آن برای زندگی بشر بوده و برخی از دانشمندان و صاحب نظران معتقد هستند که این اتفاق هیچ نفع و فرصتی را برای بشر به جز خطرات آن به دنبال نخواهد داشت.

انواع مختلف سیستم‌های هوش مصنوعی

علم هوش مصنوعی را میتوان در رشته علوم رایانه ای به 4 حالت کلی تقسیم نمود که هر یک از انواع مختلف آن دارای خصوصیات و ویژگی های مختص خود می باشند :

سوپر هوش مصنوعی 

نوع اول: ماشین های انفعالی (deep blue)

ماشین های انفعالی همانند برنامه شطرنجی هستند که از نظر هوش مصنوعی طوری برنامه نویسی شده که در دهه 1990 شاهد شکست یکی از با تجربه ترین قهرمان های این حوزه در سطح جهان بودیم. همچنین با تشخیص سریع نوع و محل مهره های رقیب در هریک از خانه های شطرنج به پیش بینی تمامی حرکات او پرداخته و  بهترین شیوه و راه حل ممکن را برای پاسخ به حریف خود آماده می کند. این مدل از انواع مختلف علم هوش مصنوعی از قابلیت ذخیره سازی تجارب قبلی خود برخوردار نبوده و به همین دلیل می توان این نقص را یکی از اشکالات وارد بر آن دانست.

نوع دوم: حافظه محدود

نوع دوم علم هوش مصنوعی را میتوان به حافظه محدود نسبت داد که بر اساس تجارب پیشین خود برای آینده اش تصمیم گیری می کند. به طور مثال ماشین های خودران به صورت اتوماتیک و بر اساس تجارب قبلی خود که به صورت موقت در حافظه نهان خود ذخیره کرده اند؛ برای برخی از کارکردهای آن تصمیم گیری می کند.

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند

نوع سوم: تئوری ذهن

تئوری ذهن به عنوان یکی از مباحث علم روانشناختی به تمامی اعتقادات و دانش ها، آرزوها و آمال و نیت انسان اشاره داشته که بر روی نحوه تصمیم گیری و انتخاب های او تصمیم می گذارد. اگرچه هنوز آثار دقیق و علمی از این نوع هوش مصنوعی در جهان وجود نداشته اما هدف کلی آن درک و آنالیز این مدل از تصمیم گیری های انسانی است.

نوع چهارم: خود آگاهی

در نهایت آخرین نوع سیستم‌های هوش مصنوعی به خودآگاهی ماشین های هوشمند بر می گردد؛ به گونه ای که آن ها همانند یک انسان واقعی می توانند سطح و حالت خود را تشخیص داده و با دستیابی به اطلاعات مورد نظر در خصوص حالت و رفتارهای مختلف واکنش نشان دهد.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا