اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترین

نوشتن چک و نحوه صحیح آن

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به مزایای داشتن دسته چک واقف نباشد. نوشتن چک و نحوه صحیح آن نکات نوشتن چک به طور صحیح – آموزش تصویری نوشتن چک نمونه چک پرشده نحوه نوشتن چک های جدید با این حال و با وجود مزایای زیاد استفاده از این ابزار اقتصادی همیشه ریسک‌هایی را به‌همراه داشته است و همین ریسک‌هاست که باعث شده تا بسیاری از مردم سراغ دسته چک نروند.

هک تلگرام

 

نوشتن چک و نحوه صحیح آن

برخی از این ریسک‌ها به طرز نوشتن و نگهداری دسته چک بر‌می‌گردد و نکات ساده‌ای وجود دارند که با توجه به آن‌ها به هنگام نوشتن چک می‌توان بسیاری از این مخاطرات را از میان برداشت که در زیر به مرور این نکات خواهیم پرداخت.

نکات نوشتن چک به طور صحیح

۱- در قسمت «مبلغ چک» هم تومان را بنویسید و هم ریال را؛ مثلاً مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال را این‌گونه می نویسند: ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.

۲- درقسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه‌ی حامل خودداری کنید.

۳- بعد از آنکه اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری ازسوء استفاده‌ی احتمالی بنویسید که چک «بابت» چه چیزی صادر شده است، مثلاً «آقای مرتضی کریمی بابت خرید یک دستگاه آپارتمان».

۴- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» درکلمه «ریال» شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ، در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.

۵- صفرهای مبلغ چک را به‌صورت دایره‌هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و از گذاشتن نقطه به جای صفر جداً خودداری کنید.

۶- پس از نوشتن عدد مورد نظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ بچسبانید و با ناخن روی آن را خط بیاندازید.

۷- اگر می‌خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.

۸- سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید.

برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خود به خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.

۹- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء، نام و نام‌خانوادگی را به‌همراه تاریخ با خط خود قید کنید.

۱۰- پس از صدور چک، ته‌برگ آن را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این که چک را به چه کسی داده اید را حتماً قید کنید.‌

۱۱- چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید، در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید این عبارت را بنویسید:

× بدون خط‌خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر«×» ببندید

و اگر چنان‌چه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شد ولو این که یک حرف یا یک عدد باشد، پشت چک قید کنید که «مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم خوردگی از اینجانب می‌باشد».

این جمله را در پشت چک در گوشه‌ای قید کنید و امضاء نموده و سپس زیر آن را خط بکشید.

۱۲- از نمونه امضاء خود در قسمت ته برگ چک و قسمت های دیگر خودداری کنید تا چنانچه مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

نمونه چک پرشده – نحوه نوشتن چک های جدید – نوشتن چک و نحوه صحیح آن

نحوه نوشتن چک های جدید

سته چک بانکی واژه ای آشنا برای ماست و همه آن را می شناسیم و از مزایای آن با خبریم. مزایایی مثل پرداخت پول در آینده یا عدم حمل مقادیر زیاد پول. با دسته چک های جدید صیاد نیز پیش از این آشنا شدیم. اما نوشتن چک به همین سادگی ها نیست.

نوشتن چک نکاتی دارد که بدون رعایت کردن آن ها خودتان را به دردسر می اندازید. برای مثال کسی که چک بانکی بلا محل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می کند، به مجازات حبس و جزای نقدی نیز محکوم خواهد شد.

در نتیجه باید با نحوه نوشتن چک و نکات اساسی آن آشنا باشیم تا خودمان را با دست خودمان به مشکل دچار نکنیم.

مبلغ چک

  • در قسمت مبلغ چک، باید مبلغ را به حروف بنویسید. در این قسمت مبلغ را هم به ریال و هم به تومان بنویسید. برای مثال: ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.
  • در قسمت پایین سمت چپ چک بانکی، معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم.
  • صفرهای مبلغ چک را به صورت دایره هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و از گذاشتن نقطه به جای صفر جداً خودداری کنید.
  • مبلغ چک را که باید روی قسمت جدا نشدنی دسته چک بنویسید، به نحوی بنویسید که بخشی از آن روی قسمت جدا شدنی دسته چک بیفتد و وقتی آن ها را کنار هم قرار می دهید، عدد کامل دیده شود.
  • در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» در کلمه «ریال» شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ از جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره بکشید.
  • پس از نوشتن عدد موردنظر، برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.
  • با توجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک بانکی سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین کنید. چنانچه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتماً با دارنده چک هماهنگی کرده و به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بدحسابی مواجه نشوید.

در وجه

  • در قسمت در وجه باید نام کسی که دریافت کننده چک بانکی است را بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده نمایید.
  • اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می تواند مبلغ آن چک را با ارائه مدرک شناسایی معتبر دریافت نماید و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده صادر شده باشد، بعد از پشت نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است.
  • حتماً از اعتبار شخصی که از او چک می گیرید مطمئن باشید. آدرس، مغازه و یا هر نشانه ای که بعداً قابل پیگیری باشد در اختیار داشته باشید.
  • اگر در معاملات چکی را گرفتید که در وجه حامل است و کسی که از او چک را میگیرید آن را صادر ننموده است، حتماً شماره ی آن شخص و نام وی را پشت چک بنویسید تا بعداً در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.
  • سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.
  •  بعد از آن‌که اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی بنویسید که چک بابت چه چیزی صادر شده است. مثلا در صورت عقد قرارداد، شماره قرارداد و تاریخ آن را بنویسید.
  • نوشتن متونی مانند بابت ضمانت، بابت ….. و یا شرایط دیگری که نوشته می شود، در عدم پرداخت چک بانکی توسط بانک  هیچگونه تعهدی ایجاد نمی کند و با رعایت ارکان اصلی چک بانک موظف به نقد کردن چک می باشد.

امضا آموزش تصویری نوشتن چک

  • امضاء شخصی صادر کننده ی چک، باید پای چک باشد تا این برگه معتبر گردد.
  • در کنار امضاء خود نام خود را بنویسید تا از روی دست خط شما امکان جعل آن از بین برود.
  • در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که به راحتی قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید کنید.
  • از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگه و جلد دسته‌چک خودداری کنید تا چنانچه چک یا دسته‌چک مفقود شد یا مورد دستبرد قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.
  •  بعضی از چک ها دو امضا بوده و یا با مهر پرداخت می شوند، خیلی از مواقع صادرکننده چک بانکی بقصد پرداخت نکردن یا تاخیر در پرداخت چک، این موضوع را عمدا از شما پنهان نموده و چک را با یک امضا یا بدون مهر تحویلتان می دهد. از آنجایی که مسلما این چک نقد نخواهد شد در صورت شکایت شما و سیر مراحل وقت گیر و طولانی حقوقی دست آخر با بیان بهانه های مختلف، زمان زیادی را از شما تلف نموده است. در اینگونه مواقع از فرد بخواهید در چک قید کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد. در این صورت می توان از وی به جرم کلاه برداری شکایت نمود.
  • بخاطر داشته باشید که کشیدن چک بانکی سفید امضا، تخلف محسوب میشود.
  • نمونه چک پرشده

تاریخ چک

  • اگر می خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.
  • هنگام رد و بدل شدن چک در قراردادها، اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر قرارداد یکی باشد، می توانید آنرا به صورت کیفری دنبال کنید ولی اگر تاریخ بعد از تاریخ قرارداد باشد، چک شما وعده دار و حقوقی است.
  • نمونه چک پرشده

نکات امنیتی نوشتن چک

  • سعی کنید از خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید. برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خود به خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.
  • بر روی بخش های دست نویس خودتان نوار چسب بچسبانید و با ناخن روی آن را خط بیاندازید تا در صورت برداشت چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.
  • در صورت لزوم می توانید از کاربن استفاده کنید تا از جعل چک بانکی جلوگیری شود.
  • می توانید برای بالا بردن امنیت چک از دستگاه های مخصوص مثل دستگاه پرفراژ دستی استفاده کنید.
  • اکثر برنامه های حسابداری امکان نوشتن چک را دارند، و همچنین می توانید از نرم افزار های مخصوص نوشتن چک کمک بگیرید.
  • در هر بخش چک که با دست چیزی می نویسید، جای خالی نگذارید و جاهای خالی را با خطوط ممتد ببندید و یا با ضربدر این کار را انجام دهید.
  • حتماً شماره چک های خود را در جایی یادداشت کنید و در دسترس داشته باشید تا در صورت سرقت دسته چک بتوانید جلوی سوءاستفاده از آن را بگیرید. همچنین در صورت امکان از چک هایی که صادر می کنید یک نسخه کپی تهیه نمایید.
  • سعی کنید چکتان را به آرامی بنویسید و از شتاب زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید.
  • پس از صدور چک، ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این‌که چک را به چه کسی داده اید حتماً قید کنید.
  • نمونه چک پرشده

قلم خوردگی و پشت نویسی چک

  • در صورتی که چک پشت نویسی و یا قلم خوردگی ندارد روی چک به صورت مشخص بنویسید فاقد قلم خوردگی و پشت نویسی.
  • در صورتی که مجبور شدید توضیحی در پشت چک بنویسید، حتما بعد از امضا کردن، دور آن توضیح و امضا خود را با ضربدر ببندید و برای اطمینان بیشتر روی آن را چسب نواری بچسبانید.
  • چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشته اید، بنویسید بدون خط خوردگی، و دو طرف آن را با علامت ضربدر ببندید.
  • چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شدید ولو این‌که یک حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است.

در نهایت باید بدانید که برای حفظ امنیت چک های صیادی، رعایت این نکات الزامی است.

نوشتن چک و نحوه صحیح آن نکات نوشتن چک به طور صحیح آموزش تصویری نوشتن چک نمونه چک پرشده نحوه نوشتن چک های جدید

نحوه نوشتن چک ضمانت

شرایط حقوقی چک ضمانت

وقتی قراردادی بین دو نفر بسته می شود که موضوع آن انجام کاری است همیشه این ترس وجود دارد که متعهد وظیفه اش را انجام ندهد یا در انجام وظیفه خود تاخیر کند در این صورت برای تضمین انجام کار چک ضمانت از متعهد گرفته می شود.

اگر صادرکننده (متعهد) به تعهد خود عمل کند در پایان انجام کار می تواند چک خود را پس بگیرد. همچنین دارنده چک هم در غیر از مورد عدم انجام کار نمی تواند مبلغ چک را وصول کند ولی اگر متعهد به تعهد خود عمل نکرد، دارنده می تواند مبلغ چک را وصول کند.

در غیر از موردی که صادر کننده چک به تعهد خود عمل نکرده باشد، دارنده نمی تواند آن چک را وصول کند و اگر غیر از این رفتار کرده و چک را وصول کند مرتکب خیانت در امانت شده است.

چک ضمانت، کیفری نیست

چک ضمانت یک چک مدت دار بوده که حسن انجام کار کارگر را تضمین می کند لذا همچون سایر چک های مدت دار فاقد وصف کیفری است.

دارنده چک زمانی که با حساب خالی صادر کننده آن مواجه شود فقط می تواند برای وصول پول خود از طریق حقوقی اقدام کند.

نحوه پر کردن چک ضمانت

نحوه پر کردن چک برای ضمانت مثل پر کردن سایر چک ها است و از این بابت تفاوتی ندارد.

چک باید دارای امضا و تاریخ باشد همچنین هیچ قلم خوردگی نداشته و عدد و حروف های نوشته شده در آن با هم یکسان باشند. در صورت عدم رعایت هر یک از این شرایط چک فاقد اعتبار بوده و بانک آن را پرداخت نمی کند.

نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که “حتما باید در رو یا پشت چک درج کنید که این چک به منظور ضمانت صادر شده است” یا می توانید در قرارداد خود مشخصات چک ضمانت را بنویسید.

بانک به شرط ضمانت توجهی نکرده و چک دارنده را در صورتی که حساب موجودی داشته باشد پرداخت و در غیر این صورت برای آن گواهی عدم پرداخت صادر می کند. اما ذکر ضمانتی بودن چک در روی آن یا ذکر مشخصات چک از این جهت اهمیت دارد که اگر دارنده علیه صادر کننده دعوا کیفری اقامه کند، صادر کننده با اثبات ضمانتی بودن چک از این طریق می تواند در دعوا کیفری تبرئه شده و از مجازات حبس رهایی یابد.

نحوه مطالبه چک ضمانت

اقامه دعوا در خصوص وصول مبلغ چک ضمانت باید در دادگاه محل اقامت صادر کننده چک صورت گیرد.

دارنده چک ضمانت باید در دادگاه اثبات کند که عملی که موضوع تعهد بوده و برای آن چک ضمانت صادر شده انجام نشده است.

پشت نویسی چک چه نکات و شرایطی دارد؟

اگر در کارتان با چک سر و کار دارید و یا اطلاعات اندکی در این زمینه دارید، در این مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه در مورد پشت نویسی چک و یا ظهر نویسی، مسئولیت‌های پشت نویسی و ابعاد مختلف حقوقی آن با شما صحبت خواهیم کرد.

پشت نویسی چک چه تعریفی دارد؟

نوشتن عبارت یا عباراتی بر پشت چک و یا سند به منظور اثبات آن و همچنین بیان انتقال حق مندرج در سند مورد نظر، به عنوان پشت نویسی چک شناخته می‌شود.

انواع پشت نویسی چک

  • پشت نویسی با هدف انتقال چک
  • با هدف ضمانت کردن از صادرکننده و یا پشت نویسی قبل

پشت نویسی چک با هدف انتقال چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این نوع از پشت نویسی، دارنده چک با درج امضا در پشت سند یا چک، آن را به شخص دیگری واگذار می‌نماید. اگر مبلغ مندرج در چک در زمان مقرر توسط صادرکننده تامین نشود، بانک پرداخت کننده چک گواهینامه ای مبنی بر عدم پرداخت صادر می‌نماید.

ضمانت کردن صادرکننده و یا پشت نویسی قبلی چک

در نوع دوم پشت نویسی، شخص سومی‌به عنوان ضامن و با هدف افزایش اعتبار چک نزد دارنده آن، پشت چک را امضا می‌کند. عموما این کار با هدف ضمانت از صادرکننده و یا پشت نویسی قبلی صورت می‌پذیرد.

پشت نویس در هر یک از انواع پشت نویسی چه مسئولیت‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانیم در مورد پشت نویسی چک صحبت کنیم، باید به قانون تجارت- بخش مواد مرتبط به پشت نویسی برات رجوع کنیم. به این علت که قانون صدور چک مسئولیت مدنی پشت نویسی چک را به قانون تجارت واگذار کرده است. از آنجایی که در قانون صدور چک مواد مستقلی در مورد پشت نویسی چک ارائه نشده است، برای رسیدگی به این موضوع باید به قانون پشت نویسی برات رجوع شود.

اگر پشت نویسی چک با هدف انتقال چک انجام شود، دارنده چک می‌تواند در صورتی که از زمان صدور گواهینامه عدم پرداخت بیش از  ۱۵ روز نگذشته باشد، به پشت نویس چک مراجعه نماید و وجه مندرج در چک را از وی مطالبه نماید. البته دارنده چک میتواند برای وصول به صادرکننده و یا پشت نویس مراجعه کند. بر طبق قانون پس از اتمام بازه ۱۵ روزه از زمان صدور گواهی عدم پرداخت، پشت نویس هیچ گونه مسئولیتی در برابر دارنده چک ندارد و دارنده سند فقط می‌تواند مبلغ موردنظر را از صادرکننده طلب نمایند.

اما در شرایطی که پشت نویسی چک با هدف ضمانت از صادرکننده صورت بگیرد، شرایط کمی‌متفاوت خواهد بود. در این حالت چنانچه دارنده چک برای وصول به بانک مراجعه نماید و چک موردنظر به دلیل عدم موجودی برگشت بخورد و سند مربوطه چک برگشتی تلقی شود، صادرکننده و ضامن  مسئول پرداخت مبلغ مندرج در چک می‌باشند. لازم به ذکر می‌باشد که در این حالت محدودیت زمانی برای وصول در نظر گرفته نشده است.  لذا دارنده چک می‌تواند در هر زمانی برای وصول مبلغ به صادرکننده و یا ضامن مراجعه نماید.

همان طور که مطالعه کردید، واضح است که پشت نویسی چک با هدف ضمانت با پشت نویسی به منظور انتقال چقدر متفاوت است. پشت نویسی به منظور ضمانت مسئولیت بالاتری دارد. اما چطور می‌توانیم متوجه شویم که پشت نویسی سند با چه هدفی صورت گرفته است؟

معیارهای تشخیص پشت نویسی چک

  • در مواقعی که پشت نویسی با هدف انتقال صورت پذیرد، تنها شخصی می‌تواند پشت نویس انتقال دهنده باشد که در زمان امضا، دارنده چک به حساب آید. پس در صورتی که پشت چک به غیر از دارنده سند توسط شخص ثالث امضا شده باشد، انتقال دهنده نیست و ضامن به حساب می‌آید.
  • در صورتی که امضاکننده قصد و نیت خود را در زمان امضا، در پشت چک درج نماید، اراده امضاکننده به عنوان معیار تشخیص در نظر گرفته می‌شود. یعنی اگر امضاکننده در پشت نویس اعلام کند که این کار با هدف انتقال صورت گرفته است، ملاک همان عبارت خواهد بود.
  • در صورتی که امضاکننده هدف خود از امضا را بیان نکرده باشد و بنا بر دلایلی مشخص شود که امضا کننده همان دارنده چک بوده است و سند مورد نظر در وجه حامل باشد، امضای وی با هدف انتقال در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر در زمان امضا به عنوان شخص ثالث باشد و دارنده چک به حساب نیاید، به عنوان ضامن شناخته می‌شود.
  • در شرایطی که نتوان تشخیص داد که امضاکننده شخص ثالث بوده است یا دارنده، با تکیه بر اماره تصرف وی به عنوان دارنده چک در نظر گرفته می‌شود و پشت نویسی سند نیز با هدف انتقال قلمداد می‌شود.

نکته آخر

نکته آخری که باید به آن توجه شود این است که پشت نویسی چک با هر هدفی که صورت پذیرد و چه از نوع انتقال باشد و یا ضمانت، نمی‌توان علیه آن شکایت کیفری کرد و حکم جلب اخذ نمود. در این مورد باید به صورت حقوقی طرح دعوی صادر شود.

  • نکات نوشتن چک به طور صحیح
  • آموزش تصویری نوشتن چک

نوشتن چک و نحوه صحیح آن نکات نوشتن چک به طور صحیح آموزش تصویری نوشتن چک نمونه چک پرشده نحوه نوشتن چک های جدید

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

نوشتن چک و نحوه صحیح آن نکات نوشتن چک به طور صحیح آموزش تصویری نوشتن چک نمونه چک پرشده نحوه نوشتن چک های جدید مشکل عدم نمایش مخاطبین در اینستاگرام

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا