آموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگان

وظیفه فایروال چیست و فایروال چگونه کار می کند

یکی از موضوعات مهم افرادی که زیاد با سیستم و سرو کار دارند این مورد می باشد که فایروال چیست و اصلا وظیفه فایروال چه می باشد و یا فایروال  چگونه کار می کند، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی می باشید که زیاد با اینترنت و کامپیوتر سروکار دارید چندین بار کلمه فایروال یا به اصطلاح دیواره آتش به گوشتان خورده است و این سوال در ذهنتان پیش آمده است که وظیفه فایروال چه می باشد و چگونه عمل می کند؟ در کل فایروال یا دیواره آتش وظیفه محافظت از اطلاعات شما در بستر شبکه را بر عهده دارد فایروال از ورود هکر ها، ویروس ها ، بدافزارها و مواردی که ممکن است به سیستم شما آسیب برساند جلوگیری می کند در ادامه مقاله به بررسی دقیق وظیفه فایروال و اینکه به چه شکلی عمل می کند بطور کامل خواهیم پرداخت.

وظیفه فایروال چه می باشد؟

همان گونه که در قسمت بالا نیز بطور خلاصه بیان کردیم کاربرد فایروال تامین امنیت سیستم شما در بستر شبکه اینترنت می باشد و از ورود هرگونه اطلاعات غیر مجاز و ویروسی و ورود هکر به سیستم شما جلوگیری می کند. شما فایروال را یک دیوار آتشی در نظر بگیرید که پشت این دیوار سیستم شما قرار دارد و بیرون آن نیز تمام اطلاعات و نرم افزار ها و افرادی که قصد ورود به سیستم شما را دارند؟ فایروال ابتدا به بررسی دقیق همه آن فایل ها می پردازد و اگر فایل مورد نظر خالی از هرگونه ویروس یا بد افزاری باشد اجازه ورود به سیستم شما را می دهد و در صورت وجود ویروس اجازه ورود آن به سیستم شما را خواهد گرفت. البته نباید فایروال و آنتی ویروس را با هم قاطی کرد چرا که تفاوت آنتی ویروس و فایروال زیاد می باشد که در ادامه ی مقاله به بررسی تفاوت وظیفه های آنتی ویروس و فایروال خواهیم پرداخت .

وظیفه فایروال چیست و فایروال چگونه کار می کند
وظیفه فایروال چیست و فایروال چگونه کار می کند

تفاوت وظیفه فایروال و آنتی ویروس 

شاید یکی از سوالاتی که در ذهن اکثریت شما ایجاد شده باشد این مورد می باشد که تفاوت وظایف فایروال و آنتی ویروس در چیست و شاید برخی از شما این دو مورد را یکسان بدانید ولی اصلا اینگونه نمی باشد، به طور کلی وظیفه فایروال جلوگیری از ورود فایل های مخرب از بستر اینترنت به سیستم شما می باشد و اجازه نمی دهد هیچ گونه فایل مخربی وارد سیستم شما شود  ولی وظیفه آنتی ویروس گسترده تر از فایروال می باشد چرا که آنتی ویروس نه تنها  سعی می کند از ورود ویروس های اینترنتی به سیستم شما جلوگیری کند بلکه جلوی ویروسی شدن سیستم از راه های مختلف مانند سی دی فلش و .. را می گیرد و هم اینکه پس از ویروسی شدن سیستم شما قادر به پاک کردن و نابود سازی ویروس می باشید ولی فایروال قادر به پاک کردن ویروس ها پس از ورود به سیستم نمی باشد به اصطلاحی دیگر هر فایلی چه مخرب چه سالم از دیواره آتش عبور کند دیگر فایروال قادر به پاک کردن آن نیست و وظیفه آنتی ویروس می باشد که این ویروس را پاکسازی کند پس وظیفه فایروال جلوگیری از ورود ویروس و وظیفه آنتی ویروس جلوگیری از ورود ویروس و در صورت ورود پاکسازی آن از همه بستر ها از جمله اینترنت ، فلش و سی دی می باشد.

تفاوت وظیفه فایروال و آنتی ویروس
تفاوت وظیفه فایروال و آنتی ویروس

انواع فایروال ها 

به طور کلی ما دو دسته فایروال داریم که به دسته فایروال سخت افزاری و فایروال نرم افزاری تقسیم بندی می شوند ولی وظیفه فایروال ها اصلا فرقی ندارد و به اصطلاح دیگر هم فایروال سخت افزاری و هم فایروال نرم افزاری یک کاربرد و یک وظیفه دارند که در قسمت بالا بطور کامل وظیفه و کاربرد فایروال را برای شما بیان نمودیم.ولی حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که پس اگر وظیفه این دو یکسان می باشد پس تفاوتشان در چیست؟ تفاوتشان دقیقا در این مورد می باشد که فایروال سخت افزاری همان گونه که از نامش پیدا می باشد یک قطعه جدا و سخت افزاری می باشد که بر روی تجهیزات شبکه و روتر نصب می شود ولی فایروال نرم افزاری یک نرم افزار در داخل ویندوز می باشد که بر روی ویندوز نصب می شود.فایروال های سخت افزاری به دلیل هزینه بسیار بالا و پیچیدگی بیش از حدی که دارند بیشتر در شرکت های خیلی بزرگ استفاده می شوند و فایروال های نرم افزاری استفاده بسیار بیشتری نسبت به نوع سخت افزاری دارد.

انواع فایروال ها
انواع فایروال ها

انواع مختلف فایروال ها از لحاظ امنیت 

در قسمت بالا به این مورد اشاره کردیم که در کل وظیفه فایروال ها یکسان می باشد و نوع سخت افزاری آن هیچ گونه تفاوتی با نوع نرم افزاری ندارد ولی ما انواع مختلف فایروال ها را داریم که درست می باشد که وظیفه یکسانی دارند ولی از لحاظ میزان امنیتی که ایجاد می کنند متفاوت می باشد که ما در ادامه انواع رایج این فایروال ها که استفاده گسترده تری دارند را برای شما معرفی خواهیم کرد ولی ابتدا اجازه دهید که نام این فایروال ها و وظایفی که دارند را بطور خلاصه برای شما شرح دهیم.

فایروال های دارای مدار

فایروال های مخصوص سرور پروکسی 

فایروال های فیلترینگ 

فایروال های بررسی کننده وضعیت سیستم 

فایروال های شخصی

این ها انواع فایروال های موجود می باشد که دو نوع پر استفاده این فایروال ها فایروال های شخصی و فایروال های بررسی کننده وضعیت می باشند.لازم به ذکر می باشد که وظیفه فایروال ها از هر نوعی که باشند کاملا یکسان می باشند و تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد تنها تفاوت آن در میزان امنیت و محافظتی می باشد که برای سیستم ایجاد می کنند.

 مختلف فایروال ها از لحاظ امنیت
مختلف فایروال ها از لحاظ امنیت

وظیفه فایروال شخصی 

فایروال های شخصی پرکاربرد ترین نوع فایروال در بین مردم می باشد، منظور از فایروال های شخصی همین فایروال هایی می باشد که بر روی خود ویندوز به صورت پیش فرض نصب می باشد و یا به صورت نرم افزاری خودمان بر روی سیستم نصب می نماییم. این فایروال ها استفاده شخصی دارند و عموم مردم عادی از این نوع فایروال برای محافظت از سیستم خود در بستر شبکه استفاده می نمایند. اگر این فایروال را از لحاظ  امنیت بسنجیم دارای امنیت بالا و کاملا قبولی می باشد و به راحتی برای استفاده های روزمره می توانید از این نوع فایروال استفاده نمایید.

فایروال شخصی
فایروال شخصی

فایروال های بررسی کننده وضعیت  

این نوع فایروال ها که می توان گفت کاربرد شخصی دارند و باز هم عموم مردم استفاده بیشتری از آن ها دارند مانند یک آنتی ویروس عمل می کنند و تفاوت خاصی با فایروال های شخصی و همین فایروال های رایج ندارند و تنها نوع بررسی کنندگی دارند و هر فایلی چه ویروسی چه غیر ویروسی باشند را بطور کامل بررسی می کنند درست می باشد که دیگر فایروال ها هم همین کار را انجام می دهند ولی میزان دقت و کارایی این نوع فایروال برای این مورد یکم بیشتر از دیگر فایروال ها می باشد.

فایروال های بررسی کننده وضعیت
فایروال های بررسی کننده وضعیت

جمع بندی

بطور کلی وظیفه فایروال یا دیواره آتش محافظت و جلوگیری از ورود فایل های مخرب ویروس ها ، بدافزارها و فایل های مخرب دیگر به سیستم می باشد، به این صورت که هر فایلی بخواهد وارد سیستم شما شود اول باید از دیواره آتش عبور کند و به اصطلاح تاییدیه دیوار آتش را بگیرد و بعد وارد سیستم شود از لحاظ انواع فایروال نیز بطور کلی دو نوع فایروال داریم یکی سخت افزاری و دیگری نرم افزاری که هیچ گونه تفاوتی باهم ندارن و وظیفه هر دوی این ها محافظت از سیستم در بستر شبکه اینترنت می باشد ولی انواع سطح محافظت در وایرلس داریم که رایج ترین آن ها فایروال های خانگی و فایروال های بررسی کننده وضعیت می باشد که هر دو این ها می توان گفت کاربرد خانگی دارند و وظیفه هر دو محافظت از سیستم بر بستر شبکه وب می باشد.

با سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر بهتر آشنا شویم

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا