آموختن سیستم عامل لینوکس (Linux)

سیستم عامل اوبونتو لینوکس Ubuntu چیست ؟

لینوکس بر خلاف ویندوز محصولی تجاری نیست، بلکه یک محصول متن باز (Open Source) است که با هدف گسترش استفاده از کامپیوتر گسترش داده میشود. همچنین بر خلاف ویندوز که تنها به وسیله ی مایکروسافت ساخته میشود، لینوکس توسط افراد و گروه های زیادی ساخته میشود و البته نه با نام رسمی لینوکس، بلکه با استفاده از هسته ی لینوکس و نام های رسمی ای همچون Ubuntu، Linspire، Red Hat و … عرضه میشود. اگرچه این سیستم های عامل که بر پایه ی هسته ی لینوکس (Linux Kernel) بنا شده اند، کاملاً مستقل نیستند اما در کل به نامی که سازندگان بر آن ها گذاشته اند شناخته میشوند، نه صرفاً لینوکس؛ مانند: Ubuntu 8.04 اوبونتو مانند بسیاری دیگر از توزیع های لینوکس دارای ۲ نسخه ی Desktop Edition و Server Edition هست که اولی برای استفاده در کامپیوتر های شخصی و دومی برای راه اندازی کامپیوتر های مخصوص Server ها کاربرد دارد. در اینجا قصد داریم در مورد Ubuntu 8.04، مخصوص میزکار (Desktop) صحبت کنیم.

سیستم عامل اوبونتو لینوکس Ubuntu چیست ؟

 

لینوکس ubuntu

دریافت اوبونتو:


اوبونتو یک سیستم عامل کاملاً رایگان است و تهیه ی آن به راحتی میسر است. در صورتی که شما اینترنت پر سرعت داشته باشید، میتوانید نسخه ی کامل اوبونتو را از سایت رسمی اش دریافت کنید یا، در همان سایت سی دی اوبونتو را سفارش دهید تا برایتان بیاورند. همچنین میتوانید آن را از دوستان و آشنایان دریافت کنید.


نصب اوبونتو:


برخی معتقدند لینوکس و ویندوز، به هیچ وجه با یکدیگر سر سازگاری ندارند و استفاده از هر دو در یک کامپیوتر، کمی مشکل است! اما چنین عقیده ای، حداقل در مورد اوبونتو حقیقت ندارد. اوبونتو به آسانی نصب میشود، راحت تر از آن چه که فکرش را بکنید. حتی آسان تر از نصب ویندوز ویستا! فایل نصب اوبونتو فایلی با پسوند .exe است و به راحتی در ویندوز باز میشود و تنها با کلیک روی آن و ایجاد تنظیمات مورد نظر خود (از جمله تعیین کردن درایو محل نصب)، و سپس با کلیک روی گزینه ی Install این سیستم عامل نصب میشود.
علاوه بر این، همان طور که زمانی که شما چند ویندوز دارید، سیستم در ابتدای بالا آمدن این که از کدام ویندوز میخواهید استفاده کنید را از شما میپرسد، اوبونتو نیز به همان صورت است. بدین صورت که پس از نصب، اوبونتو هم به آن لیست اضافه میشود و شما میتوانید در هنگام بالا آمدن سیستم، از بین ویندوز یا اوبونتو که بر روی سیستم شما قرار دارند یکی را انتخاب کنید تا سیستم به وسیله ی آن بالا بیاید.
علاوه بر همه ی این ها، پاک کردن اوبونتو از روی سیستم نیز کاری بسیار آسان تر از حذف کردن ویندوز از سیستم است. این سیستم عامل در فولدر اصلی خود، گزینه ای با نام Uninstall را دارد که با اجرا کردن آن، به راحتی این سیستم عامل از سیستم پاک میشود.

استفاده از لینوکس اوبونتو :

اوبونتو دارای یک محیط بسیار ساده، چشم نواز، نه چندان شلوغ و نسبتاً کاربر پسند است و از این نظر، یکی از سیستم های عامل نیرومند به حساب می آید.
در توزیع های مختلف لینوکس، از نرم افزار های مختلفی برای ویرایش و مدیریت میز کار (Desktop) استفاده شده است که مشهورترین آن ها GNOME و KDE هستند که در اوبونتو، GNOME به عنوان پیش فرض مورد استفاده قرار گرفته است.

در اولین ورود شما به اوبونتو، دو نوار، یکی در بالا و یکی در پایین وجود دارند که به راحتی میتوان مکان آنها را با استفاده از موس تغییر داد.
در سمت راست نوار بالایی، گزینه هایی همچون Quit (که در داخل خود دارای گزینه هایی برای Restart، Shut Down و … داراست.)، تاریخ و ساعت، وضعیت اتصال به شبکه یا اینترنت، وضعیت صدای اسپیکر ها و … وجود دارند.
در سمت چپ همین نوار نیز سه فهرست که از فهرست های اصلی اوبونتو هستند قرار دارند: Applications، Places، System.

۱) فهرست Applications شامل موارد زیر میباشد:
Accessories شامل: ماشین حساب (Calculator)، دیکشنری (Dictionary) و …
Games شامل: تعداد زیادی بازی سرگرم کننده
Graphics: نرم افزارهای گرافیکی همچون OpenOffice.ORG Drawing که قابلیت باز کردن فایل های مخصوص نرم افزار Photoshop (که دارای پسوند .psd هستند) را نیز داراست و امکاناتش بسیار شبیه به این نرم افزار است.
Internet شامل: Evolution Mail (برای چک کردن و ارسال ایمیل)، Mozilla Firefox (به عنوان مرورگر اینترنت)، Pidgin Messenger (که از طریق آن میتوان با اکانت های یاهو، گوگل و … وارد مسنجر شد، همان طور که وارد یاهو مسنجر میشوید!) و …
Office: مجموعه ای شبیه سری های نرم افزاری Microsoft Office شامل نرم افزار هایی همچون OpenOffice.ORG Presentation (کاربردی شبیه Microsoft PowerPoint دارد)، OpenOffice.ORG Word Processor (کاربردی شبیه Microsoft Word دارد) و …
Sound & Video شامل: نرم افزارهایی برای اجرا و ایجاد فایل های صوتی و تصویری همچون Movie Player، Sound Recorder و …
Add/Remove شامل: به این دلیل که نمیتوان نرم افزاری اضافه بر نرم افزارهای خود لینوکس به آن اضافه کرد، اوبونتو لیستی کامل از هر نوع نرم افزار که ممکن است مورد نیاز شما باشد را در این قسمت دارد که برخی نصب شده اند و برخی هم قابل نصب هستند.
۲) فهرست Places شامل تمامی مکان های موجود بر روی کامپیوتر از جمله درایوها، فولدر ها و … میباشد.
۳) فهرست System شامل موارد زیر میباشد:
Preferences شامل: About me (بخشی همانند بخش Contacts در ویندوز ویستا که در آن، تمامی چیزهایی که مربوط به شما میشود، مانند عکس، تلفن، ایمیل، محل کار و … را میتوانید قرار دهید.)، Appearance (برای ایجاد تنظیمات ظاهری اوبونتو کاربرد دارد) و …
Administration شامل: موارد کنترلی و مدیریتی برای استفاده ی بهتر و آسان تر شما از اوبونتو، مانند Language Support (بخشی است که زبان اصلی اوبونتو را مشخص میکند و زبان پیش فرض آن انگلیسی است، اما در لیست اصلی زبان های خود زبان فارسی را نیز داراست که شما میتوانید به نرم افزار دستور دانلود زبان فارسی که در آنجا به عنوان Persian از آن یاد شده است را بدهید و پس از دریافت این زبان از اینترنت، آن را برای اوبونتو انتخاب کنید.)
Help & Support شامل نکاتی برای استفاده ی راحت تر و بهتر از اوبونتو.
About GNOME شامل توضیحاتی در مورد گنوم که دسکتاپ به وسیله ی آن مدیریت مشود.
About ubuntu شامل توضیحاتی در مورد سیستم عامل اوبونتو که بر پایه ی هسته ی لینوکس گسترش یافته است.
Quit که گزینه هایی برای خاموش کردن، Restart کردن و … سیستم به شما ارائه میدهد.
در نوار بالایی اوبونتو، علاوه بر این سه فهرست مهم، Shortcut های نرم افزارهای ضروری نیز وجود دارند که کاربر بر اساس سلیقه و نیاز خود میتواند آن ها را حذف یا اضافه نماید. با کلیک روی این Shortcut ها، نرم افزار مربوطه اجرا میگردد.
در نوار پایینی اوبونتو، شباهت هایی نسبت به نوار پایینی ویندوز های XP و ویستا وجود دارد. برای مثال وقتی شما پنجره یا برنامه ای را باز کرده اید، این پنجره در نوار پایینی اوبونتو نیز نمایش داده میشود و زمانی که آن را Minimize کنید، با کلیک روی آن در نوار پایینی مجدداً باز خواهد شد. علاوه بر این، سطل زباله ی اوبونتو (موسوم به Garbage Bin) نیز به صورت پیش فرض در همین قسمت قرار دارد.
در اوبونتو، مثل ویندوز، هر Shortcut یا آیکونی را که بخواهید میتوانید بر روی میز کار قرار دهید. البته زمانی که اوبونتو را به تازگی راه اندازی کرده اید، هیچ آیکونی روی صفحه قرار ندارد.
نکته ی مهم در مورد اوبونتو و کلیه ی لینوکس ها:
برخی تصور میکنند چون فرمت اصلی لینوکس ها برای درایوها NTFS یا Fat32 نیست، لینوکس ها نمیتوانند روی درایوی که بدین فرمت نیرمند است نصب شوند. در حالی که این طور نیست.

 اوبونتو لینوکس

جدیدترین نسخه دسکتاپ اوبونتو تحت نام Ubuntu 14.04 برای کاربران دانشگاهی و انترپرایزها راهی بازار شد.

مهمترین ویژگی نسخه جدیدTrusty Tahr، نرم تر شدن رابط گرافیکی، زیبایی گرافیکی است که می توان آن را بهترین سیستم عامل اوبونتو برای دسکتاپ نامید.

اوبونتو همچنان از مرورگر فایرفاکس به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده می کند. کاربران می توانند از مرورگر Chromium که متن باز مرورگر کروم است، استفاده نمایند.برای این کار می توانند از Ubuntu Software Center بهره بگیرند.

در منوی اصلی منوی اپلیکیشن را می توانیدبه اجرا بگذارید و آنچه می بینید را بزرگتر داشته باشید.

همچنین از روی منوی اصلی، منوهای قدیمی نیز در دسترس بوده و می توانید منو ها را به حالت قدیمی تغییر دهید. برای تغییر سبک منوبار می توانید system settings  را باز کرده و روی Appearance کلیک کنید. سپس تب قسمت Behavior را فعال کرده و بعد روز in the window title bar کلیک کنید

سالها قبل برای نصب یک برنامه خیلی دردسر می کشیدید اما حالا با رفتن روی software center با یک کلیک می توانید نصب برنامه ها را انجام دهید.

سیستم عامل اوبونتو در گوشی های هوشمند

 این سیستم عامل اپن سورس یا متن باز از جمله راحت ترین و دوست داشتنی ترین سیستم عامل هاست. تا کنون در هیچ گوشی هوشمندی از این سیستم عامل استفاده نشده است ، اما اخیراً شرکت کورنیکال در نمایشگاه سی.ای.اس ۲۰۱۳ نمونه اولیه یک گوشی گالکسی نکسوس را عرضه کرده که مجهز به چنین سیستم عاملی است.

البته این سیستم عامل هنوز تا نهایی شدن بر روی گوشی های هوشمند فاصله دارد و باید بهینه سازی شود. همان طور که می دانید به طور کلی سیستم عامل های همراه از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند و رابط کاربری این سیستم عامل نیز بسیار مشابه با آیفون و آندروید است.

جزئیات صفحه اول این سیستم عامل کاملاً مشخص نشده است اما از جمله برنامه های همراه پیش فرض نصب شده بر روی نسخه همراه اوبونتو می‌توان به آمازون، پخش کننده چند رسانه‌ای، دسترسی به برخی سایت‌های خرید آنلاین و شبکه‌ای و سایت خود اوبونتو، برنامه‌های آب و هوا و … اشاره کرد.

 رایگان است

اوبونتو 100 درصد رایگان است و یک ریال هم برای شما خرج بر نمی‌دارد. اما شما برای استفاده قانونی از ویندوز باید پول خرج کنید! برای مثال اگر بخواهید نسخه Home ویندوز 10 را خریداری کنید باید مبلغ 119.99 دلار هزینه نمایید و قیمت نسخه Professional آن نیز 199.99 دلار است که این مبلغ برای یک سیستم عامل به نظر زیاد است و چرا به جای پرداخت آن آخرین نسخه اوبونتو را به صورت رایگان دانلود نمی‌کنید؟

ویندوز در مقابل اوبونتو: کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

در مجموع هم ویندوز 10 و هم اوبونتو سیستم عامل‌های فوق العاده‌ای هستند و هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و چه قدر خوب است که چنین انتخاب‌هایی پیش روی ما قرار دارد!

محیط زنده لینوکس اوبونتو

اگر تاکنون از ویندوز استفاده نکرده‌اید و قصد دارد این سیستم عامل را امتحان کنید باید قبل از هرچیزی ویندوز را روی سیستم خود نصب کنید. این امر می‌تواند باعث برخی مشکلات نظیر از دست دادن اطلاعات و داده‌ها شود به ویژه اگر مدتی بعد بخواهید مجدداً ویندوز را حذف کنید. اما شرایط در اوبونتو به این شکل نیست.

در اوبونتو و بسیاری از توزیعات لینوکس، شما می‌توانید ایمیج را روی سی دی رایت کنید یا از روی USB بوت کنید و به همین طریق به یک نسخه تمام و کمال از اوبونتو دسترسی داشته باشید، بنابراین بدون نیاز به نصب می‌توانید از تمام امکانات این سیستم عامل استفاده کنید. اگر هم اوبونتو را نپسندیدید به سادگی با ریبوت کردن سیستم می‌توانید به سیستم عامل قبلی خود بازگردید.

کوبونتو: بخشی از پروژه اوبونتو است و از همان هسته استفاده می کند و یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که با میزکار KDE عرضه می شود.

ادوبونتو: یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که برای استفاده در محیط های آموزشی آماده شده است. توسعه ادوبونتو با همکاری تعدادی از اساتید و محققین با ملیت های مختلف انجام شده است. ادوبونتو به طور کلی باعث خواهد شد تا اساتید به سرعت بتوانند یک محیط آموزشی بنا نموده و آن را مدیریت کنند.

لینوکس اوبونتو

زوبونتو: یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که دارای میزکار Xfce می‌باشد. این نسخه برای کاربرانی مناسب است که دارای سخت‌افزارهای قدیمی با قابلیت های پایین هستند. زوبونتو به طورکلی دارای بسته‌های میزکار Gnom می باشد.

در تعاریف فوق انواع میزکار Xfce ، Gnom، KDE دیده شد که حال به تعریف آن ها می پردازیم:

Xfce میزکار پیش‌فرض زوبونتو است. این میزکار با استفاده از xubuntu-desktop قابل نصب می باشد.

Gnom میزکار اصلی زوبونتو است. این میزکار با نصب ubuntu-desktop نصب می شود.

KDE نیز میزکار پیش‌فرض کوبونتو است. این میزکار به کمک بسته kubuntu-desktop نصب می شود.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا