اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینآموزش شناخت انواع هک و روش های مقابلهبرنامه های هک گوشی برای اندروید و ایفونچگونه از هک شدن گوشی موبایلکنترل گوشی از راه دور برنامه برای کنترل اعضای خانواده

چگونه از کجا بفهمیم که تلفن همراهمان به ویروس آلوده شده است؟

چگونه تشخیص دهیم که تلفن همراهمان به ویروس آلوده شده است؟ ما سال‌ها قبل از آنکه ویروس‌ها به انواع امروزی آن تکامل پیدا کنند، از خطری که آنها برای کامپیوترها داشتند با خبر بودیم؛ ولی برای مقابله با آنها ابزارهای زیادی در اختیار نداشتیم. گوشیی‌مان ویروسی شده

ما باید به هر شکل ممکن آنها را پاک‌سازی می‌کردیم و یا این که هارد و پارتیشن‌های خود را به طور کامل فرمت می‌کردیم؛ اما معمولاً در در این موارد حجم زیادی از اطلاعات خود را از دست می‌دادیم.

بعدها یاد گرفتیم که بهتر است از اطلاعات خود بک‌آپ بگیریم تا در صورت آلوده شدن سیستم به ویروس بتوانیم با خیال راحت هارد را فرمت کرده و خیلی سریع آنها را بازیابی کنیم.

اما وضعیتی که ما امروز با آن مواجه هستیم، کاملاً با قبل متفاوت است.

ویروس‌ها به معنای واقعی کلمه قادرند دنیای شما را از شما بگیرند و دلیلش هم این است که این دنیا برای درصد بالایی از مردم به معنای تلفن‌ها و دستگاه‌های همراهشان است، ما امروزه شاهد این هستیم که این حملات به طور روزافزونی در حال هدف گیری این دستگاه‌های همراه است و این طور که به نظر می‌رسد تمرکز هکرها به سمت دستگاه‌ها و تلفن‌های همراه تغییر کرده است. خیلی از مردم همیشه نگران این هستند که نکند کسی از دور مشغول هک کردن گوشی آنها باشد و زندگی و دنیای دیجیتال آنها را نابود کند.

بیشتر مردم عادی اطلاعات شخصی خود را به دلیل دسترسی آسان و قابل حمل بودن روی تلفن‌های همراه خود ذخیره می‌کنند.

هکرها هم بدافزار را، دقیقاً به همین دلیل، طوری طراحی می‌کنند که با نفوذ به سیستم شما بتوانند اطلاعات تماس و ایمیل‌های شما را بخوانند و حتی به اطلاعات رد و بدل شده توسط نرم افزارهای بانکی شما دست پیدا کنند.

اگر شما به موقع دست به کار نشده باشید، ممکن است دیگر کار از کار گذشته باشد و تلفن هوشمند یا تبلت شما در حال ارسال اطلاعات به هکرها باشد.

هر چقدر شما دیرتر اقدام به پاک‌سازی ویروس کنید آسیب شدیدتری از جانب آن متوجه شما خواهد شد.

باید بدانید که شما در صورت فعال باقی ماندن ویروس در معرض خطر خواهید بود و هر لحظه احتمال به سرقت رفتن اطلاعات شما و سوء استفاده از آنها بیشتر می‌شود.

یادتان باشد که بدافزارها ورود خود به سیستم شما را فریاد نمی‌زنند، بلکه جایی در عمق اپلیکیشن‌های شما پنهان شده و در حال آماده شدن برای حمله هستند و شما متأسفانه کاملاً از وجود آن‌ها بی خبر هستید.

چگونه بفهمید که گوشیی‌مان ویروسی شده است؟

البته این شما نیستید که باید این موضوع را بررسی کنید، اما به هر حال چند علامت وجود دارد که در صورت مشاهده آنها، گوشی شما به احتمال زیاد ویروسی شده است.

تمام شدن غیر معمول باتری گوشی اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی یا دستگاه‌های قابل حمل دیگر شما انرژی زیادی مصرف می‌کنند و در نتیجه باتری شما خیلی سریع خالی می‌شود.

اگر متوجه شدید که باتری گوشی شما سریع‌تر از معمول خالی می‌شود، بهتر است اپلیکیشن‌های نصب شده را دوباره مورد بررسی قرار دهید و چک کنید که کدام یک از آنها بیش از حد معمول و تعیین شده برای آن کار می‌کند.

اگر چنین اپلیکیشنی را پیدا کردید تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که یک ویروس است.

در این گونه موارد باید خیلی سریع وارد عمل شده و اپلیکیشن‌هایی را که به آنها نیازی ندارید پاک کنید.

مصرف بیش از حد ترافیک اینترنتی اولین و مهم‌ترین نشانه ویروسی شدن یک تلفن هوشمند مصرف بیش از حد و نامشخص ترافیک اینترنتی شماست.

اگر متوجه شدید که ترافیک اینترنت شما خیلی سریع‌تر از حد معمول به اتمام می‌رسد، به احتمال زیاد یک ویروس در حال مصرف ترافیک شما است.

موبایل شما، بدون آنکه متوجه باشید، در حال اجرای دستورات ویروس در پس زمینه سیستم و مصرف سریع ترافیک شما است.

در واقع شما دارید هزینه اجرا و تخریب گوشی خود توسط بدافزار را از جیب خود پرداخت می‌کنید.

شاید از کار افتادن یا کند شدن اپلیکیشن‌ها زیاد هم عجیب نباشد، ولی گاهی اوقات نشانه آن است که این اپلیکیشن در واقع یک بدافزار است که در حال دستکاری سیستم عامل یا نرم افزارهای گوشی شماست.

دلیل آن هم این است که ویروس‌ها به طور معمول از قوانین سیستم عامل سرپیچی می‌کنند و در نتیجه نرم افزار به درستی کار نمی‌کند.

برخی اوقات تعداد زیادی اپلیکیشن ناخواسته روی سیستم شما نصب است که با وجود اینکه به نظر سالم می‌رسند؛ ولی شما یادتان نمی‌آید که آنها را دانلود کرده باشید. این اپلیکیشن‌ها بسیار فریبکارانه عمل می‌کنند و شما هم متقابلاً باید محتاطانه عمل کرده و سریعاً آنها را پاک نمایید.

اپلیکیشن‌هایی

چگونه تشخیص دهیم که تلفن همراهمان به ویروس آلوده شده است؟ گوشیی‌مان ویروسی شده
چگونه تشخیص دهیم که تلفن همراهمان به ویروس آلوده شده است؟

راه‌های تشخیص ویروسی شدن گوشی‌ هوشمند گوشیی‌مان ویروسی شده

امروزه گوشی‌های هوشمند به دلایل مختلف ممکن است به ویروس آلوده شوند. آگاهی از ویروسی شدن گوشی می‌تواند به مقابله با ویروس‌ها کمک کند.

به گزارش ایسنا، ‌ ویروسی شدن گوشی ممکن است به دلیل استفاده از اینترنت یا دانلود یک اپلیکیشن و نصب آن برروی گوشی سبب آلوده شدن آن شده باشد. کاربران در چنین مواقعی باید سریعا برای مقابله با آنها اقدام کنند، به همین دلیل همواره به کاربران توصیه می‌شود که از یک آنتی‌ویروس برای مقابله با ویروس استفاده کنند، اما پیش از آن باید بدانند که چه علائمی نشان می‌دهد که دستگاه‌هشان به ویروس آلوده شده است.

با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی معمولا از تبلیغات استفاده نمی‌کنند، این موضوع راهی برای آگاهی از ویروسی شدن گوشی است. سایت‌های متنوعی در اینترنت وجود دارد که استفاده از آنها سبب ویروسی شدن گوشی‌ها خواهد شد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوشی شما ویروسی شده یا خیر، می‌توانید سایت‌های شبکه‌هایی مانند توییتر را باز کنید، اگر در پروفایلتان تبلیغاتی را مشاهده کردید باید تقریبا به ویروسی شدن گوشی خود پی ببرید، زیرا این سایت‌ها عموما تبلیغات غیرضروری نداشته‌اند.

خالی شدن سریع باتری یکی دیگر از نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. اگر گوشی به یکباره شارژ خالی می‌کند باید حدس بزنید که گوشی ویروسی شده است، زیرا وجود ویروس‌ها موجب می‌شود که حجم پشتیبانی باتری گوشی کم شود و هنگامی که نرم‌افزار مخربی وارد گوشی شما می‌شود، حافظه گوشی شما به صورت متداوم در حال کار است که در نهایت سبب می‌شود باتری گوشیتان زودتر از گذشته خالی شود.

داغ شدن گوشی نیز از دیگر نشانه‌های گوشی‌های ویروسی است. امروزه داغ شدن گوشی در زمان‌های طولانی امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشته باشید که اگر در وضعیت عادی و زمانی که زیاد با گوشی کار نمی‌کنید، متوجه داغ شدن بیش از حد گوشی شدید، احتمال ویروسی شدن گوشی شما وجود داشته است، زیرا برخی از ویروس‌ها سبب می‌شوند که بیش از اندازه طبیعی از CUP گوشی استفاده شود، درنهایت با داغ شدن غیرطبیعی گوشی روبه‌رو می‌شوید.

روزانه برنامه‌های مخرب زیادی وجود دارند که هرچه در گوشی به دنبال آنها بگردیم، نمی‌توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. اگر برای حذف آنها با مشکل روبه‌رو شدید، حتما گوشی خود را در وضعیت Safe mode قرار بدهید و بعد از آن گوشیتان را یک بار خاموش و روشن کنید و دکمه کم و زیاد کردن گوشی را فشار دهید تا لوگو برای شما نشان داده شود و در نهایت شما در حالت Safe mode قادر هستید برنامه مخرب را پیدا و سپس آن را حذف کنید.

غیرفعال‌سازی بخش جست‌وجوی گوشی و منوی دسترسی سریع می‌تواند به دلیل ویروسی بودن گوشی باشد. البته به صورت قطعی نمی‌توان در مورد این موضوع نظر داده و گفت در چنین وضعیتی حتما گوشی به ویروس آلوده شده است، اما این امکان وجود دارد که آلوده شدن گوشی به ویروس سبب ایجاد چنین مشکلاتی شود.

ریست شدن ناگهانی وای‌فای می‌تواند دلیل دیگری مبنی بر ویروسی شدن گوشی باشد. در گوشی‌های اندرویدی ممکن است به یکباره با روشن شدن ناخواسته جی‌پی‌اس روبه‌رو شویم اما نمی‌توانیم این مورد را دلیل ویروسی شدن گوشی خود بدانیم. در صورتی که اگر به شکل ناگهانی متوجه شدید که وای فای گوشی از کار افتاده می‌توانید به ویروسی شدن شک کنید و برای این که از شر این موضوع رها شوید باید گوشی را ریست کنید.

طولانی شدن زمان بوت اندروید نیز ممکن است به دلیل ویروسی شدن گوشی باشد. این امکان وجود دارد که بعد از مدتی استفاده از گوشی متوجه شوید سرعت آن کم شده است یا مثلا برای بوت شدن گوشی اندرویدی زمان زیادی صرف شود. در این صورت می‌توانید به ویروسی شدن گوشی خود شک کنید البته پیش از آن حتما از میزان حافظه و مموری خود اطلاع پیدا کنید.

بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، وجود برنامه‌های ناشناس می‌تواند زنگ هشداری برای ویروسی شدن گوشی باشد. اگر در حال کار با گوشی هستید و متوجه شدید بدون این‌ که برنامه را دانلود کنید در قسمت منوی شما وجود دارد سریعا آن را پاک کنید، زیرا ممکن است این برنامه نشانی از ویروسی شدن گوشی شما داشته باشد.

همچنین هنگ کردن مداوم گوشی از معمول‌ترین نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. بنابراین در صورتی که گوشی مداوم هنگ می‌کند و سرعت‌اش به شدت پایین آمده و شما از این وضعیت کلافه شده‌اید باید به ویروسی شدن گوشی شک کنید، زیرا ویروس‌ها سبب می‌شوند که میزان سرعت گوشی پایین بیاید.

  • گوشیی‌مان ویروسی شده

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

عاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، آمارهای موسسات بین المللی در مورد حملات امنیتی در فضای مجازی را منتشر کرد. بررسی هایی که پایگاه های اطلاع رسانی جهانی در حوزه امنیت سایبری و نیز آسیب پذیری های رایانه‌ای انجام داده است بیانگر وضعیت نگران کننده امنیت در فضای سایبری است.

برای پی‌بردن به میزان امنیت در فضای مجازی، اولین موضوعی که ذهن به سوی آن می رود، ساخت و وجود بدافزار ها در سایبری است. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه PWC صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد در سال 2014 حدود 43 میلیون حادثه امنیتی برای شرکت ها رخ داده است. این آمار، فقط نتیجه تحقیقات در شرکت ها است. بدین معنا که اگر فقط حملات سایبری را درون شرکت ها بدانیم، در هر 10 ثانیه بیش از 13 حادثه امنیتی رخ می دهد.

اما عامل اصلی خطراتی که در فضای مجازی برای کابران رخ می دهد وجود بدافزارها است. بر اساس آماری که شرکت مک آفی (شرکت تحقیقاتی در زمینه امنیت کامپیوتر و ساخت آنتی ویروس) اعلام کرده است، نشان می دهد در هر ثانیه، 5 بد افزار تولید می شود و این آمار رو به رشد است.


بد افزار چیست؟


بدافزار (Malware) یكی از ابزارهای ضد امنیتی است و به برنامه هایی گفته می شود كه بدون اجازه صاحب سیستم عمل میکنند و کاربر را آزار می‌دهند یا خسارتی بوجود می‌آورند. ویروس ها اولین بدافزار ساخته شده هستند که با نیت جاسوسی در اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر ها به وجود آمدند.

پس از آن Internet Worm ساخته شد. ویروس هایی که به نام کرم های اینترنتی معروف شدند. این ویروس ها از طریق آسیب های شبکه ای وارد سیستم عامل ها می شوند و تاثیر مخربی روی سیستم ها دارند. از سال 2000 تکنیک جدید برای نفوز به سیستم ها و کامپیوتر های کاربران ابداع شد. بدافزار هایی ساخته شد که هدف آنها سوء استفاده از اطلاعات کاربران بود.


انواع بدافزارها:


ویروس (Virus)
ویروس به فایل هایی گفته می شود كه خود را افزایش می دهند و به این طریق خود را به دیگر فایلها و برنامه های اجرایی سرایت می­دهند.

کرم (Worm)
کرم ها، فایل هایی هستند که به وسیله آسیب پذیر بودن شبکه های رایانه، به دورن آها نفوذ می کنند. غالبا كرم ها پس از نفوذ از طریق شبكه، اعمال مخرب یا مضر یا سودجویانه ای را روی سیستم انجام می دهند.

اسب تروجان (Trojan Horse)
تروجان به فایل هایی گفته می شود كه به نرم افزار ها می پیوندند و زمانی که کاربر نرم افزار را درون سیستم خود نصب می کند، سیستم به ویروس آلوده می شود.

 نرم افزار جاسوسی (Spyware)
spyware بدافزارهایی هستند اطلاعات را از سیستم های كامپیوتری می دزدند. این فایل ها می تواند توسط بد افزارهای دیگر مانند تروجان یا کرم، نصب شوند و یا اینكه فرد سودجویی مستقیما اقدام به نصب آن ها كند.

ابزار نفوذ (Hack Tool)
نرم افزار های هک نیز می تواند خودشان جزء بدافزارها باشند. اگرچه بدیهی است که وجود چنین نرم افزار هایی، لزوما به معنی آلودگی سیستم نیست. چرا که کاربر می تواند این ابزارها را آگاهانه برای کارهای ارزیابی امنیتی خود، نصب یا تعبیه نموده باشد.

تبلیغات ناخواسته (Adware)
adware در درون تبلیغات ناخواسته ای هستند که بدون خواست کاربر به آن نمایش داده می شوند و به این طریق سیستم را آلوده می کنند. صفحات pop-up نمونه ای از این نوع بد افزار است. میزان مخرب یا خطرناک بودن این بدافزارها متغیر است.

 

علائم وجود بدافزار در گوشی ها چیست؟

 

  • زمانی که ویروس وارد سیستم آندرویدی شما می شود، ممکن است اتفاقات زیر برای شما رخ دهد:
  • سیستم شما در هنگام کار با برنامه های کاربردی هنگ می کند.
  • سیستم شما کند کار می کند علی رغم اینکه RAM گوشی یا تبلت شما بالا می باشد.
  • فضای حافظه داخل سیستم شما پر می شود.
  • گاهی گوشی شما ناخودآگاه ، خاموش می شود و تا لحظاتی روشن نمی شود.

اگر همه یا یکی از این علائم را در سیستم خود مشاهده کردید، شک کنید که گوشی یا تبلت شما به ویروس آلوده شده و اقدامات لازم را برای حذف این ویروس ها انجام دهید.

1. سیستم خود را در حالت SAFE MODE قرار دهید. با استفاده از دکمه POWER در سیستم خود، گزینه SAFE MODE را انتخاب کنید که این حالت مانع از اجرای برنامه های کاربردی شخص سومی که حاوی بدافزار است، می شود و به شما کمک می کند. لازم است بدانید که پس از تنظیم SAFE MODE ، در قسمت سمت چپ . پایین صفحه نمایش خود، SAFE MODE را می بینید.
اگر گزینه POWER OFF برای برقراری SAFE MODE فعال نبود، از گزینه REBOOT به جای آن استفاده کنید و REBOOT TO SAFE MODE را انتخاب و OK کنید.

2. اپلیکیشن های مخرب را از سیستم خود حذف کنید:
برای این کار، به قسمت SETTING و روی APP کلیک کنید یا APPLICATION را باز کنید.
در اینجا لیستی از برنامه های نصب شده را میبینید که ممکن است در بین آنها برنامه هایی را ببینید که شما هیچ گاه آن را نصب نکرده اید.آنها را پیدا کنید و UNINSTALL کنید.

اگر گزینه UNINSTALL برای برنامه مدنظر شما غیر فعال است و نمی توانید این کار را انجام دهید، مراخل زیر را دنبال کنید:
از گزینه SETTING به قسمت SECURITY بروید و گزینه DEVICE ADMINISTRATOR را انتخاب کنید. در این قسمت برنامه هایی را که می خواهید UNINSTALL کنید را UNCHECK کنید و در صفحه بعد غیر فعال کنید. حال می توانید این برنامه را UNINSTALL کنید.

3. استفاده از آنتی ویروس های معتبر.
از آنتی ویروس های معتبر استفاده کنید و آنها را به روز نگهدارید. گوشی خود را مدام اسکن کنید تا ویروس ها را شناسایی کند.

راهکار جلوگیری از ورود بد افزارها به گوشی چیست؟
بدافزار ها روز به روز در حال افزایش هستند. آمار ساخت 5 بدافزار در ثانیه نشان از این دارد که ممکن است هر فایلی به بدافزار ها آلوده شده باشد. برای جلوگیری از ورود بدافزار ها به گوشی لازم است به نکات زیر توجه کنید.

  • بروی هر لینکی کلیک نکنید چراکه بد افزار ها می توانند درون هر سایتی وجود داشته باشند.
  • اجرای HTML را در ایمیل خود غیرفعال کنید.
  • هر ایمیلی را مشاهده نکنید. چرا که بد افزار ها بدون اطلاع شما وارد سیستم می شوند.
  • هر فایلی را دانلود نکنید.
  •  هر نرم افزاری را نصب نکنید و برنامه ها را از منابع معتبر دریافت کنید.
  • یک آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید و همیشه آن را به روز نگهدارید.

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا