اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترین

بررسی جامع بیماری کرون چیست؟ (علت، علائم و درمان کرون)

در بیماری کرون هر بخشی از دستگاه گوارش می‌تواند مبتلا شود  کرون یکی از بیماری های التهابی روده است. ولی این بیماری غیر از روده، روی سایر قسمت های بدن نیز تأثیر می گذارد و باعث بیماری آن ها می شود.شروع سن این بیماری در فاصله سنی ۱۰ تا ۳۰ سالگی است و اولین نشانه ها در این فاصله دیده می شود. بیماری کرون چیست ؟ – بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

برنامه spy24 برای جلوگیری خطر های به خانواده شما کمک میکند باخبر باشید. و پیشگری کنید.

نظارت بر دستگاه اندرویدی و آیفون

  • برنامه SPY24علام موقعیت لحظه به لحظه با قابلیت تعیین محدوده گزارش کامل از لیست تماس ها و پیامک ها تشریح عملکرد در شبکه های مجازی و سامانه های پیام رسان کاربری آسان، راه اندازی ساده با پشیتبانی مستمر قابل استفاده برای فرزندان، کارمندان و بازاریابان

یماری کرون (Crohns disease) یک بیماری التهابی روده است که در آن آسیب‌های التهابی در دیواره‌ی روده ایجاد می‌شود. این بیماری مزمن است و معمولاً در دو دوره‌ی سنی بیشتر ظاهر می‌شود؛ یکی بین ۱۰ تا ۳۰ سال و دیگری حوالی ۶۰ سالگی و بعد از آن است. وقتی بیماری کرون آغاز می‌شود می‌تواند باعث علایم شوند که در تمام عمر می‌آیند و می‌روند.

در این بیماری هر بخشی از دستگاه گوارش می‌تواند مبتلا شود و التهاب تمام ضخامت جداره روده را درگیر می‌کند و بنابراین ممکن سبب ایجاد آبسه (کیسه‌ای از تجمع چرک)، فیستول (ایجاد غیر طبیعیِ راهی نِی مانند از داخل روده به قسمت‌ها و اعضای دیگر بدن) یا تنگی در روده شود. ضایعات و آسیب‌های التهابی به صورت قسمت قسمت، دیواره‌ی روده را درگیر می‌کند و التهاب در طول دیواره پیوسته نیست، بلکه به بیانی لکه لکه است.

کرون در افرادی که فردی از اعضای خانواده شان به این بیماری مبتلا است، معمول تر است.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین
بررسی جامع بیماری کرون چیست؟ (علت، علائم و درمان کرون) 6

علل بیماری کرون:

دلیل اصلی بیماری همچنان ناشناخته است. قبل از این به نظر می رسید استرس و رژیم غذایی از علل بروز بیماری باشند اما حالا پزشکان می دانند که این دو، سبب تشدید بیماری می شوند اما علت بیماری نیستند. دسته ای از دلایل مثل وراثت و نقص سیستم ایمنی احتمالاً در وقوع بیماری نقش دارند.

• سیستم ایمنی: ممکن است یک باکتری و ویروس آغاز کننده بیماری باشد. زمانی که سیستم ایمنی سعی در مقابله با میکرو ارگانیسم مهاجم دارد، یک پاسخ غیرطبیعی از سیستم ایمنی باعث حمله به سلولهای دستگاه گوارش و ایجاد علایم شود.

• وراثت : کرون در افرادی که فردی از اعضای خانواده شان به این بیماری مبتلا است، معمول تر است. بنابراین ژن ها در مستعد کردن افراد به کرون نقش دارند اما اکثر افراد مبتلا به کرون سابقه خانوادگی بیماری را ندارند.

بسیاری از بیماران کرون تب خفیف را که به علت عفونت یا التهاب است تجربه می کنند


ο سن: کرون در هر سنی می تواند بروز کند اما بیشتر در جوانی بروز می کند. بیشتر افرادی که مبتلا به کرون پیشرفته هستند تا قبل از ۳۰ سالگی بیماریشان تشخیص داده می شود.

ο قومیت: اگرچه بیماری کرون در هر گروه و قومیت رخ می دهد اما افراد سفید پوست اروپای شرقی و یهودی ها بالاترین ریسک را دارند.

ο سابقه خانوادگی:شما ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری دارید اگر پدر، مادر یا خواهر و برادر و یا فرزندتان به این بیماری مبتلا باشد. از هر ۵ نفر مبتلا به کرون ۱ نفر سابقه خانوادگی مثبت دارد.

ο کشیدن سیگار: کشیدن سیگار مهمترین ریسک فاکتور قابل کنترل در بیماری کرون پیشرونده است. همچنین کشیدن سیگار منجر به افزایش شدت بیماری و بیشتر شدن ریسک نیاز به جراحی است.

ο داروهای ضد التهابی غیر استروییدی (NSAID): این داروها شامل ایبوبروفن، ناپروکسن سدیم، دیکلوفناک سدیم و غیره است. در حالیکه این داروها سبب بروز کرون نمی شوند اما می توانند منجر به التهاب روده و بدتر شدن بیماری شوند.

ο جایی که زندگی می کنید: اگر در شهر یا یک کشور صنعتی زندگی می کنید شانس بیشتری برای بروز بیماری دارید. این نشان می دهد که فاکتورهای محیطی شامل رژیم غذایی پر چرب و غذاهای تصفیه شده در این بیماری نقش دارند.

افرادی که در آب و هوای شمالی تر زندگی می کنند به نظر می رسد ریسک بالاتری برای ابتلا دارند.

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است

علایم بیماری کرون:

در بعضی از بیماران مبتلا به کرون تنها قسمت انتهایی روده کوچک (ایلیوم) آسیب دیده است. در حالی که در برخی دیگر بیماری ممکن است سرتاسر روده بزرگ (کولون) را مبتلا نماید. مناطق شایع التهاب در بیماری کرون انتهای روده کوچک و روده بزرگ (کولون) است.

علایم و نشانه های بیماری کرون را می توان از خفیف تا شدید دسته بندی کرد. علایم معمولاً به تدریج از ملایم به شدید تغییر می کنند اما گاهی برخی بیماران به صورت ناگهانی علایم شدید را تجربه می کنند. حتی گاهی در دوره هایی از بیماری علامت ها به صورت کامل از بین می روند که این مرحله را دوره خاموشی بیماری می نامند.

زمانی که بیماری در دوره فعال خود باشد، علایم می توانند شامل موارد زیر باشند:◊ اسهال : اسهال یک مشکل شایع در بیماران مبتلا به کرون است. دلپیچه های شدید نیز که به علت تشدید حرکات روده است، می توانند به دفع مدفوع شل منجر شوند.

◊ تب و خستگی : بسیاری از بیماران کرون درجاتی از تب خفیف را که احتمالا به علت عفونت یا التهاب است، تجربه می کنند. حتی گاهی احساس خستگی شدید و کمبود انرژی هم تجربه می شود.◊ درد شکمی و دلپیچه : التهاب و زخم می تواند بر روی حرکات طبیعی مواد در داخل لوله گوارش تأثیرگذارد و منجر به دلپیچه و درد شود. بیماران ممکن است از یک ناراحتی مختصر تا درد شدید شکمی همراه با تهوع و استفراغ را تجربه نمایند.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین
بررسی جامع بیماری کرون چیست؟ (علت، علائم و درمان کرون) 7

◊ خون در مدفوع : بیمار ممکن است در توالت متوجه دفع خون روشن و یا خونی تیره مخلوط با مدفوع خود شود. همچنین ممکن است دچار خونریزی مخفی در مدفوع گردد که در ظاهر مدفوع مشخص نیست.

◊ زخم های دهانی: ممکن است زخم هایی دهانی شبیه آفت ایجاد گردد.

◊ کم شدن اشتها و کاهش وزن: دردشکم، دلپیچه و پاسخ های التهابی در دیواره روده می تواند روی اشتها و توانایی هضم وجذب مواد غذایی موثر باشند.

  مشکلات اطراف مقعد: ممکن است دچار درد و خروج چرک وخون به علت التهاب در نزدیکی مقعد باشید. این ترشحات از طریق یک یا چند تونل ظریف پوستی به اطراف مقعد سر باز میکنند که به آن فیستول می گوییم.

مبتلایان به کرون شدید می توانند علائم زیر را هم تجربه نمایند:

–    التهاب پوست،چشم، مفاصل

–    التهاب کبد و یا مجاری صفراوی

–    تأخیر بلوغ و رشد جنسی در کودکان

علایم و نشانه های بیماری کرون را می توان از خفیف تا شدید دسته بندی کرد

عوارض بیماری کرون:

♦ التهاب (قرمزی، درد و تورم) در مفاصل محیطی مانند مچ دست، زانو، آرنج و مچ‌ پا یا التهاب

♦ مفاصل در ستون فقرات؛ شایع‌ترین علامت خارج روده‌ای در کرون)

♦ اختلالات کبدی و ضفراوی مانند التهاب در کبد یا ایجاد سنگ صفراوی

♦  تظاهرات پوستی مانند زخم در ساقِ پا یا برآمدگی‌های قرمز و دردناک در جلوی ساقِ پا

♦  مشکلات چشمی با علایمی مانند ترس از نور، تاری دید، سردرد و پرخونی ملتحمه

♦ سایر عوارض مانند سنگ ادراری، کم خونی و سرطانی شدن ضایعات موجود در روده‌ی بزرگ

♦ تنگی و انسداد روده‌ی باریک یا روده‌ی بزرگ

♦ فیستول (ایجاد غیر طبیعیِ راهی نِی مانند از داخل روده به قسمت‌ها و اعضای دیگر بدن) که منجر به تخلیه‌ی خودبخود روده به روده، روده به مثانه، روده به پوست و …

♦ آبسه (کیسه‌ای از تجمع چرک) در اطراف روده یا اعضای مجاور

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

۱٫ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ بیماری‌ کرون‌ را دارید.

۲٫  اگر اجابت‌ مزاج‌ شما سیاه‌ و قیری‌ است‌ یا در آن‌ خون‌ وجود دارد.

۳٫ اگر شکم‌ شما متورم‌ شده‌ است‌.

۴٫  اگر درجه‌ حرارت‌ بدن‌ بالای‌ ۳/۳۸ درجه‌ سانتیگراد برود.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

آزمایش و تشخیص بیماری کرون:

وسیله تشخیص قطعی برای کرون وجود ندارد و پزشک شما با رد سایر دلایل برای علایم تان کرون را تشخیص می دهد. احتمالاً پزشکتان از رادیولوژی و کولونوسکوپی همراه با نمونه برداری برای تاًیید تشخیص شما استفاده  می کند. شما ممکن است به یک یا دو تست و پروسیجر دیگر نیاز پیدا کنید.

¤ آزمایش خون: آزمایش کم خونی و یا وجود عفونت پزشکان ممکن است برای بررسی کم خونی و یا نشانه عفونت از شما بخواهند آزمایش خون انجام دهید. درحال حاضر معتبر ترین منابع علمی هیچ شناساگر خونی را برای تشخیص کرون معرفی نکرده اند. آزمایش خون مخفی در مدفوع نیز گاهی انجام می شود.

¤ پروسیجرها

¤ کولونوسکوپی: در کولونوسکوپی یک لوله قابل ارتجاع و نازک که یک دوربین در سر آن تعبیه شده است به پزشکتان اجازه می دهد که تمام طول روده بزرگ را مشاهده کند. در حین انجام کولونوسکوپی پزشکتان نمونه هایی از بافت روده برای بررسی بیشتر و تاًیید بیماری کرون بر می دارد. وجود سلول های ملتهب خوشه ای در دیواره روده به تشخیص بیماری کمک می کند.

¤ سیمگویید سکوپی: در این پروسیجر پزشکتان فقط قسمت انتهایی روده بزرگ (سیگمویید) را نگاه می کند.

¤  CT اسکن : در سی تی اسکن اطلاعات جامع تری نسبت به عکس ساده بدست می آید. در این پروسیجر یک نگاه کامل از بیرون به روده ها انداخته می شود.

¤ CT انتروگرافی: نوع خاصی از سی تی اسکن است که عکس های بهتری از روده کوچک میگیرد. این تست جایگزین آزمایش باریم همراه با اشعه ایکس در بسیاری از مراکز شده است.

¤ کپسول اندوسکوپی: برای این تست شما یک کپسول که دوربینی درون آن قرار دارد را قورت می دهید. دوربین عکس های متعددی می گیرد.که به کامپیوتر منتقل می شود.

سپس عکس ها برای بررسی علایم کرون، بررسی و تفسیر می شود. دوربین از طریق مدفوع شما دفع میشود. با وجود کپسول اندوسکوپی ممکن است لازم باشد همچنان کولونوسکوپی همراه با بیوپسی انجام شود.

¤  MRI: در این آزمایش به وسیله یک محیط مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویری از ارگانهای داخلی بدن بدست می آید. این آزمایش به صورت اختصاصی برای بررسی فیستول و یا بررسی روده کوچک مفید است.

¤  دابل بالن اندوسکوپی: برای انجام این تست از دستگاه اندوسکوپی بلندتری استفاده می شود که دستگاه اندوسکوپی معمولی قادر به دسترسی به آن مناطق نیست. این تکنیک زمانی کاربرد دارد که کپسول اندوسکوپی مساله غیر نرمالی را نشان می دهد اما تشخیص همچنان مبهم است.

¤ عکس برداری از روده کوچک: در این تست روده کوچک بررسی می شود که در کولونوسکوپی قابل بررسی نیست. ابتدا شما یک مایع حاوی باریم را می نوشید و پزشک بر اساس نیاز از سی تی اسکن و یا MRI استفاده می کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کرون کاربرد دارند و به کاهش التهاب روده کمک می‌کنند.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین
بررسی جامع بیماری کرون چیست؟ (علت، علائم و درمان کرون) 8

درمان بیماری کرون:

داروها به شکل مؤثری علایم بیماری کرون را بهبود می‌بخشند. اغلب این داروها به وسیله‌ی جلوگیری از التهاب روده عمل می‌کنند. مثلاً داروهایی که آمینوسالیسیلات نامیده‌ می‌شوند اولین داروهایی هستند که در درمان به کار می‌روند. ممکن است در موارد متوسط تا شدید بیماری کرون از داروهای کورتونی نیز استفاده شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در  درمان کرون کاربرد دارند و به از بین بردن باکتری‌ها در قسمتهای تحریک‌ شده‌ی روده و کاهش التهاب کمک می‌کنند. داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی نیز در برخی موارد خاص به کار می‌روند ولی چون عوارض زیادی دارند،‌پزشک حتی‌المقدور از آنها استفاده نمی‌کند. داروهای دیگری نیز وجود دارند که به درمان کرون کمک می‌کنند و پزشک بسته به شرایط بیمار از آنها ممکن است استفاده نماید.

جــــــــــراحی نیز یک راهِ دیگر درمانی است. در جراحی برخی قسمت‌های روده برداشته می‌شوند. جراحی تنها در مواردی توصیه می‌شود که:

– انسداد روده به‌وجود آمده باشد.

– رغم درمان‌های دارویی صحیح، علایم پایدر مانده باشند.

– فیستول‌ها برخلاف درمان‌های دارویی بهبود نیابند.

بیماری کرون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش دهد.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

رژیم غذایی در بیماری کرون:

رژیم غذایی نیز در درمان بیماری کرون مؤثر است. هر چند که از نظر علمی تأثیرِ هیچ نوع رژیم غذایی خاصی برای بیماری‌های التهابی روده، ثابت نشده است اما اغلب پزشکان معتقدند که بیمار خود می‌تواند بفهمد که چه غذاهایی تحریک کننده‌ی علایم بیماریِ آنها به خصوص در دوران تشدید بیماری است.

وقتی از غذاهایی که محرک علایم شماست پرهیز کنید، درمی‌یابید که نشانه‌هایی مانند دفع گاز روده‌ای، نفخ، درد شکمی، دل‌پیچه و اسهال بیشتر قابل کنترل می‌شوند. با کاهش این علایم شما به روده‌ی ملتهبِ خود فرصت می‌دهید که التیام یابد.

پرهیزهای غذایی در بیماری کرون شامل:

·هرگونه نوشیدنی الکلی

·کره، روغن، کره‌های گیاهی، سس مایونز

·نوشیدنی‌های گازدار

·قهوه، چای، شکلات

·پوسته‌ی ذرت

·محصولات لبنی (در صورت عدم تحمل لاکتوز)

·غذاهای چرب و سرخ کردنی‌ها

·غذاهای پرفیبر

·غذاهایی که تولید گاز و ایجاد نفخ می‌کنند (عدس، بنشن، لوبیاها، پیاز و انواع کلم)

·آجیل و دانه‌های خوراکی (کره‌ی بادام زمینی و کره‌ی دانه‌های دیگر)

·میوه‌های خام

·سبزی‌های خام

·گوشت قرمز

·غذاهای تند و پرادویه

·غلات سبوس‌دار و سبوس

رژیم غذایی در درمان بیماری کرون مؤثر است

پیشگیری از بیماری کرون:

هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اما شما باید از موقعیت‌هایی که به بدن شما آسیب می‌رسانند، ‌اجتناب کنید. در دوره‌های بی‌علامتی، یک رژیم غذایی مناسب و متعادل داشته باشید تا ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن‌تان تأمین شود. با این‌کار شما عوارض ناشی از تغذیه‌ی نامناسب مانند کم خونی و کاهش وزن را کاهش می‌دهید.

سیگار نکشید!

بیماری کرون می‌تواند خطر ابتلا به سرطانِ روده‌ی بزرگ را افزایش دهد. به منظور یافتنِ ضایعاتِ پیش‌سرطانی یا سرطان در مراحل اولیه‌ی آن؛ باید به شکل منظم تحت بررسی روده ی بزرگ باشید. باید به طور منظم کولونوسکوپی شوید. کولونوسکوپی باید هر یک تا دو سال، یک‌بار برای شما انجام شود.

پیشگیری از ویروس کرونانام این نوع ویروس از خوشه های تاج مانند که در سطح آن وجود دارد گرفته شده است. ویروس کرونا گروه بزرگی از ویروس ها هستند که بیشتر خفاش ها ، خوک ها  و پستانداران کوچک را آلوده می کنند. طبق موارد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، در موارد نادر ، مواردی است که دانشمندان آن را زونوتیک می نامند ، به این معنی که می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند.

ویروس کرونا چگونه گسترش می یابد؟

ویروس کرونا مانند سایر ویروس ها (مثل سرماخوردگی) وقتی فرد سرفه می کند یا عطسه می کند ، ویروس از طریق قطرات گسترش می یابد. همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند ، می تواند پخش شود. 

بیمارستانها همچنین مکانهای اصلی برای گسترش ویروس هستند جایی که یک بیمار بسیاری از افراد را آلوده می کند. هنگامی که بیماران با علائم مبهم تنفسی به بیمارستان می آیند ، ممکن است کارکنان بیمارستان ندانند که باید احتیاط های خاصی از جمله استفاده از ماسک یا دور نگه داشتن آنها از سایر بیماران را انجام دهند. 

ویروس های انسانی کرونا معمولاً از طریق یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند.

راههای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین
بررسی جامع بیماری کرون چیست؟ (علت، علائم و درمان کرون) 9

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر ویروس کرونا انسانی موجود نیست. ممکن است با انجام موارد زیر بتوانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

• دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید.

• از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خودداری کنید.

• از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید. 

• هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

• اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

• اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است ، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. 

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

چگونه از دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم ؟

اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید ، با انجام موارد زیر می توانید از دیگران محافظت کنید

• در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید.

• از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

• اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

دوره نهفتگی بیماری کرونا ممکن است تا چهارده روز باشد

کرونا ویروس از یک خانواده ویروس است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی ، MERS ، SARS و سایر بیماریهای تنفسی می شود. علاوه بر این ، در ژانویه سال ۲۰۲۰ ، مقامات بهداشتی چین شیوع شکل جدیدی از کرونا را که باعث عوارض جدی مانند ذات الریه می شود ، تأیید کردند. اگر گمان می کنید کرونا ویروس دارید ، ضروری است که در خانه بمانید تا باعث ابتلا دیگران نباشید. در حالی که هیچ دارویی برای کورونا ویروس وجود ندارد ، اما می توانید علائم خود را درمان کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

پزشکان گفته اند که دوره نهفتگی بیماری کرونا ممکن است تا چهارده روز باشد. در این مدت، فرد آلوده به ویروس نشانه بیماری از خود بروز نمی دهد اما ناقل این ویروس است و ارتباط با او می تواند به ابتلای به بیماری منجر شود.

نشانه های ابتلا به ویروس کرونا

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

علایم ویروس کرونا :

علائم بیماری کرونا می تواند شامل سرفه همراه با تب و تنگی نفس باشد. گزارش های اولیه ای در مورد علائم غیر تنفسی مانند تهوع ، استفراغ یا اسهال وجود دارد. در طی چند روز بسیاری از افراد بهبود می یابند. با این وجود ، برخی افراد – به ویژه کودکان، افراد سالخورده یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند – ممکن است به یک عفونت جدی تر مانند برونشیت یا ذات الریه مبتلا شوند.

سرفه و آبریزش بینی از علایم بیماری کرونا است

• از آنجا که کرونا ویروس یک عفونت تنفسی است ، سرفه و آبریزش بینی شایع ترین علائم است. ممکن است با یا بدون مخاط سرفه کنید. اگر فکر می کنید سرفه و آبریزش شما ممکن است ناشی از کروناویروس باشد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

سرفه و آبریزش بینی نیز می تواند علائم آلرژی یا عفونت تنفسی مختلف باشد ، بنابراین سعی کنید نگران نباشید. پزشک به شما کمک می کند تا متوجه شوید بیماری شوید.

در نظر بگیرید که آیا در اطراف کسی بوده اید که مریض بوده است. اگر چنین باشد ، شما به احتمال زیاد به یک بیماری مبتلا شده اید.

 گلو درد در اوایل عفونت ویروس کرونا ظاهر می شود

• ویروس کرونا همچنین باعث گلودرد می شود ، بنابراین این می تواند نشانه عفونت باشد. به طور معمول ، گلو درد در اوایل عفونت ویروس کرونا ظاهر می شود و به دلیل سرفه مکرر ایجاد نمی شود.

سردرد ،درد بدن و خستگی از علایم ویروس کرونا است

• مشابه سایر عفونت های تنفسی ، کروناویروس ممکن است باعث سردرد ، درد بدن و خستگی شود. به طور کلی ، شما فقط احساس خوبی نخواهید کرد. اگر علائم بیماری تنفسی دیگری نیز داشته باشید ، این علائم می تواند نشانه ای از کروناویروس باشد. 

پزشک شما باید تشخیص دهد کدام ویروس باعث ایجاد علائم شما شده است. در حالی که می تواند ویروس کورونا باشد یا ممکن است شما یک نوع عفونت متفاوت مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشید.

اگر تب دارید ، احتمالاً بیماری شما مسری است.

• از آنجایی که تب یک علامت شایع کروناویروس است ، اگر نگران هستید که به ویروس مبتلا شده اید ، دمای بدن خود را همیشه بررسی کنید. تب بالاتر از ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸٫۰ درجه سانتیگراد) می تواند نشانه ای از ابتلا به کروناویروس یا عفونت دیگر باشد. اگر تب دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

اگر تب دارید ، احتمالاً بیماری شما مسری است، بنابراین از تماس با افراد دیگر خودداری کنید.

در صورت مشکل در تنفس ، فوراً با پزشک خود ملاقات کنید

• مراقب مشکلات تنفسی یا تنگی نفس باشید ، ویروس کرونا می تواند باعث مشکلات تنفسی شود که همیشه علامت جدی است. در صورت مشکل در تنفس ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا در صورت بروز فوریت های پزشکی مراقبت های لازم را انجام دهید. ممکن است شما یک عفونت جدی مانند کرونا داشته باشید.  

ممکن است برای مشکلات تنفسی به درمان های اضافی احتیاج داشته باشید ، بنابراین همیشه برای تنگی نفس با پزشک خود مشورت کنید.

نکته: شیوع کروناویروس ۲۰۲۰ که در چین آغاز شده است باعث ایجاد ذات الریه در بعضی از بیماران می شود ، بنابراین در صورت بروز مشکلات تنفسی از مراجعه به پزشک دریغ نکنید.  

راههای انتقال ویروس کرونا:

ویروس در ابتدا از تماس حیوان به انسان منتقل شده‌است. ویروس MERS از شتر به انسان و ویروس SARS از نوعی گربه به انسان انتقال یافته بودند. در مورد ویروس جدید هنوز منشأ احتمالی به صورت دقیق مشخص نیست.

انتقال انسان به انسان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با مایعات ترشحی شخص آلوده (مثلاً قطرات سرفه) در تماس باشد. بسته به بیماریزایی ویروس، سرفه، عطسه و دست دادن می‌تواند سبب انتقال شود. تماس با لوازم و اشیایی که توسط شخص آلوده لمس شده‌اند نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

آیا بیماری کرون کشنده است؟

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو با پیچیدگی های زیادی همراه است.

سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا بیماری کرون و کولیت اولسراتیو  یک بیماری مزمن در طول زندگی است. در بسیاری از موارد IBD و پیچیدیگی‌هایش می‌تواند بواسطه‌ی دارو و عمل جراحی قابل کنترل شدن باشد. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اساسا با عنوان بیماری کشنده شناخته نشده است. اما این بدین معنی نیست که افراد مبتلا به IBD همواره از این بیماری جان سالم به درد می‌برند. دلیل این‌که بیماری کرون کشنده تلقی نمی‌شود این است که مرگ بواسطه‌ی این بیماری خیلی رایج نیست.

اگرچه عنوان مقاله ترسناک به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت که درمان IBD برای بهبود شرایط بایستی همواره ادامه دار باشد. هدف اصلی در درمان IBD توقف التهاب و پیشگیری از پیشرفت بیماری و پیچیده شدن شرایط است. مراجعه‌ی منظم و مکرر به پزشک متخصص و دریافت راه‌های مراقبت از سلامتی حتی اگر فرد به IBD مبتلا نباشد، برای هرچه سلامت باقی ماندن اهمیت زیادی دارد.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

احتمال مبتلا بودن به بیماری کرون کشنده

افراد مبتلا به IBD احتمال مرگشان به اندازه‌ی افراد سالم است. شاید باعث شگفتی نباشد اما کمی گیج کننده است. دلایلی که باعث می‌شود بیماری کرون کشنده باشد، این است که:

وخیم شدن شرایط به دلیل جراحی، واکنش به دارو، بیماری‌های وابسته‌ی پیشرفته همچون بیماری‌های کبدی یا گشاد شدگی حاد روده‌ی بزرگ یا سایر بیماری‌های غیر وابسته.

در بسیاری از موارد، نمی‌شود تشخیص داد که آیا بیماری کرون کشنده است یا خیر؟

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

محققان چه می‌گویند

تاکنون چندین بررسی در رابطه با مرگ افراد مبتلا به IBD صورت گرفته است. در مطالعه‌ای که برروی ۶۹۲ بیمار در مینه‌سوتا انجام گرفت دریافتند که  طول زندگی افراد مبتلا به IBD با افراد عادی یکسان است. در افراد مبتلا به بیماری کرون، از دلایل مرگ می‌توان به بیماری‌های گوارشی و انسداد ریوی مزمن که در افراد طبیعی نیز رایج است، اشاره کرد. نویسنده نشان داد که ترک سیگار برای جلوگیری از وخامت حال افراد مبتلا به بیماری کرون بسیار ضروری است.

در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نسبت به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، خطر مرگ بسیار کمتر است. نویسنده توضیح داد که این شرایط بخاطر این است که سیگار کشیدن در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمتر و میزان نمک و آب پائینتری نسبت به افراد مبتلا به ایلئوستومی یا کولیت منبسط دارند.

بررسی دومی که در انگلستان صورت گرفت، نشان داد که بیشترین میزان مرگ و میر پس از اولین سال تشخیص روی می‌دهد. هنوز هم بسیاری از مرگ‌ها بخاطر IBD نیست، بلکه به دلایل دیگر است. شعله‌ور شدن یکباره‌ی بیماری کرون در کولون یا ناحیه‌ی پرینه‌آل در افزایش میزان مرگ و میر موثر است. نویسنده اشاره می‌کند که بیماران مسن‌تر که قبل‌ها بیماری‌شان با عنوان IBD شناخته شده‌بود، احتمال مرگشان افزایش یافته است.

براساس یک بررسی بزرگ که در Manitoba انجام شد، دریافتند که افراد مبتلا به IBD در سال اول تشخیص بیماری و همچنین در صورت داشتن عمل جراحی خطر مرگشان زیاد است.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

سخنی از Verywell

با همه‌ی این‌ها IBD یک شرایط معمول نیست بلکه یک بیماری جدی است. اگرچه مرگ بر اثر IBD غیر معمول است، اما درمان و تلاش برای سبک زندگی سالم در طی این بیماری بسیار حائز اهمیت است. افرادی که به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، ممکن است شرایطشان پیچیده شود. سال اول تشخیص بیماری و جراحی دوران حیاتی این بیماری هستند. اگرچه این اطلاعات باعث افزایش هوشیاری می‌شوند، اما خبر خوب این است که درمان و مراقبت‌های جراحی همواره در حال پیشرفت هستند.

افراد مبتلا به IBD که در رابطه با طول عمرشان نگران هستند، بایستی با متخصص گوارش خود درمورد کاهش خطر وخامت شرایط و دریافت قواعد حین بیماری و مراقبت‌ها مشورت کنند.

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

آیا بیماری کرون درمان قطعی دارد؟

درمان اولیه تقریبا همیشه با دارو است. ولی در کل هیچ “درمانی”  به طور قطعی برای بیماری کرون شناخته نشده است، اما درمان های پزشکی با استفاده از یک یا چند داروی مختلف وسیله ای برای درمان اولیه بیماری کرون و رفع علائم آن است.

داروی “کورتیکواستروئیدها” شایع ترین تجویز برای این بیماری میباشد. داروهایی مانند “پردنیزون” ، “متیل پردنیزولون” ، و داروهای مختلف ضد التهابی از این دسته هستند. اگاهی اوقات نیز داروهای دیگری ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد که شامل “۶ مرکاپتوپورین” ( ام پی ۶ ) و “آزاتیوپرین” میباشد و سرکوب کننده سیستم ایمنی در بدن است.

بعلاوه داروی دیگری به نام “مترونیدازول” نیز ممکن است تجویز شود که یک آنتی بیوتیک با تاثیرگذاری در سیستم ایمنی بدن است و اغلب در بیماران مبتلا به بیماری های مقعدی نیز مفید است.

 ادر مواردی که بیماری کرون پیشرفته تر و یا حادتر شده باشد ، جراحی نیز ممکن است برای مداوای بیمار  توصیه می شود.  عمل جراحی گاهی اوقات ضروری است، زمانی که عوارضی به شرح زیر در بیمار پدیدار گردد :

درمان اولیه تقریبا همیشه با دارو است. ولی در کل هیچ “درمانی”  به طور قطعی برای بیماری کرون شناخته نشده است، اما درمان های پزشکی با استفاده از یک یا چند داروی مختلف وسیله ای برای درمان اولیه بیماری کرون و رفع علائم آن است.

داروی “کورتیکواستروئیدها” شایع ترین تجویز برای ایــن بــیـماری میـباشـد. داروهــایـی مانند “پردنیزون” ، “متیل پردنیزولون” ، و داروهای مختلف ضد التهابی از این دسته هستند. اگــــاهــی اوقـــات نــیــز داروهـــای دیـــگری مـمـکن اسـت مــــورد استـــفـاده قرار بـــگــیــــرد کـــه شامل “۶ مرکاپتوپورین” ( ام پی ۶ ) و “آزاتیوپرین” میباشد و سرکوب کننده سیستم ایمنی در بدن است.

بعلاوه داروی دیگری به نام “مترونیدازول” نیز ممکن است تجویز شود که یک آنتی بیوتیک با تاثیرگذاری در سیستم ایمنی بدن است و اغلب در بیماران مبتلا به بیماری های مقعدی نیز مفید است. ادر مواردی که بیماری کرون پیشرفته تر و یا حادتر شده باشد ، جراحی نیز ممکن است برای مداوای بیمار  توصیه می شود.  عمل جراحی گاهی اوقات ضروری است، زمانی که عوارضی به شرح زیر در بیمار پدیدار گردد: ابه وجود آمدن سوراخ در دیواره روده،اانسداد ( بسته شدن)  روده،اخونریزی به مقدار قابل توجهی همراه با بیماری کرون رخ دهد،ادیگر نشانه هایی که در هنگام عود بیماری ممکن است فوریت کمتری برای جراحی داشته باشند شامل :اآبسه، فیستول ( ارتباطات غیر طبیعی از روده به سطح پوست ). بیماری مقعدی شدید که با وجود درمان دارویی مناسب تداوم پیدا کرده است.

اهمه بیماران مبتلا به این عوارض و یا عوارض دیگر نیاز به عمل جراحی ندارند. بهتر است از طریق مشاوره با پزشک متخصص گوارش و یا جراح روده بزرگ و مقعد ( کولون و رکتوم ) در این مورد  تصمیم گیری شود. 

بیماری کرونا علایم ، بیماری کرون چیست بیماری کرونا در چین

آیا بیماری کرون واگیردار است؟

بله


برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور


keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا