آموزش تست نفوذ حملات sql injectionآموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگاناخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینامنیت سایبری (Cyber Security)

آشنایی با کاربردها و انواع مختلف شبکه

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در خصوص انواع مختلف شبکه و کاربرد آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم؛ تا پایان این متن همراه ما باشید.

مراحل آموزش و یادگیری امنیت شبکه

منظور از شبکه چیست؟

شبکه را میتوان در معنای لغوی آن به مجموعه ای از اشیاء یا افراد نسبت داد که ضمن ارتباط با یکدیگر، اطلاعاتی را نیز در بین خود به اشتراک می گذارند. اما معنای این واژه در حوزه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات به گونه ای دیگر بیان شده و منظور از شبکه یا نتورک مجموعه ای از سیستم های سخت افزاری(Passive) و نرم افزاری(Passive) کامپیوتری و سایر تجهیزات ارتباطی مرتبط با شبکه می باشد. به طور مثال از جمله تجهیزات پسیو را میتوان به انواع کابل، کانکتور، سوکت شبکه، رک و… همچنین تجهیزات اکتیو شامل سوئیچ، هاب، روتر، فایروال و… می باشند.

آشنایی با کاربردها و انواع مختلف شبکه
آشنایی با کاربردها و انواع مختلف شبکه

کاربرد انواع مختلف شبکه کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری وظیفه برقراری ارتباطات بین سیستمهای مختلف را بر عهده داشته و تا امکان به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات بین کاربران آن شبکه فراهم گردد. به عبارت دیگر، راه اندازی شبکه های کامپیوتری و ایجاد ارتباط بین سیستم های مختلف کاربران از جمله کاربردهای اصلی شبکه یا نتورک به شمار آمده تا کاربران از طریق آن بتوانند به صورت مشترک از داده ها و تجهیزات موجود در محل نظیر پرینتر استفاده نمایند. بدین ترتیب این امکان برای مدیران IT در سازمان ها و ارگان های مختلف نیز میسر می گردد تا خیلی راحت بر عملکرد تعداد زیادی از کامپیوترها نظارت داشته و بر اساس سیاست های خود آنها را مدیریت و اداره کنند. خوشبختانه امروزه در تمامی علوم حساس و مرتبط با فناوری از قبیل پزشکی، نظامی و حتی مصارف اداری و خانگی ردپایی از مزایا و کاربردهای شبکه به طور واضح و مشخصی نمایان است و نمی توان آن را انکار کرد. به طور کل اگر بخواهیم به صورت مختصر و مفید به چند نمونه از مهمترین کاربردهای انواع مختلف شبکه یا نتورک اشاره ای کوتاه داشته باشیم؛ میتوان موارد ذیل را برای آن بر شمرد :

کاربرد انواع مختلف شبکه کامپیوتری

– پشتیبانی از هر تعداد کامپیوتر فارغ از فاصله فیزیکی آنها

– امکان دسترسی کاربران شبکه به صورت مجتمع و سراسری به منابع و داده‌ها

– امکان برقراری تماس تصویری یا صوتی کاربران شبکه با یکدیگر

– امکان به اشتراک گذاری پرونده‌ها، فایل‌ها، سخت افزارها، نرم افزار و… در شبکه و دسترسی به آنها بر اساس سطح خود

– و …

انواع مختلف شبکه کامپیوتری

در این بخش قصد داریم تا شما را با نام چند نمونه کاربردی از انواع مختلف شبکه کامپیوتری آشنا کرده و آن ها را از  نظر وسعت و گستردگیشان مورد بررسی قرار دهیم :

انواع مختلف شبکه کامپیوتری 

شبکه شخصی یا PAN

این مدل را میتوان از کوچکترین انواع مختلف شبکه کامپیوتری به شمار آورد که در واقع مخفف عبارت ( Personal Area Network) می باشد.  شبکه های شخصی متشکل از تعداد مشخصی کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی بوده که در فواصل مشخص از طریق کابلهای سیمی و یا شبکه بی سیم به یکدیگر متصل و با هم ارتباط دارند. به طور مثال در این نوع از شبکه های کامپیوتری  برای تشکیل یک شبکه ی شخصی یا PAN تنها کافی است که از طریق بلوتوث یا وای فای تلفن همراه یا دو سیستم دیجیتالی را به یکدیگر متصل نمود.

شبکه محلی یا LAN

این مدل از شبکه های کامپیوتری نیز مخفف عبارت انگلیسی (Local Area Network) بوده و به واسطه آن میتوان در یک مکان فیزیکی نظیر خانه یا محل کار، مجموعه ای از دستگاه ها را به یکدیگر متصل نمود. شبکه محلی در اندازه های مختلفی ارائه شده و می توان آن را در قالب شبکه های خانگی یا شبکه های سازمانی تقسیم نمود. در این شبکه از تکنولوژی های مختلفی استفاده شده که یکی از مهمترین آن ها تکنولوژی Ethernet – اترنت می باشد. نکته حائز اهمیتی که در خصوص این مدل از انواع مختلف شبکه کامپیوتری باید بدانید اتصال محدود دستگاه ها با یکدیگر تنها در یک منطقه مشخص است و قادر به پوشش منطقه جغرافیایی بزرگتری همانند دو نمونه  WAN و MAN نیست.

شبکه محلی یا LAN

شبکه شهری MAN

شبکه شهری که به اصطلاح انگلیسی آن را با عبارت Metropolitan Area Network میشناسند از نظر قابلیت پشتیبانی و پوشش دهی بسیار وسیع و گسترده بوده و به وسیله آن میتوان بین کاربران مختلف در سطح یک شهر یا حتی مساحتی بزرگتر از آن ارتباط برقرار کرد. این مدل از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری بیشتر برای ارتباط بین شعبات و موسسات محدوده های مختلف شهری کاربرد داشته و از نمونه های آن میتوان به شبکه تلویزیون کابلی اشاره نمود.

شبکه گسترده یا WAN

شبکه گسترده که حاصل اتصال چندین شبکه محلی (LAN) با یکدیگر بوده در اصطلاح انگلیسی از آن به عنوان  Wide Area Network یاد می شود. این مدل از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری برای اتصال و برقراری ارتباط بین کاربران در سطح شهرها، کشورها و یا حتی قاره‌ها کاربرد داشته و می توان آن را مجموعه ای کلی از انواع مختلف شبکه ها به شمار آورد. ساختار کلی شبکه گسترده بدین صورت است که به منظور اتصال شبکه های داخلی WAN  باید از ISP ها و زیرساخت های مخابراتی استفاده شود. تکنولوژی های ISDN – MPLS – ATM و … از جمله تکنولوژی های مورد استفاده در این شبکه بوده و میتوان آن را در قالب اینترنت و سرویس‌های ۳G و ۴G و … برای برقراری اتصالات بین المللی و ملی تقسیم نمود.

شبکه گسترده یا WAN 

شبکه جهانی یا GAN

این دسته از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری مخفف عبارت (Global Area Network) بوده و به صورت سراسری و جهانی میتوان بین کاربران سراسر دنیا برای به اشتراک گذاری داده ها و …. ارتباط برقرار کرد. بنابراین هیچگونه محدودیت جغرافیایی برای اتصال بین سیستمهای مختلف در این شبکه وجود ندارد.

شبکه محلی بی سیم یا WLAN

نمونه ای دیگر از شبکه های کامپیوتری را میتوان به شبکه های محلی از نوع بی سیم یا Wireless Local Area Network نسبت داد که به واسطه آن ارتباط بین کاربران بدون نیاز به کابل کشی و از طریق شبکه وای فای انجام می گیرد. به این ترتیب آنها در هر نقطه از مکان مد نظر خود می توانند با لپ تاپ یا گوشی به یکدیگر متصل شوند.

انواع مختلف شبکه بر اساس کارکرد

در دسته بندی دیگر از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری میتوان آنها را از حیث عملکرد و کارایی نیز به صورت موارد ذیل تقسیم نمود که ما به صورت خلاصه به بررسی هر یک از آنها پرداخته ایم :

انواع مختلف شبکه بر اساس کارکرد

شبکه های Peer to Peer

در این مدل از شبکه های کامپیوتری شاهد عدم مدیریت متمرکز بوده و نحوه اتصال کلاینتها با یکدیگر به صورت مستقیم می باشد. به عبارت دیگر در این نوع شبکه نقش سرور بر عهده خود کلاینت بوده و استفاده از آن برای محیط هایی کوچک با حداقل کمتر از 10 کلاینت کاربرد دارد. شبکه های peer to peer از نظر هزینه راه اندازی کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و میتوان آن را به نام Workgroup  در سیستم عامل ویندوز مشاهده کرد که به منظور برقراری ارتباط بین دستگاه های دیجیتالی برای به اشتراک گذاری دیتا و فایل ها طراحی شده است.

شبکه های client/server

راه اندازی این دسته از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری برای محیط های بزرگ کاربرد داشته و کلاینت در آن دو نقش مختلف یعنی سرویس گیرنده ، کاربر شبکه و server را برعهده دارد. در این نوع شبکه امکان دسترسی مشخصی را برای کاربران میتوان بر اساس سطح و درجه آنها تعیین کرد و سرور تنها محل ذخیره کلیه اطلاعات و فایل های شبکه می باشند.

شبکه domain

این دسته از شبکه های کامپیوتری را میتوان زیر مجموعه ای از شبکه های کلاینت سروری به شمار آورد که در آن کاربران به واسطه سرویس های شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. همچنین به دلیل مدیریت مدیران شبکه بر روی اعمال کاربران می توان امنیت و پایداری شبکه را تضمین کرد . به عبارت دیگر در شبکه domain به هریک از اعضا بعد از عضویت آنها نام و آدرسی مشخص داده می شود.

شبکه‌های internet – intranet – extranet از انواع دیگر شبکه می باشند.

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا