اخبار هک و امنیت - آخرین و جدیدترینآموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگانامنیت سایبری (Cyber Security)

اسپم چیست و راه های مقابله با اسپم ها

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام استفاده از نرم افزارها و انجام کار خود با پیام های آزار دهنده و مزاحم مواجه شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید. ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره اسپم ها و انواع آن و همچنین راه های جلوگیری از آن که با استفاده از آنها می توانید اسپم‌هایی که برای تان ارسال می شود را کاهش دهید و حتی آنها را به طور کامل متوقف کنید ارائه کرده ایم.

اسپم ها

یکی از بزرگ‌ ترین چالش های سلامت و امنیت محتوا در سراسر جهان اسپم ها هستند. به اسپم ها در اصطلاح پیام هرزه می گویند. به عبارتی اسپم‌به سوء استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل، مسنجر، گروه های خبری، ایمیلی، فکس، پیام کوتاه و… برای ارسال پیام به تعداد زیاد به صورت ناخواسته و برخلاف میل افراد می گویند.

در واقع‌اسپم به معنای فرستادن پیام های زیاد و مشابه است و اسپمینگ تکرار این عمل نامیده می شود. شاید برای تان سوال باشد که کلمه اسپم از کجا و به چه شکل به وجود آمده است. در واقع اسپم، نام تجاری گوشت هایی بوده است که در جنگ جهانی ها به کثرت در دسترس مردم بوده است و در چند دهه پیش توسط مجری یک برنامه تلویزیونی استفاده شد و در مرور زمان به معنی هم اکنون خود رسید و در حال حاضر مورد استفاده فعالان فضای مجازی قرار گرفته است. معنی واژه اسپم در زبان فارسی هرزنامه می باشد.

اسپم چیست و راه های مقابله با اسپم ها

ایمیل های اسپم

یکی از  اسپم هایی که نسبت به دیگر انواع اسپم ها رواج بیشتری دارد اسپم از نوع ایمیل می باشد. آزار دهندگی این موضوع  برای کسانی که به طور معمول با ایمیل سروکار دارند بیشتر می باشد. این نوع اسپم توسط ربات ها ارسال می شوند. طرز کارکرد این ربات ها بدین شکل است که لیست ایمیل ها را دریافت می کند و برای آنها پیام ارسال می کند. امروزه می توان به طور حدودی ۸۰ تا ۸۵ درصد همه ایمیل ها را اسپم در نظر گرفت و حتی بعضی کارشناسان ۹۵ درصد این آمار را می دانند. پیشنهاد می کنیم ایمیل هایی که برای شما ارسال می شود و دارای تبلیغات عجیبی هستند آنها را هرگز باز نکنید. حتی اگر روزی  با یک اسپم مواجه شدید می توانید از طریق سرویس ایمیل خود آن را به عنوان Junk یا Spam معرفی کنید، تا سرویس ایمیل شما از دریافت دوباره آن جلوگیری و ممانعت کند.

ایمیل های اسپم

اسپم شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

شاید تا به حال با این نوع اسپم مواجه نشده باشید و حتی در صورت مواجه شدن با این نوع اسپم آن را اسپم و پیام هرزه ندانید. اما امروزه در شبکه های اجتماعی‌اسپم های زیادی هستند که در صورت جلوگیری نکردن از آنها به مشکلات بزرگتری خواهیم خورد. در پیام رسان های تلگرام و به خصوص واتساپ پیام هایی وجود دارند که به صورت تبلیغ، کلاهبرداری و … برای کاربران ارسال می شود. باید در مقابل این پیام ها فرستنده را مسدود کرد و آن پیام را بازنشر نکنیم. این یکی از کاربردی ترین و موثر ترین روش های موجود برای مقابله با اسپم ها در شبکه های اجتماعی است.

اسپم شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

اسپم پیامکی و تبلیغاتی

“عدد 1 را ارسال کنید و جایزه تان را بگیرید” ، “شما برنده یک ساعت هوشمند شده اید نام و نام خانوادگی و آدرس تان را پیامک کنید تا هدیه برای شما پست شود / برای همه ما پیش آمده است، که یک سری پیامک های تبلیغاتی از قبیل همین پیام هایی که به برخی از آنها اشاره کردیم از طرف اپراتور ها که به شدت آزاردهنده هستند را دریافت کرده ایم.  خوشبختانه برای جلوگیری از این پیام ها اپراتور ها کارهایی انجام داده اند (البته به اجبار و پس از جریمه) که اشخاص می توانند از ارسال پیامک های تبلیغاتی توسط اپراتور ها جلوگیری کنند.

اسپم پیامکی و تبلیغاتی

برخورد و مقابله با اسپم ها

برای مقابله با اسپم ها راهکارهایی وجود دارد که ما اکنون به توضیح و شرح آنها می پردازیم. بهترین راه و تکنولوژی که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم افزار های فیلترینگ می باشد. این نوع برنامه ها با استفاده از کد هایی که به آنها داده شده است این قابلیت را دارند تا با بررسی واژه های خاص که معمولا در اسپم ها می باشند آنها را حذف و متوقف کنند. این برنامه های فیلترینگ، واژه های ثبت شده در سنسور خود را از نظر املایی  و لغوی بررسی می کنند.

برای وارد کردن املای یک کلمه در فیلترینگ، می توان از روش های مختلف و گوناگونی استفاده کرد. به طوری که در برخی موارد این امکان وجود دارد که حتی هجی کردن کلمات برای ما نتیجه مثبت و مفیدی نداشته باشد به طوری که باعث حذف تمام نامه هایی که حتی آنها را می خواهیم دریافت کنیم شود.

یکی از انواع فیلتر ها، فیلتر تطبیقی می باشد که می تواند در مقابله با حقه ها و باگ های اسپم ها به طور مفیدی عمل کند. با توجه به این نکته که افرادی که اسپم ها را می فرستند هم هر روزه در حال استفاده از روش ها و نرم افزار های پیچیده تری هستند تا برای عبور دادن اسپم ها از فیلترهای اسپم تطبیقی موفق باشند روش مذکور بسیار مناسب است.

برخورد و مقابله با اسپم ها

روش های جلوگیری از دریافت اسپم ها

وارد نکردن ایمیل در وب سایت های غیر مطمئن

در عصر حاضر ربات ‌هایی طراحی شده‌ اند که قادر هستند در زمانی کوتاه، هزاران آدرس ایمیل را از وب سایت‌ هایی که منبع آدرس ایمیل کاربران خود را باز گذاشته‌ اند، جمع‌ آوری کنند. زمانی که وب سایتی از شما درخواست می‌ کند که آدرس ایمیل خود را برای ثبت‌ نام یا دیدن ادامه‌ ی محتوای موجود در آن وب سایت وارد کنید، از معتبر بودن آن وب سایت اطمینان حاصل کنید و یا تا حد امکان از دادن ایمیل خود اجتناب کنید.

غیرقابل شناسایی کردن ایمیل

آدرس ایمیل ها با علائم موجود در آنها از جمله نقطه (.) یا (dot) و علامت آدرس ایمیل وجود دارد که با عمل کردن به آن می توان ایمیل خود را از چشم ربات‌ ها و اسپمر ها پنهان کرد. یکی از این راه‌ ها، وارد کردن آدرس ایمیل خود با ات ساین (@) می باشد که به راحتی برای ربات ها و اسپمر ها قابل شناسایی هستند. راه کار هایی برای غیر قابل شناسایی کردن آن استفاده از علائم ذکر شده‌ است.

ننوشتن نام کاربری خود شبیه به ایمیل

اگر لازم شد در وب سایتی نام کاربری برای خود انتخاب و آن را ثبت نمایید، به این موضوع توجه کنید که نامی که انتخاب می کنید شبیه به  آدرس ایمیل تان نباشد. زیرا که در این صورت ایمیل شما به راحتی  قابل حدس زدن برای اسپمر ها خواهد بود.

استفاده کردن از یک ایمیل اصلی و چند ایمیل فرعی

بهتراست برای خود یک ایمیل اصلی و چند ایمیل فرعی بسازید که در صورت استفاده در سایت ها بتوانید از ایمیل های فرعی استفاده کرده و اگر دچار اسپم شدید به راحتی بتوانید ایمیل های فرعی را حذف کنید.

پاسخ ندادن به ایمیل های اسپم

اگر پیام های اسپم برای شما آمد گزینه پاسخ دادن  (Reply) و یا گزینه‌ ی لغو اشتراک (Unsubscribe) را نزنید چون با این کار به اسپمر ها اطلاع می دهید که اکانت جیمیل فعال است و ممکن است با این کار حتی ایمیل‌ های اسپم بیشتری دریافت کنید. در هنگام مشاهده اسپم بهتر است که آن پیام را ریپورت (Report) کنید و سپس آن را حذف نمایید.

روش های جلوگیری از دریافت اسپم ها

نتیجه گیری و جمع بندی

همانطور که گفتیم اسپم ها علاوه بر آزار دهنده بودن مضراتی نیز برای دستگاه های ما مثل گوشی و کامپیوتر دارند و در صورتی که جلوی آنها را نگیریم تعداد آنها افزایش خواهد یافت. شما می توانید با استفاده از موارد گفته شده با اسپم ها مقابله کنید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد و شما بتوانید از شر اسپم های مزاحم راحت شوید.


برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور


معرفی وب سایت FOX24، جایی برای نوشتن و خواندن

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا