آموزش کامل هک و امنیت شبکه رایگان

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند

این روزها شبکه های کامپیوتری دارای کاربردهای بسیار زیاد و گسترده ای هستند. کامپیوترها یا سیستم ها برای ارتباط با یکدیگر با اهداف مختلفی از جمله اشتراک گذاری و … متصل می شوند. به اتصال دو یا چندین سیستم شبکه کامپیوتری می گویند. انواع شبکه کامپیوتری با توجه به میزان فواصل و اهداف کلی متفاوت است. به همین علت چیدمان های مختلفی را در شبکه ها شاهد هستیم. در این مطلب می خواهیم انواع شبکه های کامپیوتری را برای شما معرفی و درباره اهداف آنان با شما صحبت کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند
انواع شبکه کامپیوتری چه هستند

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند ؟

همانطور که گفتیم شبکه های کامپیوتری با توجه به اهداف و میزان فواصل سیستم ها با یکدیگر به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. انواع شبکه کامپیوتری را میتوان با اهداف اصلی تبادل اطلاعات و تسهیل در ارتباط سیستم ها با یکدیگر تعریف نمود. در شبکه های رایانه ای سیستم ها اجازه دسترسی به منابع و به اشتراک گذاری فایل ها و منابع خود را دارند. البته در این شبکه ها از تجهیزات بسیاری استفاده می شود و هر یک وظایف خاص خود را دارند. برای مثال در یک شبکه تعدادی از سیستم ها می توانند سرویس دهنده باشند و تعدادی دیگر سرویس گیرنده هستند. این گونه از سیستم ها شرح وظایف مشخصی را دارند که با توجه به نوع شبکه خدماتی را ارائه و یا از خدماتی استفاده می کنند. اولین شبکه رایانه ای در دهه 60 میلادی طراحی و اجرایی شد و پس از آن در سال 1969 با هدف توسعه شبکه های کامپیوتری گسترش پیدا کردند. در ادامه به بررسی مفاهیم کلیدی و کاربردی در انواع شبکه کامپیوتری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع شبکه کامپیوتری چه هستند ؟
انواع شبکه کامپیوتری چه هستند ؟

آدرس مک در انواع شبکه کامپیوتر چیست ؟

هر دستگاه دیجیتالی دارای یک آدرس منحصر بفرد است که در شبکه می توان آن را شناسایی کرد. این آدرس غیرقابل تکرار و برای هر دستگاه توسط کارخانه سازنده بر روی آن اعمال می شوند. آدرس مک در انواع شبکه کامپیوتری یکتاست و هیچ گونه تغییری بر روی آن نمی توان اعمال نمود. مک آدرس یا آدرس فیزیکی هر ابزار را می توان به شکل زیر مشاهده کرد. در زیر یک نمونه از یک مک آدرس را برای شما آورده ایم.

C9-6B-44-3D-8B-09

این روزها از مک آدرس ها استفاده بسیاری می شود. برای مثال در مودم ها و روترها برای جلوگیری از هک مودم از فیلتر مک آدرس استفاده خواهد شد. در این حالت دستگاه مودم اجازه اتصال دستگاهی غیر از مک آدرس های تعریف شده را نخواهد داشت. همین موضوع سبب جلوگیری از هک مودم و دسترسی غیرقانونی دستگاه های دیگر می شوند. مک آدرس ها خود دارای شناسه های کارخانه و دستگاه می باشند. برای مثال در مک آدرس بالا سه بایت اول C9-6B-44 شناسه کارخانه سازنده است و سه بایت بعد نشانه آدرس دستگاه می باشد. در دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند و حتی مادربوردها مک آدرس ها وجود دارند و برای نمایش آنان می توانید از طریق شبکه یا تنظیمات گوشی هوشمند اقدام کنید.

آدرس مک در انواع شبکه کامپیوتر چیست ؟
آدرس آی پی در انواع شبکه کامپیوتری

آدرس آی پی در انواع شبکه کامپیوتری چیست ؟

حتما نام آی پی آدرس را در شبکه رایانه ای محلی و دیگر انواع شبکه شنیده اید. آی پی آدرس منحصر بفرد است که در هر شبکه ای برای یک دستگاه مشخص قرار گرفته می شود. تفاوت این آدرس با مک آدرس در این است که اولا مک آدرس بوسیله کارخانه سازنده اعمال و دیگر تغییر نخواهد کرد. اما آی پی آدرس در هر شبکه ای می تواند متفاوت باشد و تغییر پذیر است. آی پی آدرس معمولا بعد از هر بار اتصال به شبکه تعیین می شود و به صورت خودکار به دستگاه اعمال خواهد شد. از طریق این آدرس می توان در شبکه با دیگر دستگاه ها ارتباط برقرار کرد. آی پی آدرس ها دارای سه کلاس مختلف A B C هستند. هر کدام از کلاس های ذکر شده دارای شناسه های متفاوت و کاربرد آنان در انواع شبکه های رایانه ای می باشد. آی پی را میتوان شناسه یا آدرس منزل در نظر گرفت. آی پی آدرس در واقع آدرس دستگاه شما که می توان گوشی هوشمند و یا یک کامپیوتر است در نظر گرفت. شما از طریق آدرس منزل یک فرد به آن شخص دسترسی پیدا می کنید. در انواع شبکه کامپیوتری نیز چنین می شود از طریق آی پی به دستگاهی خاص خواهید رسید.

دسته بندی انواع شبکه رایانه ای
دسته بندی انواع شبکه رایانه ای

دسته بندی انواع شبکه رایانه ای

شبکه های رایانه ای به صورت کلی به سه دسته عمومی تقسیم می شوند. شبکه های محلی LAN، شبکه های MAN، و شبکه های گسترده یا WAN هر کدام از شبکه های بیان شده دارای خصوصیاتی هستند، در ادامه به توضیحات بیشتری از این مفاهیم خواهیم پرداخت.

شبکه های محلی LAN در انواع شبکه رایانه ای خصوصیاتی دارند ؟

همانطور که اشاره کردیم انواع شبکه کامپیوتری از نظر ساختار و فواصل دارای چندین نوع مختلف هستند. یکی از پرکاربردترین شبکه ها، شبکه های محلی LAN می باشد. این شبکه ها مناسب با راه اندازی در یک ساختمان یا شرکت هستند. با توجه به حوزه جغرافیایی بسیار محدودی که شبکه های محلی دارند، دارای خصوصیاتی از جمله : محدودیت در فواصل بین سیستم ها، دارای سرعت بسیار بالا، قابلیت استفاده از تجهیزات مخابراتی را نیز دارند. در این نوع از انواع شبکه کامپیوتری به دلیل محدودیت فواصل ضریب خطای ارسال اطلاعات بسیار کاهش پیدا می کند و این موضوع سبب می شود تا این شبکه ها کاملا متناسب با محیط های تجاری کوچک و ساختمان ها نیز باشد. برای مثال مودم های وایرلس در یک منزل که چندین دستگاه را در فواصل مختلف بهم متصل می کند، خود نوعی از شبکه های محلی به شمار می روند. کاربرد این نوع از شبکه ها بسیار بالاست، امنیت در شبکه های محلی به دلیل کم بودن فواصل بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و این خود عاملی بسیار مهم در استفاده این نوع از انواع شبکه کامپیوتری می باشد.

شبکه های محلی LAN
شبکه های محلی LAN

شبکه های کامپیوتری MAN در انواع شبکه کامپیوتری خصوصیاتی دارند؟

محدودیت جغرافیایی این نوع از شبکه ها می تواند در سطح یک شهر کوچک نیز گسترش پیدا کند. این شبکه ها دارای امنیت بالا و همینطور نسبت به شبکه های محلی دارای سرعت کمتری خواهند بود. برای مثال می توانید از انواع شبکه های کامپیوتری MAN در سطح یک شهر، سیستم های بانکی یا برندهای تجاری مربوط به یک شهر را در نظر بگیرید. با توجه به نوع شبکه های MAN عیب یابی در این نوع از شبکه ها می تواند با سرعت بیشتری انجام شود. شبکه های رایانه ای MAN نسبت به شبکه های محلی کوچک می تواند دارای پیچیدگی های بیشتری باشد. در شبکه های MAN امکان ارتباط با چندین شبکه MAN دیگر نیز میسر است و می توان چندین شبکه MAN را در شهرهای دیگر بهم متصل نمود تا از منابع آنان نیز استفاده شود. شبکه های MAN را می توان اتصال چندین شبکه محلی LAN با یکدیگر تعریف نمود.

شبکه های کامپیوتری MAN
شبکه های کامپیوتری MAN

شبکه های رایانه ای WAN چه خصوصیاتی دارند ؟

حتما می دانید که اینترنت نیز یک شبکه کامپیوتری است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اینترنت در کدام دسته از انواع شبکه کامپیوتری محسوب می شود ؟ شبکه های رایانه ای WAN یا شبکه های گسترده، به شبکه هایی گفته می شود که از نظر جغرافیایی و ابعاد در سطح بسیار بالایی قرار دارند. برای مثال شبکه اینترنت یک نوع شبکه گسترده محسوب می شود. به دلیل وسعت زیاد و فواصل بسیار طولانی سیستم ها با منابع در شبکه های گسترده، سرعت کمتر، امنیت کمتر، و همچنین عیب یابی طولانی تری را باید انتظار داشته باشید. شبکه های گسترده را می توان نوعی از اتصال چندین شبکه محلی در نظر گرفت که در ابعاد بسیار وسیع بهم متصل شده اند. یکی از مهمترین مزایای این نوع از انواع شبکه کامپیوتری قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات و ارتباطات میان قاره ای است. شبکه های گسترده همچنین قابلیت اتصال به دیگر شبکه های محلی را نیز دارا هستند. با توجه به شبکه های بیان شده نوع چیدمان در انواع شبکه ها بسیار متنوع است، در شبکه های محلی چیدمان (توپولوژی) های بسیار وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

10 مزیت برتر شبکه های کامپیوتری

شبکه های رایانه ای WAN
شبکه های رایانه ای WAN

برنامه SPY24 :

که اولین مورد از قوانین سایت و مهمترین آن مقابله با هک میباشد و هر گونه سو استفاده و استفاده نادرست از آموزش ها و برنامه های وبسایت SPY24 بر عهده کاربر می باشد.

سامانه مراقبت از خانواده (SPY24) نام یک نرم افزار موبایل با نصب و فعال‌سازی بسیار ساده می باشد که به والدین امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی موبایلی را می دهد.

در زیر می توانید برخی از امکانات برنامه SPY24 را مشاهده نمایید:

  • نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان
  • گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و…
  • موقعیت لحظه مستمر و مسیر های پیموده شده
  • وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده
  • با قابلیت پنهان سازی ۱۰۰ درصد برنامه و مدیرت راه دور
  • امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور

keleis andre

برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا